Fråga

3Bredband

  • 18 January 2023
  • 5 svar
  • 79 visningar

Hej, jag har problemet med router, krånglar hela tiden, speed är jätte dåligt, med gamla router det vår mycket bättre, vad vi kan göra…

ZYXEL router 


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Tony2023 

Tråkigt att höra att du upplever att det krånglar och har låga hastigheter. Hur upplever du problemen ?

Är det när du surfar på mobilen , spelar spel på datorn , ansluten på wifi 2.4 / 5 GHz eller ansluten med nätverkskabel ,tittar på film eller något annat liknande.

 

Har du gjort några hastighet/svarstids tester ? t.ex. på https://www.bredbandskollen.se/

Man kan testa flertalet placeringar av routern , för att se om det blir bättre eller sämre på någon specifik plats där hemma . Ofta är det bättre vid fönster . Men det kan vara mycket som spelar in beroende på hur man bor , gammalt eller nytt osv.

Vad är det för router du jämför med som du hade tidigare ?

 

 

Vart på täckningskartan upplever du problemen ? räcker med område i vilken stad.

 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 

Det är bra att undvika att ge ut för mycket detaljerade personliga uppgifter så som exakta adressen , när nätet är öppet för vem som helst att läsa.

Det finns även en funktion på “täckningskartans” sida , som kallas “ Upplevelse “ som man kan använda sig av och skicka in information om sin upplevelse på specifik plats. Där kan du vara mer specifik på adress så fall. Men det blir att man bara skickar in information & får inget svar i retur eller en snabb förändring.Utan enbart skickar in information , så nätavdelningen kan ta del av det för förbättringar i åtanke .

 

Det finns en del verktyg som supporten använder sig av, som kan se över vad anledningen kan vara och möjligtvis en lösning på problemet. Så det kan vara bra att ta kontakt till dom , så kan dom se över ärendet och se om det behövs utredas mer av respektive avdelning.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

 

/F

 

 

Hej tack, mobil telefon funkar perfekt, utan problem, testat koppla 2.4 och 5, samma sak, hade tidigare Huawei router…

Router är vid fönster och testar hastighet hela tiden och det är dåligt 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej ! Är telefonen ansluten till Wi-Fi eller använder den sitt egna nät kopplat till 3G-5G ? 
 

Jag skulle inte tro så mycket på den interna mätaren dom har . Delvis över att det finns begränsningar , men även att den är mycket missvisande . 
 

Gör gärna ett bredbandskollen test eller speedtest och vid olika tider . 
 

Vad är det för problem du upplever , eller är det mer siffrorna i testet du anser är låga . 
 

Och vad har du för resultat från din tidigare router ? Jämförelse med Zyxel routern du har idag .  Och vad va det som funkade bättre med den 

 

/F

Jag har gjort speed test via tre, dåligt också.

Gamla router hade bättre hastighet och stabilitet 

Det går inte att titta video eller youtube ibland..

Tre har gjort felsökning tidigare, men ingen kan hjälpa…

Telefon har egna nät och ingen problem…

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej ! Vad fick du för resultat ifrån bredbandskollen / speedtest när du gjorde dom ? 
 

Och vad hamnade resultaten på den gamla routern ? 
 

Samt vad får du om du gör test på din mobiltelefon . Utan vara uppkopplad mot wifi .

Har det gjorts någon täckningsfelanmälan hos kundservice och tekniska avdelningen kikat över ärendet ? 
 

/F 
 

 

Svara