Fråga

Storbritannien

  • 28 July 2023
  • 5 svar
  • 87 visningar

Hej! Vi ska bo i Storbrittanien i tre månader. Hur fungerar våra abonnemang då? Måste vi skaffa en annan telefon i storbrittanien? 


5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@IdaLinde Hej,

 

I Storbritannien kan du använda mobilen i 30 dagar och fortsatt ha samma pris som i Sverige. Efter 30 dagar kommer priset att övergå till ordinarie pris för det landet. 

Är det så att ni kommer att resa hem en gång i månaden eller kommer ni att vara i Storbritannien i tre månader i streck? 

Vi kommer vara där i 3 månader i sträck!

Användarnivå 7
Emblem +40

@IdaLinde Hmm, mitt tidigare svar stämmer inte såg jag nu. Tre räknar Storbritannien som ett EU/EES-land när det kommer till prissättningen. Så ni bör kunna använda abonnemanget där under hela perioden. 

I EU/EES-länder finns en regel som säger att det är tillåtet i minst fyra månader, och i 3Världen-länder gäller 30 dagar. Jag utgick från att Tre räknade Storbritannien som ett 3Världen-land, men enligt prislistan har du samma pris som hemma. 

Blir det dyrare efter 30 dagar då?

Användarnivå 7
Emblem +40

@IdaLinde Som det är i prislistan idag, nej. Du kan använda telefonen som vanligt tills du får annan information från Tre gällande detta. EU-regleringen som finns kräver att det är samma pris som hemma i minst fyra månader. Har du ett obegränsat abonnemang gäller upp till 60GB data per kalendermånad.

När du kommer till Storbritannien kommer du att få ett SMS med prisinfo. Om det skulle ha skett en förändring tills dess, vilket känns otroligt, kommer det att framgå att du har en begränsing på 30 dagar i det SMSet. 

Ledsen att jag gav dig fel info först!

Svara