Besvarat

5g utbyggnad

  • 5 April 2023
  • 4 svar
  • 715 visningar

Hej!

När kommer ni bygga ut mer 5G i lilla Norje i Sölvesborgs kommun. Ni har en mast på Sweden Rocks område men jag har hört att man begränsat täckningen med att rikta antennerna nedåt, varför? Telia har nu kommit med 5G över hela byn då man har 2 master som man uppgraderat till 5G. 
Jag vill ha en snabb lina men jag vill inte byta till Telia när jag varit kund hos er sen 3G tiden. 
 

icon

Bäst svar av frodrik91 5 April 2023, 23:04

Visa original

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Echil 

Det finns en grupp / tråd på communityt , som uppdaterar över hur utbyggnationen sker och planerade arbeten .Som är värt att följa 😉

Aktivera notiser ,så får du mail när det skett en uppdatering .Som kommer ca varje vecka 😉Vem vet , helt plötsligt dyker ditt område upp . Om inget annat lär du märka det innan uppdatering här ,genom förbättrade hastigheter och svarstider.

https://community.tre.se/product-updates?

Har sett att det skett en del utbyggnad i närheten senaste. Som inte ännu inte dykt upp på täckningskartan. Då den inte är uppdaterad sen 13 mars. Men kommer säkert en uppdaterad karta inom kort kan tänkas .

 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Om du väljer fliken “ Utbyggnad → Sök på gata / område “ . Så kan du se vad det är för planerad utbyggnad .Vad man kan se nu , så verkar det vara enbart 4G . Men du är precis i utkanten av den befintliga  5G/5G+ utbyggnationen.Så vore ju inte helt ologiskt om det dyker upp en breddning av det så småningom. Så håll koll & följ Nätutbyggnad tråden är ett tips 🤗 Samt kika emellanåt på utbyggnad på täckningskartan.Den uppdateras successivt också.

/F

 

Tack för ett bra och utförligt svar! Går jag 300 meter bort får jag in 5G, provade med en antennförstärkare men träden är i vägen och som sagt är antennerna riktade nedåt för att begränsa till ett visst område, det kunde man ju börja med att ändra. 
Jag har vid mätningar inom 5G området fått hastigheter på 1.2 gb/sek. 
Jag har idag en riktigt bra 4G hastighet allt från 130-270 mbit/sek. 
 

Användarnivå 6
Emblem +40

Det var så lite så !😉

Kan tänka mig att det är såpass nära.  Vilken router & vad för “Antennförstärkare” använder du , eller provade under en kort tid ?

Angående masten på Sweden rocks område , att den / dom är riktade nedåt. Kan jag bara spekulera i , det får nog någon annan hos 3 bekräfta vad anledningen kan vara. Har du någon bild på hur det ser ut , hur dom är vinklade eller vart kommer informationen ifrån ?😉

Men kan säkert att ha och göra med att det inte ska skapas störningar mot andra master. Eller om man ställt in dom för att gynna Sweden rock festivalen ,utan att behöva göra justeringar. Att dom har manuell tilt. Men är som sagt bara spekulationer från min sida 🙂. Bör ju inte vara en mast som ur bruk i väntan på varje festival iaf.

Det är fina hastigheter det du 😎 Långt över vad man behöver helt klart. Och så får du säkert en bra svarstid när du gör testet på din telefon . Apparna för testerna bör ge bäst resultat kontra att göra testerna i webbläsaren på deras hemsidor.

Att få dom 4G hastigheterna är ju också väldigt bra ! Du får väl en helt okej svarstid på 4G med dom hastigheterna med ? Om det nu är mobil eller bredband du gjort testerna på .

 

/F 

Hej!

Jag har en vän i byn som jobbar med att bygga mobilnät, främst mot företag men även utbyggnad av 5G. Det är honom jag fått informationen ifrån. Han sa förra året att de monterat antennerna så att de först o främst ska täcka Sweden Rocks område då antennen står på området. Jag kan fixa en bild hur du ser på det..Han skrev till mig för 1 vecka sen och sade att nu har Telia 5G över hela byn, även de på Sweden Rock masten och en annan mast i närheten, han hade hastigheter på 1.7 gb/sek i sitt hus. 

Jag beställde en antennförstärkare från Tre med modem. En kille kom för att installera det men han lyckades inte få in någon 5G signal, vi provade uppe på skorstenen för att få höjd men nej. Träden på vägen mot masten stör väl och än mer om de riktningen är vinklad nedåt. Har en annan Tre mast en bit bort och blir det 5G på den bor jag mitt emellan dessa två master och borde få en grym hastighet. När Tre själva mätte min 4g hastighet så blev de chockade över hur bra kräm jag hade. 
 

mvh. Marcus 

Svara