Skip to main content

Apple Watch Ultra: snabba första intryck

• 1 november 2022
  • 6 svar
  • 245 visningar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38

Okej, vi börjar med att jag varken klättrar i berg, springer marathon eller dyker under oljeplattformar. 

Aldrig tänkt tanken på ett Iron-man eller liknande. Men ändå, ändå så sitter jag och har precis packat upp min Apple Watch Ultra. 

Att själva lådan är magisk hör till Apples vanliga fina tradition. Lyxigt men känns också som att jag kan trycka ner hela kartongen rakt ner i en kompost och det skulle börja blomstra direkt. Märklig känsla.

Banden jag har valt att leva med är dels Bergsklättrar-loop och dyk-bandet. I grön och gult. 

Loop är otroligt mjuk, skön och enligt mig ganska snygg. 
Dykar-bandet är på riktigt det märkligaste materialet jag varit med om, det är mjukt, men hårt. Det är lent  och har typ hög “densitet” men samtidigt väger det inte något alls. Trodde inte jag skulle gilla detta band så pass mycket som jag faktiskt gör.

Detta ska tänkas inte är något utöver ett annat skal och betydligt större batteri jämfört med Series 8. 

Detta är också snabba intryck:

Storleken på klockan gör att den känns premium, och betydligt mer som en klocka. Ofta har jag känt att den vanliga (jag hade en Series4) kändes lite för, tech och lite för lite klocka. Samt att den kändes för oskyddad. Med sina runda fina kanter. 

Ultran är en lite klump. 

Knapparna och den Digital Crown som finns har mindre resväg när man trycker ner dessa. Vilket i sig inte gör något. 

Jag besparar er den andra bilden jag har då man ser en liten fot i bakgrunden. Det ska inte någon behöva utstå.

Att skärmen är platt, gör allt. Det lilla blir den stora skillnaden här anser jag, den lyfter urtavlorna på ett härligt sätt och den nya “ULTRA” urtavlan känns plottrig men sådär härlig på ett Ultraonödigt sätt. Lite som prislappen på klockan. 

Med detta sagt är batteritiden magnifik, ljudet för samtal är sinnesjukt bra. Och känslan den ger för egen del är väl värt de extra pengarna. Series 8 kanske är bättre på lite mer städade folk, jag gillar att denna är större, mer störig i sin design och material-val. 
Samt att jag mental går igång på att då ha Apples “bästa” variant. 

Update: 
Efter att nu ha använt klockan en längre period vill jag uppdatera lite.

Storleken känns och är optimal för egen del. Känns betydligt med som att man faktiskt har en klocka på sig. Som sagt, men nu är det “klart” och bestämt.

Batteritiden är så pass bra att jag inte tänker att jag måste ladda den, Fyller på ibland och den har kanske laddat 3-4 gånger i cirka 5-10 minuter per gång sen jag fick klockan. 

Ska man köpa denna så är den stora rekommenadtionen är att skaffa “ocean”-bandet först. Det är nog den stora överraskningen här, att det bandet totalt dominerar de andra alpine-band. 
Slut på medelande! 

Har någon annan unnat sig en ny klocka? va tycker ni i sådana fall? 

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

6 svar

• 3Medarbetare
  • 1 kommentar
  • 1 november 2022

MAGISK recension Chipsgeneralen! 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 2 november 2022

Jättekul läsning @Chipsgeneralen! 😁

Har inte unnat mig klockan tyvärr, men man blir väldigt sugen på att slå till! 

Storleken på klockan gör att den känns premium, och betydligt mer som en klocka. Ofta har jag känt att den vanliga (jag hade en Series4) kändes lite för, tech och lite för lite klocka. Samt att den kändes för oskyddad. Med sina runda fina kanter.

Kul att du skriver detta! Den enda “farhågan” jag haft egentligen, är att den kanske är för stor - men hur du beskriver det låter bara som en bra grej! 
Helt galet med 36 timmars batteritid för övrigt(!) 😯

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Skribent
  • Superhjälte
  • 1047 kommentarer
  • 2 november 2022
JeppePeppe skrev:

Jättekul läsning @Chipsgeneralen! 😁

Har inte unnat mig klockan tyvärr, men man blir väldigt sugen på att slå till! 

Kul att du skriver detta! Den enda “farhågan” jag haft egentligen, är att den kanske är för stor - men hur du beskriver det låter bara som en bra grej! 
Helt galet med 36 timmars batteritid för övrigt(!) 😯

36H är faktiskt riktigt fint. Skönt att slippa ladda så ofta. Plus snabbladdning gör att man klarar sig på en 15 minuters laddning på morgonen typ. 
Detta är nästan den bästa egenskapen, nu har jag inte något annat att jämföra med. Men den ska jul ha 46% större batteri än Series8. 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Skribent
  • Superhjälte
  • 1047 kommentarer
  • 13 december 2022

Okej, UPDATE efter månad. 

Jäklar, jag är imponerad återigen, batteritiden med allt lull på, mobildata, skärmen alltid igång och alla sensorer igång mm. Det är sjukt, runt 2,5-3 dagar inkl då minst 2 träningar per dag + sömn. 

Snabbladdning är också dröm. Har inte haft det på klockan förut men det gör ju under för hur fort det går, en dusch och batteriet är typ fullt. 

Utöver det kan jag slå ett hårt och bestämt slag för att Ocean-bandet är det bästa Apple skapat. Det är sinnesjukt skönt, mysigt märkligt material. Skaffa det om ni är intresserade. Nästa före ni skaffar Alpine eller Trail. 

OVER OUT. Dunder till klocka. 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 14 december 2022

@Chipsgeneralen Tack för update! Kul att den fortsätter att imponera! 😍

Batteritiden är jag fortfarande avundsjuk på med allt som den klockan fortfarande kan leverera! Ocean-bandet verkar riktigt bra, ser ut att kunna göra massa småjusteringar för storleken? Det är en nackdel med det vanliga sportbandet i mitt tycke - ena storleken är aningen för liten, den andra är aningen för stor. 🤔

Dunder till recension!

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Skribent
  • Superhjälte
  • 1047 kommentarer
  • 14 december 2022

Ja, det känns bättre i val av storlek än de vanliga gummiband som jag också upplever som antingen strypa ut armen eller inte sitta fast alls. Den för klockan som nämn kanske lite större än om man har de andra. 

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies