Besvarat

Funkar inte att ringa/ta emot samtal i USA

  • 16 March 2023
  • 12 svar
  • 571 visningar

Det fungerar inte att ringa eller ta emot samtal i USA. Roaming på, ansluten till AT&T. Försöker ringa inom USA och får då samtalet misslyckades. Samma sak om jag försöker ringa Sverige. Det går inte att ringa till mig  i heller från Sverige. Går ej att byta operatör, går automatiskt till AT&T. Fungerar första samtalet, sen är det kört. Det är 3:gången jag varit i USA med detta abonnemang och samma händer varje gäng. Irriterande!! 
 

icon

Bäst svar av JeppePeppe 28 April 2023, 13:32

Visa original

12 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Marie R 

Det är välkänt att det är problem med roaming i USA . Antagligen kanske det har en koppling med deras avveckling av sitt 3G nätverk.

Vad sker när du försöker byta operatör under mobilnät ? Samt vad är det för märke & modell på din telefon .Antar du säkerställt att “Roaming “ är aktiverat under inställningar.Samt även “VoLTE” är aktiverat. 

Testa även att skifta att låsa den på 3G eller 4G separat . Om det nu går något av dom , och se om det blir någon förbättring.

Det ska gå att kunna byta operatör , men kan vara så att man får göra det flera gånger tills man får det att fungera någorlunda . Kan säkert skilja vart i landet man är också över vilken operatör som är att föredra .

 

/F

Användarnivå 5
Emblem +33

Verkar som att många (alla?) med Tre har detta problem i USA. Uppmanar dig att göra en felanmälan till Tre så att de verkligen får upp ögonen för att detta är ett problem.

 

Hej Tre! Befinner mig i Usa, Florida. Upplever samma problem som Marie ovan. I mitt fall iphone 14 pro, programvara 16.3.1, mobildata på, at&t, roaming på, wifi-samtal på, röst och data justerat till 4g, dataläge standard, volte på. Går inte att ringa till eller från min lur. Vad är felet?

Användarnivå 5
Emblem +33

Min spaning är att Tre har något problem med sin roaminghandskakning med den amerikanska operatören. Jag har testat åtminstone en annan svensk operatör i USA och då fungerade det fint. Felanmäl till Tre så att de löser detta.

Öka Tre! Tack Qwirks.

Har haft detta problem med tre i över ett år, min fru samt anställda med. Helt otroligt att tre inte fixat detta!! 
Jag säger upp våra abonnemang idag, blir galen på detta då vi jobbar frekvent i USA. 
minst 20 Tim med support och otaliga missade samtal o dyrare lösningar p g a detta!

Hur dåligt kan man sköta sånt här?!?

Användarnivå 7
Emblem +36

Beklagar verkligen för strulet med detta. Precis som @Qwirks skriver så är det flera som upplever samma problem och vi håller på att se över felet och vad det kan bero på. Det bästa i detta fall är att kontakta oss för att göra en felanmälan så att vi har fler exempel att undersöka. 

 

Jag hoppas verkligen vi kommer fram till en lösning snart!

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej igen!

Detta problem är nu löst! Återkom gärna ifall problemet skulle uppstå igen 😊

Precis samma fel fortfarande. I feb var jag i Norfolk VA. Samma fel då.

igår fungerade det allt som det skulle i Chicago Ohare. Idag i San Antonio fungerar bara datatrafik inte samtal. Får använda reservtelefon som backup.

detta var ju inte precis min målbild när jag skaffade detta abbonemang.

Användarnivå 7
Emblem +40

@TobMal Hej,

 

vet du vilket nät du använt när det inte har fungerat? För mig fungerade det senast i förrgår i USA och har gjort den senaste tiden. Har varit ansluten till AT&T. Testade du att starta om telefonen för att se om det hjälpte?

Har provat AT&T och Verizon. Har startat om , har tagit bort wifisamtal. Fungerade som sagt perfekt i Chicago men inte i SAN Antonio. Har en reservtelefon  med Telia som fungerar utmärkt. Båda telefonerna är IPhone 13. Båda har samma iOS version. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Har du testat med T-Mobile “sprint” ? Om det gör någon skillnad jämfört med dom övriga 2 du testat. 

https://www.t-mobile.com/coverage/coverage-map

https://www.nperf.com/sv/map/US/-/85.T-Mobile-inc-Sprint/signal/?ll=29.317536019588132&lg=-98.228759765625&zoom=9

/F

Svara