Fråga

5G med nya iPad Pro 2021

  • 24 maj 2021
  • 3 svar
  • 58 visningar

Hej!

Trots att Tre nu själva säljer nya iPad Pro som har stöd för 5G (och marknadsför detta på hemsidan med texten nedan) så verkar inte bredbandsabonnemangen vara öppna för att koppla upp sig på 5G-nätet. Hur kan detta komma sig? Jag köpte själv den nya generationens iPad just för att kunna använda fördelarna med snabbare mobil uppkoppling, då behovet av detta ju är betydligt större i en iPad där man använder mer dataslukande tillämpningar än en mobiltelefon.

“Redo för 5G.

Koppla upp dig mot 5G i de delar av Sverige där vi har aktiverat vår 5G-uppkoppling. Läs mer om tillgänglighet till 5G-tjänster hos Tre. iPad Pro 11 2021 är kompatibel med 3G och 4G-nätverk.”

https://www.tre.se/handla/surfplattor/apple/ipad-pro-11-2021?b=fb&o=n

Påståendet ovan på hemsidan verkar därmed inte stämma, om det inte är så att 5G-nätet snart ska öppnas upp för dataabonnemang på iPads? Någon som vet mer?

Undrar // Daniel


3 svar

Användarnivå 5
Emblem +7

Halloj @Daniel Forslund! Välkommen till 3Community :rainbow:

Jag hör vad du säger, och jag förstår att det kan vara otydligt. iPaden har alltså tillgång till 5G, men vi har ännu inte lanserat 5G till våra data/bredbandsabonnemang ännu. Det går alltså (just nu) endast att använda iPad med mobilabonnemang eller 3Extra användare, som då har tillgång till 5G. 

Jag hoppas och tror att 5G snart kommer till dataabonnemangen så att det går att få höga hastigheter till dem :sunglasses:

Tack Jeppe för snabbt svar! 👍🏼


Jag tycker det viktigt att ni informerar tydligare om detta på hemsidan, för i all peppig reklam om lanseringen av det nya 5G-nätet framgår att det ingenstans att det inte går att använda 5G för bredbandsabonnemang. Det är ju lite absurt, eftersom 5G är ett nät främst för just snabbare datatrafik, så det är lite svårt att gissa sig till att man inte kan använda det nya nätet för att surfa… 

Men jag håller tummarna för att 5G-nätet snart öppnas upp för alla devices och alla abonnemang så att vi kan njuta av högre datahastighet när det verkligen behövs!

// Daniel

 

Användarnivå 5
Emblem +7

Jag förstår dig till fullo och håller med!

Jag feedbackar detta till ansvariga så att de förhoppningsvis kan göra det tydligare på hemsidan :grin:

Svara