Skip to main content

När kommer 5G till Tumba?

Det är svårt för oss andra kunder här i forumet att svara på, men med tanke på att utbyggnadskartan visar utbyggnad av 4G i Tumba under när närmaste framtiden är det troligt att anta att även 5G kommer inom kort. När 4G byggs ut borde de rimligen förbereda för 5G också även om det slås på senare.

När kommer 5G till Tumba?

@Yassin485 Välkommen till 3Community 🎉

Som det ser ut i dagsläget så är inte Tumba med i 5g utbyggnaden..

Klicka på länken så kan du se planerade utbyggnaden https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Grejen är hade 5G igår här i några sekunder(typ15) och då trodde jag att Tumba hade fått 5G så jag testade att stänga av mobildata och sätta på igen men då har det bara varit 4G. Har 5G mobil och simkort. Jag har också satt på 5G i inställningar. Men det är ju ändå ingen 5G här så jag har fortfarande inte en förklaring till varför jag hade det.

Grejen är hade 5G igår här i några sekunder(typ15) och då trodde jag att Tumba hade fått 5G så jag testade att stänga av mobildata och sätta på igen men då har det bara varit 4G. Har 5G mobil och simkort. Jag har också satt på 5G i inställningar. Men det är ju ändå ingen 5G här så jag har fortfarande inte en förklaring till varför jag hade det.

Det kan vara så att 3 börjar bygga ut 5g på 2100-bandet, vilket är en lightversion av 5g. Deras 5g+ nät ligger på 3500-bandet, N78 - C-bandet. 

Så som 3 sätter upp sitt 5g+ är att du kan få N78 från en site bredvid och 4g från en annan. Även kallat "throughput" 

Så det kanske "läckte" lite 5g (+) över till din mobil?! 

Tror du att de håller på att bygga ut 2100mhz bandet i Tumba? Täckningskartan har också inte uppdaterats sedan början av december 

Tror du att de håller på att bygga ut 2100mhz bandet i Tumba? Täckningskartan har också inte uppdaterats sedan början av december 

@Yassin485 Det är inte alls omöjligt att området ligger i pipeline för 5g. Täckningskartan med utbyggnad är en vägledning om vad komma skall. Sen kan yttre omständigheterna göra att det dröjer…

Kanske ​@Jonte062 se om Tumba, Botkyrka ligger i utbyggnad av 5g på N78 ??

Ja att vanlig 5G håller på att byggas bor också 5 km från Tullinge och inte mitt i Tumba 

Troligen är det så att det "läcker" från Flemingsberg hållet 🤔 Frekvensstyrkan är dock såpass svag att det bara som du beskriver ploppar upp i några sekunder..

Lämna en kommentar