Besvarat

5G och 3Bredband Hemma

  • 11 January 2021
  • 5 svar
  • 1091 visningar

Hej,

Jag har ett 3Bredband Hemma abonnemang, en 5G router "Huawei 5G CPE Pro 2" och bor mitt i Enskede där det ska vara väldigt bra 5G täckning enligt täckningskartan.

Hur kommer det sig att jag ändå bara får 4G uppkoppling?

 

icon

Bäst svar av Pettersson 11 January 2021, 19:24

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Claws Hej,

 

idag fungerar 5G endast med 3Surfa-abonnemangen, dvs. mobilabonnemangen. På 3s hemsida kan du se vilka enheter som för tillfället ska fungera i deras 5G-nät, det är endast mobiltelefoner i nuläget. 

I takt med att fler frekvenser blir tillgängliga och att 5G-nätet byggs ut kommer nog fler abonnemangsformer att lanseras med tillgång till 5G-nätet. 

 

Samma gäller mig :) Har samma produkt och bor i Solna där det skall finnas “mycket god täckning”. Trodde att Tre skulle ligga lite i framkant i och med att PTS nu färdigställt verifikaten efter att auktionen avslutats. 

Men avvaktar tålmodigt. Produkten säljs ju inom företaget (inte i Sverige men i Storbritannien) så man bör ju kunna kolla med kollegorna på “ön” om man har funderingar :)

Användarnivå 7
Emblem +40

@Niles Viktigt att tänka på är dock vilka frekvenser hårdvaran har stöd för. Det skiljer sig mellan länderna vilka frekvenser som används till vad, det finns ofta även flera olika versioner av samma router med stöd för olika frekvenser. :) Kommer nog att hända en hel del under våren med både utbyggnad och förhoppningsvis abonnemangen!

I Solna använder 3 SE 2,1GHz-bandet för 5G. Jag är rätt så säker på att det inte används för 5G av 3 UK. 3 UK verkar även ha en annan blandning frekvenser än 3 SE.

 

I de olika länderna ”3” finns i är helt olika företag, det är bara ett gemensamt namn (och en gemensam ägare). I Sverige och Danmark är det dock samma om jag förstår det rätt.

Helt med på det du skriver. Jag är egentligen nöjd som det är, trots att 5g-lampan inte lyser på routern (som har stöd för de svenska frekvenserna) har jag en nedladdningshastighet på ca 280mbit/s vilket är långt över vad tre specificerar att 4g ska klara.

Jag har en relaterad fråga. Jag har samma 5G router (Huawei 5G CPE Pro 2) som ska klara Tres frekvensband för 5G. I routern sitter ett SIM-kort med Tres obegränsade företagsabonnemang som ska vara förberett för 5G. Det ska vara god täckning på platsen enligt täckningskartan för 5G. Ändå lyser inte 5G-lampan och hastigheten blir ca 50-60 mbit med ping på ca 20 ms. Med Tele2s datakort lyser 5G direkt och den ger ca 500-600 mbit. Varför?

Svara