Generellt sett är mobiltelefoner du köper med abonnemang hos Tre låsta till Tre som operatör, det finns dock vissa undantag.
Ifall du funderar på att köpa en mobil kan du på Tre.se gå in på aktuell mobilmodell, scrolla ner till slutet på sidan och klicka på "Visa full specifikation". Allra längst ner återfinner du då rubriken "Operatörslåst med 3Abonnemang" under vilken du får besked om mobilen är låst till Tre eller ej.
Om det istället gäller en tidigare mobil kan du testa med att stoppa in ett simkort från en annan operatör och om resultatet av det testet visar att din mobil är låst kan du via upplåsningsfunktionen på länken nedan låsa upp din mobil.
För att låsa upp en mobil köpt i samband med abonnemang måste 12 månader ha passerat sedan köptillfället och det sker till en kostnad av 350kr. Efter att hela bindningstiden har passerat är det kostnadsfritt att göra upplåsningen.
Ifall du upplever problem med upplåsningsfunktionen på Tre.se är det ett tillfälligt tekniskt fel som Tre är medvetna om och arbetar på att lösa, se mer information här: