Besvarat

Mejl till/från egen domän med mobilt bredband från Tre

  • 12 September 2020
  • 3 svar
  • 682 visningar

Har idag en egen domän registrerad hos Loopia. Mejl till adresser i den domänen vidarebefordras till mitt gmail-konto och utgående mejl skickas via mitt mejlkonto hos Telia. Smidig lösning för att kunna använda min egen domän för mejl utan att ha någon egen e-postserver eller ha en sådan hos Loopia.

Nu ska vi snart flytta ut på landsbygden och fiber är inte tillgänglig ännu så jag tänker mig ett mobilt bredband under en övergångsperiod. Om jag skaffar ett sådant hos Tre, kan jag använda liknande setup? Det som behövs är ju en SMPT-server. Kanske en dum fråga, men ingår mejl i ett mobilt bredband hos Tre? Kan inte hitta någon information om detta någonstans.

icon

Bäst svar av Pettersson 12 September 2020, 10:30

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@nasu67 Hej,

 

Tre erbjuder ingen egen mailtjänst, men det du beskriver borde gå att lösa ändå. Du behöver egentligen inget mailkonto för att kunna skicka mail, det som krävs är att det är korrekta inställningarna för SMTP, utgående mailservern. 

 

Loopia erbjuder SMTP-servrar som borde fungera för dig, uppgifter till dessa hittar du här. I första hand ska du alltid använda leverantörens servrar för att det ska fungera så bra som möjligt. Tre har dock egna SMTP-servrar som kan användas i brist på andra, uppgifterna finner du nedan. 

 

SMTP-server: smtp.tre.se
Port: 25
SSL: Nej
Användarnamn: Ska inte användas
Lösenord: Ska inte användas

 

Hoppas att detta besvarar din fråga :)

Hej @Pettersson

 

Lite förvånad att man kan skicka mejl utan inloggning (verkar inte möjligt hos Loopia) men det verkar ju kunna lösa sig då, åtminstone via Tre. 


Tack,
Magnus

Användarnivå 7
Emblem +40

@nasu67 Det går även att skicka mail från anda adresser direkt via Gmail, det är också en lösning som kanske kan fungera? :) 

 

https://support.google.com/mail/answer/22370?hl=sv

Svara