Besvarat

Ej genomförd nummerflytt

  • 12 November 2020
  • 3 svar
  • 331 visningar

Jag beställde telefon med nummerflytt. Fick telefonen. Har inte fått sms och inte heller mitt telefonnr, har det tillfälliga en månad efter given möjlig flytttidpunkt. Ska jag göra något?

icon

Bäst svar av Emanuel 13 November 2020, 10:31

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +9

Hejsan @CamillaR 

Du behöver börja med att aktivera SIM-kortet för att nummerflytten ska triggas och påbörjas :blush:

Hej,

mitt gamla nummer överfördes under natten och mitt SIM-kort var redan aktiverad,

eftersom jag har iPhone så gick jag in på inställningar - telefon - mitt nummer och försökte ändra numret flera ggr men det lagras inte. 
 

Jag har även ändrat mitt nr under meddelande och det går nu att skicka sms med det gamla numret som överfördes men problemet kvarstår, jag får endast sms via iMessage.

Hur/Varför kan jag inte uppdatera mitt gamla nummer under inställningar?

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej,

mitt gamla nummer överfördes under natten och mitt SIM-kort var redan aktiverad,

eftersom jag har iPhone så gick jag in på inställningar - telefon - mitt nummer och försökte ändra numret flera ggr men det lagras inte. 
 

Jag har även ändrat mitt nr under meddelande och det går nu att skicka sms med det gamla numret som överfördes men problemet kvarstår, jag får endast sms via iMessage.

Hur/Varför kan jag inte uppdatera mitt gamla nummer under inställningar?

 

Hej , 

Vad jag tolkar det som , så har du bytt från annan operatör med deras “SIM-kort” till Tre med nytt “SIM-kort ifrån “3” och att det ska vara samma nummer som tidigare ? 

Hur ser det ut om du loggar in på “ Mitt3” . Så vi kikar för att vara säkra på att kortet är aktiverat & att det står ditt nummer du hade med dig / ska ha ! .

Så kan vi kika nedanstående punkter : 

  1. Får du upp vid uppstart att du ska slå in din “pin kod “ ? 
  2. Får du täckning “1-4 “ Staplar högst upp höger sida  och “3G ,4G “ beteckning ? 
  3. Finns även några ställen man kan se att “3” står som operatör  . Ett sett är att dra” uppifrån / ner “ på skärmen , vet inte vad det kallas men kallar den gardinen 😛 Beroende på vad du har för “iPhone” så kanske det ser annorlunda ut dock. Även vilken programvara man har !. Även i låst skärm kan man se “ operatör som en 3a” synas . 
  4. Kan kika på “ Inställningar → Mobilnät “ ser det ut som nedan “ det gula fältet” tänker specifikt på “val av nätverk”3” . Sen går man in på “ Mobilt Datanätverk på samma ställe . Där ska det stå tex under “ Mobil data “APN “ data.tre.se och massor mer info med tre.se i slutet längre ner . Kan se om jag behöver visa sen :) 

Den röda markeringen - Går man vidare där kan det visa olika beroende på teknik och mobil . Men bör iaf visa antingen “3G / 4G” Under tex “Röst & data” 

     5. Sen en grej till som slog mig är att du kan titta på “ Inställningar” Så har du ditt “Apple ID” högst upp . Om du går in på den fliken . Så bör du ha din mailadress som “Apple ID & telefon nummer “ under namn ,telefon & e-post . “Tillgänglig på står det för mig iaf . 

Sen har du längre ner på samma sida under “Familjedelning “ antagligen din iPhone vad du har döpt den till bör namnet stå där ( För mig står det i samma text fast under “ Denna iPhone 13 Pro Max “ tex . Där bör det stå vad du har för iPhone.  

 

  1. Om man går in på “ Inställningar →  Allmänt → Om . Så ska du skrolla ner till du har en grupp som kallas “ Fysiskt SIM-kort “ . Där ska det stå “3” på nätverk & 3 SE  kanske även 49.0 ( kan vara olika vad vet jag ) 
  2. Även på “Inställningar → “Telefon” längre ner . Där inne bör det stå ditt rätta nummer . 

 

 

 

Det du tänker på som inte fungerar, är det detta du menar då ? 

https://support.apple.com/sv-se/HT201349 

 

Ta och kika lite på dom punkterna så får vi se vart vi hamnar :) 

@Marias

Mvh F 

Svara