Besvarat

Utländskt sim-kort i en svensk telefon

  • 22 April 2019
  • 4 svar
  • 988 visningar

Hej! Jag är bosatt i Sydkorea ett par månader och har skaffat ett sydkoreanskt sim-kort som jag ska använda i min svenska telefon. När jag sätter i sim-kortet står det "SIM-nätets pinkod är blockerad. Ange SIM-nätets PUK". Då skrev jag in min PUK kod som heller inte funkar.
Jag var inom 3 butiken innan jag lämnade Sverige och de sa att det inte skulle vara några problem med att skaffa ett utländskt sim-kort. Vad är det som är fel och hur fixar jag det?
icon

Bäst svar av Pettersson 22 April 2019, 15:51

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

Spontant låter det som att din mobiltelefon är operatörslåst. Här finns information om hur du låser upp din telefon så att den kan användas med andra operatörer. En upplåsning brukar gå ganska snabbt och tillåter då att du använder din mobiltelefon med andra operatörer.

Vilken modell är det du har och när är den inköpt?
Hej Pettersson,

Jag har en Samsung GS7 och jag köpte den hösten 2017.
Användarnivå 7
Emblem +40
Hmm, då skulle du nog behöva låsa upp den på länken ovan. Det felmeddelande du får och faktumet att det inte fungerar tyder på att telefonen är operatörslåst till 3.
Jag har försökt skriva in mitt IMEI-nummret men det funkar inte. Jag har haft min telefon i över 12 månader. Hur gör jag då?

Svara