Skip to main content
Fråga

NOSP + Tre = med bedrövligt!

• December 10, 2025
  • 0 svar
  • 24 visningar

Vet inte längre vart en ska vända sig.
I sommars blev jag uppringd av en tjej som sa sig ringa från Tre. Hon lobbade starkt för ett abonnemang som skulle bli 300 kr billigare mot det jag har idag. Att mitt nuvarande avtal löper ut i februari – 26  skulle inte vara några som helst problem, allt sådant skulle de ta hand om. Jag sa flera gånger att jag inte tecknar avtal via telefon utan får be att återkomma. Varje gång erbjöds jag bonusar så som en gratis månad plus 6 månader till halva priset. Jag lyckades avsluta samtalet.

Priset hon hade erbjudit mig var 597 kr – jag jämförde direkt med mitt nuvarande abonnemang och såg att det inte rörde sig om en skillnad på 300 kr utan en 100-lapp. Eftersom jag faktiskt var ute efter att hitta ett billigare abonnemang återkopplade jag via sms. Tog upp det faktum att det bara rörde sig om en ca 100 kr, vilket hon bekräftade att jag hade rätt i. Vi kom överens om 597 kr plus 6 månader till halva priset samt en månad gratis. Jag skrev på avtalet.
Personen jag gjorde dealen med var mycket noga med att påpeka att hon skulle vara min kontaktperson – spara mitt nummer.

Det tog inte lång tid innan det visade sig att de inte kunde lösa mig ut mitt nuvarande avtal utan att de  istället skulle betala en cashbackfaktura. De skulle stå för kostnaderna hos tre under den tiden som jag fick betala dubbelt. Jag fick då påpeka att min fria månad samt  50% rabatten inte skulle påbörjas förrän den tiden var över, annars skulle ju bonusen vara värd noll och ingenting för mig. Jag var också tvungen att i ifrågasätta hur det räknat och fick nya siffror.

Cashbackfakturan gick igenom. Det gick en tid och sen kom min första faktura från Tre den var då på 930 kr istället för det 597kr som hela tiden varit lockbetet. Jag gick återigen igenom cahbacken och insåg att den stämmer inte.

Det största problemet var/är att försäljaren från början jämfört ett avtal som är  exkl moms med mitt nuvarande avtal som är inkl moms. Så på det hela taget har jag ett avtal som är dyrare än det jag har idag. Jag kontaktade tre och blev kopplad till NOSP. Det hänvisar till att det alltid ställer kontrollfrågor angående momsen. Dessa frågor har jag aldrig fått då avtalet inte träffades under ett samtal utan via sms – och detta går att bevisa.

Fortsättningsvis bollas jag mellan Tre och NOSP och det senaste är att jag inte kan ta mig ur avtalet. NOSP hävdar också att mitt avtal totalt sett är billigare än det jag har idag om man lägger in bonuserabatten på 50% i sex månader plus en gratis månad. Men den rabatten har ju inte med avtalet att göra. Det är ju i praktiken NOSP som har köpt mig. Den har aldrig varit med i samtalen ring vad mitt abonnemang skulle ha för månadsavgift.  NOSP har betalat mig för att ingå ett avtal med Tre. Och sedan vill de använda den summan som ett argument för att abonnemanget trots allt är billigare än det jag har idag. 

Utöver detta täcker inte cashbacken de fakturor jag nu fått ifrån Tre eftersom dessa har en fakturaavgift på sig. Den är dock Tre villiga att ta bort. MEN!
Att Tre vill göra affärer på det här viset, att man som kund slungas mellan två olika företag. Där ingen riktigt tar ansvar. 

Jag fick aldrig några kontrollfrågor och det går att bevisa om samtalet plockas fram och det går även att läsa i den sparade sms-konversationen. Nu sitter jag här med ett avtal som löper på tre år och faktisk är dyrare. Jag har en prisgaranti i mitt avtal men där säger man att det måste vara billigare efter att man dragit av summan som NOSP köpte mig för. Och även om jag kan förhandla till mig ett bättre avtal kan jag slå vad om att de kommer hitta ett kryphål. Antingen NOSP eller Tre? Vem det nu är man förhandlar med – högst oklart.