Skip to main content
Fråga

Utomlands

• July 27, 2026
  • 8 svar
  • 58 visningar

Jag är utomlands och har ingen täckning i 4 dagar och mitt abonnemang ingår i “tre världen” så det ska inte vara några problem. Jag har aktiverat “roaming på”, valt manuellt av nätverk, stängt av och startat om telefonen flera gånger, dragit ut Sim- kortet och väntat i ca 15 min och startat om igen. Jag har även ändrat kostnadstak/kontroll på “mitt tre” osv… nu säger Tre´s AI assistent att jag behöver ringa till Tre hem till Sverige men jag kan inte ringa då jag inte har någon täckning, hur göra? Mvh, en trött människa på detta.

8 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • July 27, 2026

@Belissimo Hej,

I vilket land befinner du dig, vilken telefonmodell har du, samt har det fungerat utomlands tidigare? 

Forum|alt.badge.img+37
  • Ambassadör
  • July 28, 2026

Du kan också prova att välja mobiloperatör manuellt i telefonens inställningar.

• Trådskapare
  • Rookie
  • July 28, 2026

@Pettersson Kosovo, Iphone 16 och det har fungerat förra året utomlands dvs Kosovo. Dock ingick inte tre världen förra året men jag hade täckning iallafall. Denna gång har jag aldrig haft täckning sedan ankomst liksom.

@Qwirks Jag har valt mobiloperatör manuellt flera gånger men det har inte hjälpt.

Forum|alt.badge.img+37
  • Ambassadör
  • July 28, 2026

Dyker Vala och IPKO upp som valbara alternativ när du söker mobiloperatör manuellt? Det är nämligen dessa som Tre har avtal med.

• Trådskapare
  • Rookie
  • July 28, 2026

Ja det är bara dessa två som framkommer vid manuell sökning av operatör.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • July 28, 2026

@Belissimo Hmm, det låter konstigt. Befinner du dig på samma ställe som förra året? Vet du om det fungerar för någon annan med Tre som operatör? 

• Trådskapare
  • Rookie
  • July 28, 2026

@Pettersson :Som tur så släppte det idag dvs det funkar. Jag drog SIM-kortet hela natten igår. Idag på morgonen valde jag den ena av Kosovos operatör manuellt vilket gjorde att det började fungera och fick plötsligt massa sms som jag skulle fått när jag kom hit. Det kan vara så också att Tre skrev till mig igår att de hade tagit bort “en spärr för roaming på mitt abonnemang sedan 2025-07-01” (oklart). Annars fungerade för min bror och hans familj allihopa, när de var här för (samma ställe) några veckor sedan. Tack för svar liksom uppföljning här på tråden alla :)

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • July 28, 2026

@Belissimo Toppen att det funkar nu! Hoppas att din resa blir bra 🛫