Besvarat

Olik dataanvändning i mobilen och Mitt3

  • 2 November 2018
  • 12 svar
  • 855 visningar

Hej

Har efter semester nu börjat få sms om att min data håller på att ta slut varje månad. I oktober tog surfen slut och jag fick vänta till November. Nu den första och andra november har det dragits över 500mb från surfen och bara idag, 2/11, har det dragits över 400mb. Jag har varit ansluten till wifi fram till 15.30 och efter det lyssnat på spotify en timme ca. Enligt telefonens mätning har jag använt ca 100mb dessa två dagar. Hur kan jag ta reda vad som drar data när inte ens telefonen vet de?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang - [/b]Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tretin 15 November 2018, 09:53

Visa original

12 svar

Jag har exakt samma problem som dig. Har varit i kontakt med kundservice men utan resultat. De hävdar att spotify inte påverkar surfen fast det klart och tydligt gör det. Imponerande dåligt!
Uppföljning..

Fram till idag säger Mitt 3 detta;

2.76gb surf
2.37gb spotify

Telefonen säger
1.1gb surf
4.12gb spotify

Ni får ta och ordna upp detta nu. Såhär stor felberäkning kan inte vara "lagligt" att ha.
Tror inte det är någon idé att försöka få hjälp här. Folket på kundservice kan bara starta en dator och öppna mailklienten. Det är bara att vänta ut tiden man har kvar på sitt abonnemang och sen byta till en vettig operatör.
Användarnivå 7
Emblem +38
Jag tror att tre räknar från ett datum och. Telefonen räknar från ett annat, för min telefon räknar från dagen jag startade den Tror jag, då jag är uppe i nästan 100gb.

Men jag kan ändå rekommendera kundservice för att få mer exakta svar.

Som sagt, telefonen och tres system behöver inte börja samtidigt.
Så det kan vara något där som inte jobbar ihop.
Nej båda börjar den 1a. Om du kollar totalmängden surf så stämmer det typ exakt.
Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj i tråden!

Varmt välkomna till vårt härliga forum, @hulken & @Alex333! :)

Precis som @Chipsgeneralen skriver så kan det vara annorlunda vad du ser i din mobil och vad du ser i Mitt3. Detta beror oftast på som @Chipsgeneralen skrev att mobilen kanske inte är inställd på samma datum som Mitt3 räknar ifrån - men det finns en hel del andra faktorer att ta in.

Exempelvis så räknar mobilen mängden data som appen använder, oavsett om det är över mobilnätet eller WiFi. Vissa mobiler räknar även endast nedladdning och inte uppladdning. För att du ska få en så korrekt bild på ditt användande är det mer rekommenderat att du använder dig av Mitt3 då där kan du se allt användande som går igenom ditt abonnemang.

Gällande 3Musiksurf är det bra att också tänka på att det endast är streamingen av musik och podcasts som är fritt - allt annat i musikleverantörens app drar surf som vanligt.
Ja lite komiskt är det.

Nej det kanske inte är olika datum.. Det är från den 1a som jag skrev.

Kollar ni total data så har telefonen stenkoll på vad som drar data. Jag personligen vet att det helt orimliga mängder data som Mitt3 visar. Wifi har en egen dataräknare i telefonen så den är inte med i denna beräkning. Uppladdning är och har alltid varit obegränsat.

Vad menar du med spotify där? Kan man göra annat än att streama musik? Jag sparar aldrig nåt till offline

Vem är det man kontaktar om man vill ha support?
Användarnivå 4
Emblem +9
Dataanvändning som du kan se i mobilen skulle jag säga är mer en uppskattning då mobiler inte mäter dataanvändning i samma kapacitet som din operatör kan göra. Det händer ofta att mobiler kan missar dataanvändning så att det visar för lite - och i vissa fall registrerar för mycket så att det visar en större summa.

Uppföljning..

Fram till idag säger Mitt 3 detta;

2.76gb surf
2.37gb spotify

Telefonen säger
1.1gb surf
4.12gb spotify

Ni får ta och ordna upp detta nu. Såhär stor felberäkning kan inte vara "lagligt" att ha.


Som du skrev igår vad du såg i mobilen och på Mitt3 så verkar det som att din mobil registrerar mer datatrafik än Mitt3 gör:

  • Totalt användande i Mitt3: 5,13 GB
  • Totalt användande i mobilen: 5,22 GB

Det jag menade med exempelvis Spotify är att det är endast streamingen av musik och podcasts som är 3Musiksurf, så allt i musikapparna räknas inte som fri musikstreaming.

Edit - Värt att nämna också är att din mobil inte kan registrera 3Musiksurf, den biten sköter vi som din operatör och specificerar i Mitt3
Jag använder inte Spotify till något annat än musikstreaming. Kan du ge ett exempel på hur Spotify kan dra data från mobildatan? Är det när jag söker på låtar och bläddrar i listorna som det drar flera gigabyte i månaden?

Skillnaden på data är troligtvis för att Mitt3 uppdaterar en gång per dygn och telefonen gör det kontinuerligt
Användarnivå 4
Emblem +9
Jag använder inte Spotify till något annat än musikstreaming. Kan du ge ett exempel på hur Spotify kan dra data från mobildatan? Är det när jag söker på låtar och bläddrar i listorna som det drar flera gigabyte i månaden?

Ja precis, allt annat i appen som inte är självaste streamingen av musik eller podcasts är "vanlig surf".
Samma här. Problemet började i september (när jag fick ny telefon, byte från iPhone SE till Iphone 😎.

Jag körde alltid med högsta streaming kvalité i Spotify och musikdatan registrerades rätt, nu som många andra säger - det primära går på mobildatan och väldigt lite på musikdatan. Supporten säger att dataanvändning i appen visar rätt...

Jag har ändrat streaming kvalite till auto, återställd mobil data inställningar - ingenting funkade. När man stänger av allt som går på mobildata (att kolla om det är nånting annat som drar datan) förutom Spotify - ser man att det är nåt konstigt pågar. Är väldigt besviken!

Har samma problem fast med apple music. Har det löst sig för dig? Vad var problemet?

Svara