Skip to main content

Måndagens Apple Keynote innehöll nya mobiler, nya tillbehör och mer information om AI-funktionerna som kommer till iPhone snart. Vad tycker ni om det nya?

 

Mina favoriter från keynoten:

AirPods 4 med aktiv brusreducering

Kanske är en unpopular opinion men jag har svårt för hörlurar med silikonpluppar, så jag föredrar verkligen formen av den nuvarande AirPods Gen 3. Det den saknat enligt mig, är aktiv brusreducering. Fantastiskt med ett alternativ mellan de “vanliga AirPods” och AirPods Pro som gör att jag kan filtrera ut bakgrundsljudet på bussen 😍

 

Kamerareglage på iPhone

Absolut ett välkommet tillägg för den kameraintresserade! Ser flera fördelar med denna:

  • Fånga ögonblicket snabbt med ett knapptryck, utan att behöva navigera till kameraappen
  • Ändra exponering, skärpa, objektiv och zooma enkelt direkt med ett finger genom att svepa över reglaget
  • Olika klick: exempelvis ett vanligt snabbt klick är ett foto, håll in för att börja filma, dubbelklick för att ändra inställningar

 

Apple Intelligence

Jag tror verkligen att Siri kommer kunna nyttjas otroligt! Allt från att leta fram bilder du inte hittar, boka in saker i kalendern som du och kompisen pratade om över iMessage, sammanfatta mejl eller konversationer och mycket mer! 

 

Vad tycker ni om det nya som kommer?

Vad är era favoriter? Hade ni hoppats på något annat, och i så fall vad? 🤔

AirPods utan gummi är för mig helt ointressant.

Kamerareglaget är intressant men inget som får mig till att byta bort min iPhone 15 då jag inväntar 17 som ryktas komma i en slim version.

AI är spännande men vad jag förstått är det ännu så länge inte fullt utvecklat/integrerat vilket är ännu en anledning till att lugna sig till 17.

Annars ger jag plus på kameradesignen på 16 standard. Men Pro ser ju likadan ut som 15, utöver att den är lite större.


Förstår dig! Verkar som att de flesta föredrar silikonplupparna - har själv AirPods Pro och de fungerar fantastiskt! Det är nog mina öron som inte riktigt vill hålla kvar dem i öronen…

Spännande om 17! Slim version låter ju riktigt najs 😍

Helt rätt om AI! Läser man om det på deras sida så ser man också att många funktioner kommer senare. Tror det sa att vid lanseringen kommer enbart att engelska finnas som språk (?) - ni får rätta mig om jag har fel 😅


Jag tror att vi i många fall nått telefoner som inte “kan bli bättre”, varför det bara förhållandevis små förändringar mellan varje version. Men bättre batteritid, lite bättre kamera och något större skärm för mig intressant! Kommer absolut köpa!

 

AI kommer nog inte i EU till en början pga EU-regler, vi får nog vänta ett tag. Exakt vilka funktioner som kommer hit är lite oklart - men tanken är fantastisk. Jag tror att AI kan vara mer än hjälp idag än en ersättare.


Håller med, det nyaste vi sett på senare tid är ju foldables skulle jag säga - och vi vet inte om/när Apple tänkt köra på det spåret… Men kul med en uppgradering! Beroende på vilken modell du har nu, så får du ju eventuellt Action knappen som kom med iPhone 15 också! 😁

Sant! AI kommer förmodligen ta längre tid.


AirPods utan gummi är för mig helt ointressant.

Kamerareglaget är intressant men inget som får mig till att byta bort min iPhone 15 då jag inväntar 17 som ryktas komma i en slim version.

AI är spännande men vad jag förstått är det ännu så länge inte fullt utvecklat/integrerat vilket är ännu en anledning till att lugna sig till 17.

Annars ger jag plus på kameradesignen på 16 standard. Men Pro ser ju likadan ut som 15, utöver att den är lite större.




Kamera-reglaget ser riktigt mysigt ut. Älskar att rykten åren innan har varit att Apple inte ska ha knappar alls och nu adderar en knapp istället (eller två om man så vill) 


Helt ärligt, jag saknar iPhone ibland. Men just nu känns det som att Steves otroliga känsla för innovation inte längre är på Apple, han har såklart varit borta länge. Men det känns som allt han byggt nu bara ångar på i “corporate” anda snarare än “think different” 

Och Ai just nu för egen del är helt ointressant tyvärr. 

Men 16 (vanlig) i rosa ser ju otrolig ut! 

 





Kamera-reglaget ser riktigt mysigt ut. Älskar att rykten åren innan har varit att Apple inte ska ha knappar alls och nu adderar en knapp istället (eller två om man så vill) 


Helt ärligt, jag saknar iPhone ibland. Men just nu känns det som att Steves otroliga känsla för innovation inte längre är på Apple, han har såklart varit borta länge. Men det känns som allt han byggt nu bara ångar på i “corporate” anda snarare än “think different” 

Och Ai just nu för egen del är helt ointressant tyvärr. 

Men 16 (vanlig) i rosa ser ju otrolig ut! 

 

Helt klart går Apple på säkerhet. Endast mindre kvalitetsuppdateringar mellan åren. Vi har egentligen inte sett någon större uppdatering av designen efter det att iPhone 12 kom och den duger fortfarande bra för många. Att processorn kan spela de senaste spelen är tämligen irrelevant för en telefon och det känns som att det endast är för att flörta med den asiatiska marknaden där premiumspel på mobil är en mycket större grej än i väst, där PC dominerar.


Helt klart går Apple på säkerhet. Endast mindre kvalitetsuppdateringar mellan åren. Vi har egentligen inte sett någon större uppdatering av designen efter det att iPhone 12 kom och den duger fortfarande bra för många. Att processorn kan spela de senaste spelen är tämligen irrelevant för en telefon och det känns som att det endast är för att flörta med den asiatiska marknaden där premiumspel på mobil är en mycket större grej än i väst, där PC dominerar.




Nej fattar absolut grejen. Det är lite trist bara. MEN också ett tecken på mognad i markanden. För alla börjar landa i samma form och funktion. Typ laptop, ingen gnäller att det är fortfarande samma design mer eller mindre sedan tidigt 2000. 

 


Lämna en kommentar