Skip to main content
Entusiast
October 18, 2022
Besvarat

5g kom o gick

• October 18, 2022
  • 14 svar
  • 210 visningar

Så häftigt att tre fixade 5g så tidigt här på landet!! När 4g kom var vi nästan sist ut men nu blev vi riktigt tidigt ute. Men plötsligt försvann det igen efter att ha haft det ett par veckor! Vad kan ha hänt? Ångrade sig nätteknikerna och monterade ner det igen? Började någon klaga av att ett gammal nät försämrades? 

Bäst svar av Fredrik W

Utbyggnaden av nätet och uppgraderingarna av befintliga siter rullar på i snabb takt. Det är inte särskilt vanligt men i vissa fall gör vi uppgraderingar av siter som ännu inte hunnit få tillräcklig fiberkapacitet. Då testar vi att siten fungerar under en kort tid för att sedan låsa ner 5G i väntan på att fibern är levererad. Jag tror det är vad som hänt hos @Trelerum

Så, när vi fått fiber fram kommer vi tända 5G, markera siten som färdig och sen kommer den att synas på täckningskartan.

14 svar

TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 21, 2022

Aha! Men kommer svarstiden förändras när fiber är på plats eller är det mest hastigheten som förändras med fibern? 

Fredrik W
3Medarbetare
3Medarbetare
October 21, 2022

Både svarstid och hastighet kommer att bli bättre med fiber till siten. 😀

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 21, 2022

@Fredrik W 😁

Vad är det för cirkus hypotetisk räckvidd på respektive band / teknik ? Oberoende av hinder & påverkan.

Fick fram vid en sökning på ca 1.6 - 5 kilometers) för en 5G mast. 

Och dom lägre banden en bra bit till.

Mvh F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 21, 2022

Då vet jag hur de funkar och vad som hände. Var lite rädd att ni hade fått utrustningsbrist och flyttat basstationen dit den bättre behövdes. Men då var det ju inte så. Kul med dom här trådarna. Här får man ju svar på det mesta tekniska! 

En övrig fundering. Har tidigare jobbat på Ericsson och monterat ihop basstationer till 2g. Kände mig lite stolt över det då jag var en del av utbyggnaden, kändes det som iaf... 😉

5g är inte alls uppbyggt som 2,3 och 4g eller? All teknil ryms numera i det som syns på taket? 

Hehe fräckt ! Antar det va mycket utrustning till Telia på den tiden . Och kanske nokia och nu allt va alla hette som va verksamma då.

“3” var iaf aldrig på det med 2G , utan gick på 3G direkt vid skapandet 2003 i Sverige och erbjöd telefoner ifrån japanska nec . Om inte jag har fel information så att säga. 😎

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...