Besvarat

Användandet av 1800MHz

  • 3 September 2018
  • 6 svar
  • 758 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

För ett tag sedan köpte ni ett tillstånd i 1800-bandet, som mest rimligt används för LTE. Är detta en frekvens ni bygger ut nätet med idag?

I denna tråd anges 800 MHz samt 2600 MHz som frekvenser för 4G, men det verkar inte heller vara helt uppdaterat eftersom 2100 MHz används flitigt på flera ställen, verkar framförallt som att just 2100 MHz användas för att erbjuda 4G+. :)

Ha det gott,

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang
icon

Bäst svar av Erik 4 September 2018, 19:07

Visa original

6 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Intressant frågeställning.

Det jag "vet" är att man under 2017 började arbetet för att förbereda för LTE på 1800MHz och om man ser till utbyggnad i övriga delar av världen är just 1800-bandet väldigt populärt för VoLTE.
Tre brukar vara tidigt ute med ny teknik och nya användningsområden så det är väl en rimlig utveckling.
Användarnivå 7
Emblem +40
Intressant frågeställning.

Det jag "vet" är att man under 2017 började arbetet för att förbereda för LTE på 1800MHz och om man ser till utbyggnad i övriga delar av världen är just 1800-bandet väldigt populärt för VoLTE.
Tre brukar vara tidigt ute med ny teknik och nya användningsområden så det är väl en rimlig utveckling.


Precis! Det enda jag vet är att 3 använder LTE 2100 på följande ställen:



Men huruvida LTE 1800 används vet jag inte, det kan ju lika gärna finnas lite här och där redan och på ställen som visas på kartan ovan.
Användarnivå 7
Emblem +10
1800Mhz är något som nyttjas i danska Tre-nätet.
2100Mhz (som egentligen är avsedd för 3G nätet) återanvänder vi på vissa platser för 4G för att öka kapaciteten.

Vad gäller 4G+ handlar det om Carrier Aggrigation där vi använder två olika LTE frekvenser (800Mhz, 2600Mhz / TDD & FDD) och slår ihop dem till ett. Resultatet är högre upp-/nedladdningshastigheter.
Naturligtvis behöver mobilen/routern stödja tekniken för att det ska fungera.

Hittade en rätt bra förklaring på hur det faktiskt fungerar:






Sidospår:

Här är ett resultat från ett test jag gjorde hemma för ett tag sedan, tack vare CA kom jag upp i rätt höga hastigheter. 🚀






Hoppas att det var svar på er fundering, annars får ni hojta till! 🙂
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej! Tack för svaret, men det svarar inte riktigt på frågan 😞

I oktober 2016 köpte 3 ett tillstånd i 1800MHz-bandet, finns det några öppna planer på att börja bygga ut med denna frekvens även i Sverige? Just nu verkar ju bara tillståndet finnas, men inte användas - stämmer det? Här finns lite info hos PTS om köpet.

För 4G+/Carrier Aggregation verkar 3 använda lite olika kombinationer. Hemma hos mig används exempelvis band 1+7 för CA, dvs 2100 MHz + 2600 MHz (se bifogad bild) - med totalt 20MHz bandbredd. På kartan ovan så är det alla ställen som 3 använder 2100MHz för 4G och då antagligen med antingen 800MHz eller 2600MHz-banden för att få 4G+ att fungera.

4G+ har varit ett riktigt lyft för hastigheterna i nätet, skillnaden märks! 😃
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej! Tack för svaret, men det svarar inte riktigt på frågan :(

I oktober 2016 köpte 3 ett tillstånd i 1800MHz-bandet, finns det några öppna planer på att börja bygga ut med denna frekvens även i Sverige? Just nu verkar ju bara tillståndet finnas, men inte användas - stämmer det? Här finns lite info hos PTS om köpet.

För 4G+/Carrier Aggregation verkar 3 använda lite olika kombinationer. Hemma hos mig används exempelvis band 1+7 för CA, dvs 2100 MHz + 2600 MHz (se bifogad bild) - med totalt 20MHz bandbredd. På kartan ovan så är det alla ställen som 3 använder 2100MHz för 4G och då antagligen med antingen 800MHz eller 2600MHz-banden för att få 4G+ att fungera.

4G+ har varit ett riktigt lyft för hastigheterna i nätet, skillnaden märks! :D


I skrivande stund använder vi inte 1800 bandet i Sverige, men jag ska höra med våra radioplanerare om vi kan få ett mer utförligt svar. 🙂 Återkommer!
Användarnivå 7
Emblem +10
@Pettersson @Tristan
Nu har jag fått svar från vår absolut mest kunniga inom ämnet. ☺️

Det stämmer som ni kommit fram till; 3 har en licens på 1800-bandet i Sverige, men har än så länge valt att satsa på att bygga FD-LTE på 800 och 2600 samt TD-LTE på 2600.
Sedan ett tag har vi också börjat bygga ut nätet med FD-LTE på 2100-bandet, och vi uppgraderar just nu även det befintliga nätet genom att lägga till mer LTE-spektrum med denna frekvens.
Det innebär, som redan konstaterats, att vi kan aggregera flera LTE-band och få sk 4G+. Faktiskt kan kunderna med mobiler som stöder 3CA aggregera upptill tre band (800+2100+2600) och dra nytta av den samlade bandbredden.

Anledningen till att vi valt att satsa på 2100-bandet före 1800-bandet beror på att vi har ett bredare spektrum på 2100-bandet (totalt 20 MHz, varav 10 MHz nu används för 3G och 10 MHz används för 4G). Vårt spektrum på 1800 bandet är bara 5 MHz. Utbyggnad och uppgraderingar med LTE på 2100-bandet pågår just nu på flera platser i landet, framförallt i städer och längs större vägar.


Nu har även jag lärt mig något nytt, så tack för frågan! 🙌

Svara