Besvarat

5G för ALLA bredbandsabonnemang?

  • 10 May 2022
  • 6 svar
  • 624 visningar

Användarnivå 3

Hej!

Det har varit ett jubel här i forumet när ni äntligen lanserade 5G för de mobila bredbandsabonnemangen igår, något som jag och många med mig verkligen längtat efter i över ett år! Men tyvärr blev glädjen kortvarig, för 5G verkar inte alls fungera för befintliga bredbandsabonnemang, trots att det överst på förstasidan på tre.se står ”Gäller om du redan har eller köper ett mobilabonnemang med minst 15 GB surf.”

När jag ville aktivera 5G för mina två befintliga bredbandsabonnemang med just 15 GB surf så går det inte enligt kundtjänst, trots att det utlovas på flera ställen på hemsidan. Vad gäller egentligen? Kommer jag aldrig kunna använda exempelvis min iPad Pro som stödjer 5G i Tres 5G-nät?

// Daniel

icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 16 November 2022, 07:30

Visa original

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Daniel Forslund Hej,

 

som det verkar idag så fungerar 5G med 3Bredband Max - vilket är bredbandet som har obegränsad surf. 3Bredband Go (med 15 eller 50GB data) har tillgång till 3G och 4G-näten. Exakt när 5G kan tänkas komma till 3Bredband Go tror jag är svårt att svara på, det är nog ingen information som Tre går ut med - men gissningsvis ligger det inte alltför långt bort i tiden.

Det du hänvisar till som står på förstasidan”Gäller om du redan har eller köper ett mobilabonnemang med minst 15GB surf.” syftar till priset. Ordinarie pris är 399kr/månad, om ett av tidigare nämnda abonnemang också finns på samma kund ges det en rabatt på 100kr/månad. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @Daniel Forslund  ( Sorry för lite dubbel info, tog en stund innan jag skicka  ! )

Så som jag tolkar det så får man börja med att särskilja:

1#Mobilabonnemang

&

2#Bredbandsabonnemang . Det ena är inte andra likt . 

 

Dvs så står det helt enkelt att om du har Mobiltelefon + Surfpott så har du tillgång till 3G,4G,5G på sim-kortet , så länge telefonen stödjer 5G och man är i en 5G utbyggd zon .

Det som står på första sidan är en 100 kr rabatt om du har 1 st mobilt telefonabbonnemang med 15 GB surf eller mer . Helt enkelt förenklat att om man skaffar obegränsat surf med 5G routern ord 399 kr / månaden . Blir det 299 kr / månaden vid 24 månaders bindningstid efter 100 kr rabatten i den kombinationen.

Så på framsidan står det ingenting om att befintliga bredbandsabonnemang går över till 5G. 

Det verkar som att det är bara obegränsat som gäller framöver för Bredband.Och att surf potter för bredband går ur tiden . 

 

Så för din del , är det antagligen att antingen gå upp till obegränsat surf från dina 15 GB på bredband .Så du har 5G godkänt. Kanske inte handlar om så många kronor . 

Eller om du har mobil abonnemang hos 3 och använder dela data . 5G ingår i alla surfpotter på den delen . Har för mig att mobilt sim kort funkar även i surfplattor, men va så längesen jag testade sådant . Så det får nog någon bekräfta :) 
 

Vad jag vet så kan man alltid gå uppåt om man har lägre pott och bindningstid .Sen om dela data är aktuellt eller inte, vet jag faktiskt inte . 

Det ska inte vara några problem att få din ipad att snurra med 5G , bara rätt abbonnemang finns i grunden så ska den kunna rocka loss. 

Så ser jag allt iaf . Men folk får gärna fylla på & bekräfta mer . 

Men det kan möjligtvis kännas lite otydligt , annars hade antagligen inte frågan kommit upp på forumet :) 

Hoppas du får det löst snart & kan surfa felfritt i hyperspeed a la star wars anda . 
 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Om man har ett mobilabonnemang med 15GB surf eller mer så får man 100kr rabatt på 3Bredband Max. Dvs att man betalar 299kr/mån med 5G routern NR5103E istället för 399kr/mån som är det ordinarie priset.

 

Befintliga bredbandsabonnemang får inte 5G automatiskt.

För att få tillgång till 5G på din iPad behöver du antingen ändra ditt befintliga bredband till 3Bredband Max.

 

Om du tycker 399kr/mån är för dyrt och att du får mer surf än du behöver så kan jag rekommendera att ändra till vårt 3Bredband Flex som även det har stöd för 5G. https://www.tre.se/handla/bredband/abonnemang?b=nb&o=n&offerId=v3nayaZnEi9ze8vrKNU5cmp9SXb3rZxk5OWj56eraHIXDdDBx_0C5zfSo2IFml1cur&so=true

 

Du betalar en fast avgift på 19kr/mån och betalar sedan för hur mycket du använder med olika “trappsteg”. (Perfekt också om du upplever att du långt ifrån alla gånger använder dina 15GB).

 

 

 

För även självklart vidare din feedback om 5G på våra 3Bredband Go abonnemang!

Användarnivå 3

Tack för snabba och utförliga svar @Pettersson @frodrik91 och @Karl Von Bredband!

Jag feltolkade uppenbart rubriken ”Dundersnabbt 5G-bredband!” med undertexten att det gällde alla abonnemang som hade över 15 GB surf att det handlade om 5G, inte om rabatten på avgiften. Så kan det gå när man läser snabbt och ivrigt, så tack för förtydligandet. Men det är inte helt lätt att förstå utifrån hemsidan vad som krävs för att få igång 5G på sina bredbandsabonnemang.

Jag har redan Dela Data mellan alla mina röst- och dataabonnemang kopplat till mitt primära abonnemang med obegränsad surf, så att skaffa två nya abonnemang med obegränsad surf och betala dubbelt så mycket för en tjänst  jag redan har känns ovärt bara för att få igång 5G. Även om jag verkligen längtar efter snabbare hastighet! 

Hela poängen med att skaffa ett mobilt bredbandsabonnemang är ju att man vill kunna surfa så snabbt nätet stödjer, inte begränsas till långsam teknik. Därför känns det extremt ologiskt att jag ska behöva säga upp mitt DATAabonnemang och skaffa ett RÖSTabonnemang som extra användare för att kunna använda 5G för en surfplatta eller mobil router som flera tipsat om. När hela 5G-utbyggnaden främst handlar om att maxa datahastigheten kan man tycka att dataabonnemangen borde ingå framför röst, eller hur…? 😉

Jag hoppas därför mycket på att 5G snart blir tillgängliga för alla bredbandskunder - tekniken finns ju, nätet börjar bli bra utbyggt och vi är många som sitter med färdig hårdvara som inte kan användas för att abonnemangen är spärrade till 3G och 4G. 

 

Användarnivå 5
Emblem +21

@Daniel Forslund jag vet inte om du har hört/sett det ännu, men sedan i måndags förra veckan så erbjuder vi 5G till alla abonnemangsformer för bredband!

Du kan byta till någon av dom nya med 5G antingen genom mitt3, eller genom att kontakta oss så hjälper vi till! 😊

Användarnivå 3

Men ÄNTLIGEN, som jag har väntat! Det var verkligen goda nyheter, särskilt när 5G-nätet nu börjar bli riktigt imponerande bra. Då blir det dags att se över mina abonnemang… 🤩

Svara