Fråga

Surf i utlandet

  • 20 May 2023
  • 5 svar
  • 147 visningar

Hej!

Jag är på semester i Spanien och min surf fungerar ej. Har provat stänga av, söka manuellt, återställa nätverk, har kollat att 3 Världen är aktiverat. Vet inte vad jag ska göra mer? 
 


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Mallaann 

Antar att din surfpott inte står som förbrukad när du loggar in på mitt3 när du såg att du har 3Världen . Och att du inte fått något sms om att surfen är slut . 

Du kan testa att stänga av Wi-Fi samtal och se om det gör någon skillnad . Beroende på vad för märke & modell du har , så kan det skilja vart i inställningar man finner dessa funktioner men under inställningar på iPhone med senaste mjukvaran så finns den funktionen under ” Inställningar → Telefon → Wi-Fi Samtal . Eller under ”Inställningar → Mobilnät ” .  

Aktivera flygplansläget & stäng av wifi/blåtand . Låt det gå några minuter . Sen stäng av flygplansläget & aktivera wifi / Blåtand om det behövs 😉

Se så mobilen har senare mjukvaran installerad . Kan vara bra att vara kopplad till ett Wi-Fi nätverk . Så man slipper dra på sin surf och det riskeras ta slut . Oavsett om du har täckning eller ej . Bra att ha koll på sin pinkod & lösenkod om detta ska göras .

Om det är en Android telefon så är det också relevant och se så appar blir uppdaterade då det kan finnas en del viktiga funktioner bland dom . 

/ F

Användarnivå 5
Emblem +33

Har du kontrollerat att dataroaming är på?

(eftersom du inte nämner det måste jag fråga)

Har testat enligt Frodrik91 svar, har obegränsad surf på abonnemanget, roaming är på. Har en iPhone 14 pro med senaste mjukvaran.

Tappar det snart, men jag får nog ringa supporten senare…

Användarnivå 5
Emblem +33

Har du provat att manuellt välja olika mobilnät?

Användarnivå 6
Emblem +40

@Mallaann 

Har det fungerat vid något tillfälle för dig ?

Om man har det “Obegränsade abonnemanget med surf här hemma i Sverige . Så inom EU och EES-länder ingår 60 GB per månad. Tänker så inte din surf på 60 GB har tagit slut , men då bör du ha fått ett sms om det också. 

Har du testat att byta mellan 3G,4G & 5G ? Beroende på vart du är i Spanien så kan det skilja vad Operatörerna erbjuder för teknik.

Dessa Operatörer är dom största , så bäst att försöka få det att fungera med dom.

Movistar, Vodafone och Orange

/F

Svara