Besvarat

Kan inte ringa i USA

  • 31 December 2022
  • 6 svar
  • 152 visningar

Hej! Jag ska ha abbonemang 3Världen men kan ändå inte ringa, jag har inte igång VoLTE. Dataroamingen är igång och mobildata är igång. Vad är felet?

Mvh Josefine 

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 2 January 2023, 10:12

Visa original

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Josie80 Hej, 

 

det verkar som att samtal ibland krånglar med vissa operatörer i USA. 
 

Testa gärna att söka nät manuellt och välja T-Mobile eller Verizon som operatör för att se om det fungerar då. 

Användarnivå 5
Emblem +33

Slå på VoLTE så är nog chansen större att det fungerar. Flera operatörer i USA har gått över till enbart 4G och 5G och då krävs att VoLTE är påslaget för att du ska kunna ringa.

@Josie80 Hej, 

 

det verkar som att samtal ibland krånglar med vissa operatörer i USA. 
 

Testa gärna att söka nät manuellt och välja T-Mobile eller Verizon som operatör för att se om det fungerar då. 

Tack så jättemycket! Jag försökte men kunde inte välja andra operatörer, det stod att de inte var tillgängliga…

Det lustiga är att jag kan surfa på 4G/5G men inte ringa. Har en OnePlus. Tankar?

Slå på VoLTE så är nog chansen större att det fungerar. Flera operatörer i USA har gått över till enbart 4G och 5G och då krävs att VoLTE är påslaget för att du ska kunna ringa.

Tack!!

Jag har en OnePlus så ska enligt webbsidan inte ha det inkopplat.

Det lustiga är att jag kan surfa på 4G/5G men kan inte ringa.... Tankar! 

@Josie80 Hej, 

 

det verkar som att samtal ibland krånglar med vissa operatörer i USA. 
 

Testa gärna att söka nät manuellt och välja T-Mobile eller Verizon som operatör för att se om det fungerar då. 

Och tack för dina svar!

Användarnivå 5
Emblem +21

Precis som @Qwirks skriver så krävs faktiskt VoLTE för att det ska fungera i USA numera. Det är viktigt att du slår på det (om du inte redan har gjort det).

 

https://www.fcc.gov/consumers/guides/plan-ahead-phase-out-3g-cellular-networks-and-service

 

Det verkar som att samtliga operatörer i USA har stängt ned sitt 3G nät nu, där Verizon var sist ut den 31 December.

 

Om du inte har VoLTE påslaget försöker telefonen ringa över 3G, vilket numera inte verkar finnas i USA.

Svara