Surfåtgång

  • 5 June 2018
  • 4 svar
  • 912 visningar

Hej. Jag funderar på att lägga av med ADSL internet (finns inte fiber här) och bara köra mobilt internet, men behöver veta hur mycket surf det går åt.
Kan någon ge in hint om hur mycket surf det går åt t ex per timme WebTV streaming?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Det är ganska svårt att ge en uppskattning på hur mycket datatrafik som behövs. Det beror på komprimering och upplösning.

Netflix anger detta:
  • Låg (0,3 GB i timmen)
  • Medium (SD: 0,7 GB i timmen)
  • Hög (Bäst videokvalitet, upp till 3 GB i timmen för HD och 7 GB i timmen för Ultra HD
Det stämmer nog ganska bra för alla leverantörer. För att spara data kan man själv välja en upplösning. Annars brukar den högsta möjliga väljas utifrån hastigheten.

Hoppas att detta kan hjälpa lite? 🙂
Tackar.

Oh. Då blir det mycket per månad även med Medium om jag skulle titta på TV genom mobilt bredband.
(En WebTV jag brukar använda hoppar tillbaka till hög även då jag väljer låg för att försöka speeda upp sändningen 😕
Användarnivå 7
Emblem +40
Tackar.

Oh. Då blir det mycket per månad även med Medium om jag skulle titta på TV genom mobilt bredband.
(En WebTV jag brukar använda hoppar tillbaka till hög även då jag väljer låg för att försöka speeda upp sändningen :/

Ja, det drar iväg snabbt när man börjar streama massa video. I många fall är väl fast bredband då att rekommendera, just eftersom det är obegränsat. Men nu finns det ju mobila bredband med riktigt generösa datamängder också.

Du kan ju på ett ungefär kolla upp hur mycket du streamat och sen räkna ut hur mycket datatrafik du behöver, utifrån det. 🙂
Användarnivå 1
Jag hade dubbla abbonemang när jag väntade på min fiber. Drev då både tung filhantering och Netflix. Det du ska tänka på är att dina ping-tider kan bli längre om du spelar online. För vårt hushåll gick det med lätthet åt 120GB i månaden, man gör åt betydligt mer data än man tror är min erfarenhet. En annan sak som jag rekommenderar är en riktantenn, gjorde underverk för hastighet och stabilitet för vår del 🙂

Svara