Fråga

Får endast 3G vid roaming i USA, aldrig 4G

  • 6 January 2022
  • 2 svar
  • 427 visningar

Jag får endast 3G vid roaming i USA, aldrig 4G. Min flickvän som använder en konkurrerande operatör får däremot 4G på de flesta platser. Är detta en spärr/begränsning från Tres sida? Jag har ett Tre företag världen-abb.


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena , Välkommen :) Trevligt med Amerika tripp du ! Är igång lite senare idag då det blir bädden nu men , gärna berätta vad ni har för hårdvara dvs mobiler & även vad din tjej har för operatör, telefon och liknande tjänst världen som du har . 

Kan vara så att ni har blivit tilldelade olika operatörer ni “Roamar hos “ .  Dvs “3” lånar/hyr täckningen. Och tvärtom för turister i Sverige . Något EU fixar och trixar med .

Men där ska man nog kunna välja under “ Inställningar → mobilnät en annan operatör “ vad jag kommer ihåg sen sist jag gjorde paradisen osäkra med min surf ! Men Kan säkert skilja i USA vart man är , även dom har sina gluggar med täckning . Men deras största operatör är väll dom AT&T & T-Mobile. 

Men kika gärna där under ( Inställningar → Mobilnät → alternativ för mobildata → 

och se om “Data roaming är på “ sen vad “ röst & data” vad det är valt där ,och data läge . Detta är ju dock för iPhone som sagt . Ios 15.3 

 

 

 

Aktivera mobildata och roaming

För att kunna surfa i utlandet måste du ha mobildata på och aktivera roaming.

 

Byt till 3G-nätet

I många länder är 4G-nätet inte lika utbyggt som i Sverige. Om du vanligtvis surfar med 4G-nätet kan du testa att byta nät till 3G. Starta sedan om din mobil. Obs! Du behöver din pinkod vid omstart, om du har glömt den kan du hitta alla dina koder på 

 

För iPhone-användare:

  1. Gå till Inställningar och välj Mobilnät.
  2. Välj Alternativ för mobildata.
  3. Gå in på Aktivera 4G och välj Av.
  4. Aktivera Data-roaming.

För Android-användare:

  1.  Gå till Program och välj Inställningar. 
  2. Gå till Fler nätverk och Mobila nätverk.
  3. Dataroaming (på)
  4. Under Nätläge väljer du endast 3G.

Men detta är bara lite vad jag tänkte nu innan sovdags :) Så sover på saken och återkommer senare ;) 

 

Ha d så gött ! 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +40

@Alexander2 Hej,

 

det låter konstigt. Jag var i USA flera gånger i månaden innan pandemin bröt ut - jag fick alltid in 4G med AT&T och T-Mobile. Med andra operatörer verkade det endast vara 2G eller 3G som gällde. Detta både i flera olika delstater - Florida, Kalifornien, Illinois, New York, osv. 

Vilken operatör är det du ansluter till? Skulle du även kunna kika under telefonens inställningar för mobilnät är valt att den ska välja nät automatiskt? Gärna även med en omstart efter att du kollat denna inställning. :) 

Svara