Besvarat

Fixa så att det går att ringa i USA

  • 1 March 2023
  • 18 svar
  • 433 visningar

Användarnivå 5
Emblem +33

Har sett många rapporter om problem att ringa i USA och nu har jag fått tillfälle att testa själv också.

Det går att ringa ETT samtal efter att man har startat om telefonen. Sedan får man ”Samtal misslyckades” varje gång man försöker ringa. Om man startar om telefonen får man möjlighet att ringa ETT nytt samtal.

Jag har svårt att tänka mig att alla i USA har detta problem så det är helt klart kopplat till roaming. Detta måste 3 kunna lösa tillsammans med sina roamingpartners.

icon

Bäst svar av JeppePeppe 20 April 2023, 12:21

Visa original

18 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Qwirks Vilken telefon har du samt vilken operatör är det som används? Har du möjlighet att testa att byta till en annan operatör - för mig funkade det inte ens att byta till någon annan heller mer än tillfälligt. 

Jag upplevde problem med en iPhone och AT&T. När jag lyckades byta till T-Mobile hoppade samtal igång, men sedan försvann täckningen från T-Mobile och jag var tillbaka på AT&T.

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag har en iPhone 14 Pro och använder AT&T vilket är det som den väljer automatiskt. Om jag försöker välja något annat när manuellt står det SOS högst upp på skärmen.

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad jag har förstått det som , så har samtliga Svenska operatörer problem i USA. Sen om det är mer länder än så är oklart 😉

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag har ett Telia-abonnemang också som jag har testat med. Där har jag inte problemet med misslyckade samtal så problemet verkar vara relaterat till 3 och roaming i USA.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Qwirks Då är det samma problem för dig som jag hade. Verkar ha med VoLTE att göra, gissar jag iaf.
 

Har du Telia-abonnemanget i samma telefon eller vilken modell har du där? Har du VoLTE hos dem i USA?

Användarnivå 5
Emblem +33

Ja, i samma telefon. VoLTE påslaget.

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Qwirks! Ledsen för strulet med samtal i utlandet.

Jag ändrade om denna idé till en fråga, då det verkar vara ett problem som flera stött på 😞

I detta fall är det en felanmälan som behöver göras - då är det bra att ha med tidpunktplatsvilken operatör du är kopplad motvilken operatör du försökt byta till och vad för problem som dyker upp.
Kontakta sedan vår kundservice: här är för privatkunder och här är för företagskunder.

 

EDIT: För att förtydliga så har @Pettersson haft samma problem, och då inte gått att byta val av operatör manuellt över huvudtaget. Så jag rekommenderar att testa det, och ifall det inte fungerar så kontaktar du oss enligt ovan! Återigen ledsen för strulet.

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag har felanmält detta nu. Blev först ombedd att nollställa nätverksinställningarna, men det gjorde ingen skillnad.

Användarnivå 5
Emblem +33

Det går inte att välja någon annan operatör än AT&T. Om jag gör det står det SOS högst upp i displayen. Med AT&T kan jag ringa ETT samtal efter att jag har startat om telefonen. Därefter måste jag starta om telefonen om jag vill kunna ringa ytterligare samtal.

Användarnivå 7
Emblem +36

Det går inte att välja någon annan operatör än AT&T. Om jag gör det står det SOS högst upp i displayen. Med AT&T kan jag ringa ETT samtal efter att jag har startat om telefonen. Därefter måste jag starta om telefonen om jag vill kunna ringa ytterligare samtal.

Mycket märkligt, tack för att du flaggar och att du felanmält. Vi håller på att undersöka detta, förhoppningsvis är det något vi kan lösa från vårt håll! 😊

Kan inte ringa från min telefon från usa

Befinner mig i USA   men det går inte att ringa till eller från telefonen

Är i usa men kan inte ringa?! Har en iphone 14. Hittar ingen inställning om VoLTE?

är mitt nummer spärrat på nått sätt eller vad är fel?

hjälp!

hälsar Johan

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej alla!

Vi kan ha hittat en lösning på problemet. Det verkar röra sig om att telefoner som har “WiFi-samtal” inställt, får detta problem. Det blir en krock där telefonen prioriterar WiFi-samtal över VoLTE (samtal över 4G) och därav går det inte.

Ifall ni är i USA framöver, testa gärna stänga av WiFi-samtal så bör det fungera som vanligt igen! 😊

Tack för allas tålamod med detta! 💛

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag hoppas verkligen att detta löser problemet. Det stämmer i alla fall att jag hade WiFi-samtal påslaget när jag var i USA.

Användarnivå 7
Emblem +36

Jag hoppas verkligen att detta löser problemet. Det stämmer i alla fall att jag hade WiFi-samtal påslaget när jag var i USA.

Jag med! Detta har pågått ett tag, så jag hoppas verkligen att detta löser det tills det att vi fixar något mer långvarigt från vårt håll.

Återkom gärna här ifall det fungerar för dig!

Användarnivå 7
Emblem +40

@JeppePeppe Kanske går att få med den infon i SMSet som skickas ut när man kommer till landet? Skulle väl åtminstone lösa det direkt för några? 😄

Användarnivå 7
Emblem +36

@JeppePeppe Kanske går att få med den infon i SMSet som skickas ut när man kommer till landet? Skulle väl åtminstone lösa det direkt för några? 😄

Grym idé! Jag tipsar om det så hoppas jag att det går att lösa! 👍

Svara