Hej! Har bredband hemma med en nr 5103 router, men den hoppar ofta över till 4g+ istället för 5g.
Den väljer 5g igen efter omstart och det är alltid bättre signal på 5g nätet än 4g+. Har även blivit rejält sämre hastighet på 4g+ sen vi fick 5g, så det märk ganska fort när den har bytt nätverk. Någon som vet varför routern byter nätverk?
Mvh!
Sida 1 / 1
@Moffe Hej,
det låter som att det kan vara något träd eller annat som kanske stör täckningen till routern. Har du möjlighet att flytta routern för att se om det fungerar bättre?
Logga in på routerns webgränssnitt så ser du vilka kanaler den kopplar upp mot. 5G=n1+B7+B20. 4G+=B1+B7+B20. Om 4G är sämre än 5G i fart är det nog inte 4G+ utan snarare endast B20. B20 på 800 Mhz går i princip alltid att få in då det har en stor yttäckning. n1/B1 samt B7 har bra täckning endast inom 1-2 km beroende på geografin och väder.
Så här ser det ut. Hoppar över till 4g+ med mycket sämre hastighet. Telefonen ligger på 5g med bra fart hela tiden.
Ganska frustrerande o behöva göra restart hela tiden. Men får ringa kundtjänst o höra om en lösning,eller andra alternativ!
@Moffe Hej,
det låter som att det kan vara något träd eller annat som kanske stör täckningen till routern. Har du möjlighet att flytta routern för att se om det fungerar bättre?
Hej! Inget träd i vägen,fri sikt till masten. Utomhus ntenn och ca 300m till masten. Mvh!
Det jag menar är att på 192.168.1.1 gå in under cellular och titta vilka band den kopplar upp mot live. Detta kan göras under maintenance har jag för mig. Där går att sätta tidsintervall ned till 5 sekunder för att se live hur den hoppar mellan olika kanaler och master. Cell id/Physical cell id, är det som ändras då.
Det jag menar är att på 192.168.1.1 gå in under cellular och titta vilka band den kopplar upp mot live. Detta kan göras under maintenance har jag för mig. Där går att sätta tidsintervall ned till 5 sekunder för att se live hur den hoppar mellan olika kanaler och master. Cell id/Physical cell id, är det som ändras då.
Får kolla det i em. Men verkar konstigt när den prioriterar 4g när det både är bättre täckning o högre hastighet på 5g. För på inställningen på routern verkar ju vara att prioritera 5g som bilden visar jag la upp.
Mvh!
Får kolla det i em. Men verkar konstigt när den prioriterar 4g när det både är bättre täckning o högre hastighet på 5g. För på inställningen på routern verkar ju vara att prioritera 5g som bilden visar jag la upp.
Mvh!
Hastighet och täckning har inget med saken att göra. Det är signalstyrkan och kvaliteten på signalen på varje enskild kanal i varje ögonblick som är avgörande. 4G går att låsa mot vissa kanaler för att slippa detta problem. Det går dock inte att göra med 5G NSA utan endast med SA.
Mvh!
Hastighet och täckning har inget med saken att göra. Det är signalstyrkan och kvaliteten på signalen på varje enskild kanal i varje ögonblick som är avgörande. 4G går att låsa mot vissa kanaler för att slippa detta problem. Det går dock inte att göra med 5G NSA utan endast med SA.
Jo , men verkar ju alltid vara bättre signalkvalitet på 5g. Alltid 5 gröna staplar och bättre värden på signalerna än 4g nätet. Iallafall varje gång man gör en reboot. Ja,precis men det är väll NSA vi har på vårt 5g.
Mvh!
Jo , men verkar ju alltid vara bättre signalkvalitet på 5g. Alltid 5 gröna staplar och bättre värden på signalerna än 4g nätet. Iallafall varje gång man gör en reboot. Ja,precis men det är väll NSA vi har på vårt 5g.
Ja, Tre har bara NSA. Det kan visa stark signal men ändå vara av “dålig” kvalitet. Det behöver man titta på detaljerna för att se, SINR, RSPRQ etc.
Här är skillnaden mellan 4 o 5g. Va uppkopplad mot 4g o efter omstart mot 5g,o det känns ju som värdena är bättre på 5g, men det kanske är svajigt nät, så routern byter på grund av det. Men den borde byta tbx ,när det ser ut så här utan en reboot!
Det där är faktiskt väldigt bra värden för 5G och det är mycket märkligt att routern skulle skifta till en sämre signal på 4G+.
@Moffe Om du kan få fram resultaten som visar vilka band du är kopplad till och vilka värden för både 4G och 5G . Appen i sig säger inte så mycket information ,den är kraftigt förenklad.
Såg att du hade kommit in på den sidan “ 192.168.1.1” i webbläsaren , i appen kan du få upp den hemsidan via “Inställningar → My Zyxel Router → Advanced Feature “. På startsidan så ska det vara en ruta som heter “Cellular Info” och en pil för gå vidare.
Sen så har du massa information under “ Service Information”.
Lämna en kommentar
Behöver du hjälp?
Har du inte hittat svar på din fråga, så kan du alltid höra av dig till oss!