Besvarat

Byta operatör och flytta med nummer, bindningstid kvar.

  • 7 December 2019
  • 3 svar
  • 1440 visningar

Jag planerar att byta operatör till Comviq och flytta med mitt nuvarande nummer. Men jag har bindningstid kvar på abonnemanget hos er. Ska jag säga upp abonnemanget först och sedan beställa nytt hos Comviq och begära mitt gamla nummer? Kommer jag då vara utan abonnemang tills det från Comviq har aktiverats?
Eller vad händer om jag beställer ett abonnemang hos Comviq och begär att mitt nuvarande nummer ska vara på det abonnemanget? Kommer då mitt abonnemang hos Tre vara aktivt tills att nummerflytten är gjord, och sedan slutfaktureras? Behöver lite klarhet om hur jag ska gå till väga :)

Tack på förhand! 
Med vänliga hälsningar

Jacob

icon

Bäst svar av Pettersson 8 December 2019, 11:43

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

om du idag har ett abonnemang med bindningstid hos 3 och vill byta operatör behöver du först kontakta 3Kundservice för att säga upp ditt abonnemang, så numret öppnas för portering. När det är gjort kan du begära nummerflytten hos Comviq. När numret då flyttas slutfaktureras du för din kvarvarande bindningstid hos 3. 

 

Om du beställer ett nytt abonnemang hos Comviq utan att kontakta 3 först kommer nummerflytten att nekas så länge du har bindningstid kvar. Men abonnemanget hos Comviq kommer fortsatt att rulla på, med ett annat nummer. 

 

Generellt är det bäst att byta operatör i samband med att bindningstiden går ut, för att inte betala för ett abonnemang man inte kan använda. 

Tack för svar!
Men om jag då ringer kundservice och avbryter abonnemanget och sedan begär nummerflytt hos Comviq. Kommer då att mitt abonnemang hos Tre vara aktivt tills att nummerflytten är gjord? Eller kommer jag stå utan abonnemang från att jag avbryter hos tre till att det nya är aktiverat hos Comviq?

Mvh

Användarnivå 7
Emblem +40

@jhultqvist Ja, ditt abonnemang ska kunna vara aktivt tills dess att numret flyttas till Comviq. Det borde gå bra att enbart öppna numret för portering. De på kundservice kan hjälpa dig med det lite mer ingående och se över olika lösningar. :)

 

Avdelningen som hanterar uppsägningar har öppet 8-18 på vardagar. Här finner du lite mer information och kontaktuppgifter. 

Svara