Besvarat

4G router med Sim (Tplink Archer MR400) hittar inte internet

  • 4 January 2020
  • 8 svar
  • 1463 visningar

Hejsan!

Det är så att jag köpt en Tp-link Archer MR400 som jag tänkt ha i sommarstugan med mitt simkort från telefonen i. 

Jag har kopplat in routern men lyckas inte få den att ansluta till internet. Någon som har något tips? 
Med vänlig hälsning, Mathias

icon

Bäst svar av Pettersson 7 January 2020, 18:18

Visa original

8 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

får du något felmeddelande? Hittar routern täckning? 
 

Har du testat att återställa routern och ställa in den från början?

Användarnivå 7
Emblem +36

Tjena @Albrekt, kul att du hittat hit till 3Community :grin:

Hur har det gått med detta? Har du testat det @Pettersson skrev? Återkom gärna ifall strulet återstår!

Hejsan! 
 

Nej inget felmeddelande alls. Nej routern lyckas inte hitta någon teckning överhuvudtaget. 
Har testat med både data.tre.se och bredband.tre.se som APN men utan resultat.

har även startat om routern

 

mvh Mathias 

Användarnivå 7
Emblem +36

Jag förstår! Har du även testat en återställning eller “reset” av routern? Enligt bilder på nätet så verkar den sitta enligt nedan:

 

 

Det ska även stå “Reset” vid den. Håll in den knappen i cirka 15 sekunder, eller tills den reagerar (exempelvis att lampornar slockar/ tänds/ blinkar) därefter avvakta cirka 5 - 10 minuter och testa koppla upp dig igen. Återkom gärna med hur det går! :yum:

Hejsan! 

Jag testade att resetea men utan resultat tyvärr. Testade även att sätta tillbaka sim-kortet i telefonen igen då jag använt E-sim på den under tiden jag testat sim-kortet i routern och då fick jag ingen teckning på telefonen heller.

Kan det ha något att göra att jag kört med E-sim?

Med vänlig hälsning, Mathias 

Användarnivå 7
Emblem +36

@Albrekt Då är det med störst sannolikhet något med SIM-kortet som du använder för bredbandet, eller själva abonnemanget i sig. Jag rekommenderar att ringa/ chatta in till vår kundservice så kan de se över abonnemanget. Du når vår kundservice per telefon på nummer 0735-300 400 under helgfria vardagar 8.00 - 20.00 :grin:

Användarnivå 7
Emblem +40

@Albrekt Du kan inte ha två simkort till samma abonnemang. För att det ska fungera behöver du ha två abonnemang. Har du aktiverat ett eSIM till ditt mobilabonnemang fungerar inte det fysiska simkortet längre.

 

Den bästa lösningen för dig, är nog 3Samla. Det kostar 99kr/månad och då delar du surfen med ditt mobilabonnemang. Här kan du läsa mer.

Aha där har vi felet alltså! Stort tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning, Mathias

Svara