Fråga

Betydligt lägre bandbredd med 3.

  • 27 December 2021
  • 5 svar
  • 531 visningar

Hej och God fortsättning!

Jag har precis bytt operatör från Tele2 till 3. Har fått betydligt sämre bandbredd. Min iPhone ligger på runt 5 Mbit/s mot 15-20 Mbit/s med Tele2. Min router ligger på ca 10 Mbit/s mot 30-45 Mbit/s med Tele2. Är det fler som får så dålig bandbredd med 3? Gäller det generellt i hela landet? Jag bor i Höllviken, söder om Malmö.


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej och God fortsättning!

Jag har precis bytt operatör från Tele2 till 3. Har fått betydligt sämre bandbredd. Min iPhone ligger på runt 5 Mbit/s mot 15-20 Mbit/s med Tele2. Min router ligger på ca 10 Mbit/s mot 30-45 Mbit/s med Tele2. Är det fler som får så dålig bandbredd med 3? Gäller det generellt i hela landet? Jag bor i Höllviken, söder om Malmö.

Hej @krinil :) 

Vad jag kunde se från täcknings kartan så vore det ju gott med täckning upp till 4G ,sökt på enbart “Höllviken ,Malmö . Så inte specifik adress .Men ska inte göra skillnad ändå om inte det kan påverkas av höga hus osv .

 

En intressant sak du kan testa är att ändra att mobil & router kör på 3G enbart om du inte får “hög signal / många staplar på tex routern speciellt . Då tex en stabil 3G täckning kan vara stabilare, snabbare än en svag 4G signal .Och se vad du får för resultat. 

Jag skulle råda dig att kontakta kundtjänst på telefon och göra en täckningsanmälan för din adress . Kan vara hög belastning som bidrar. Men testa gärna tipsen nedan innan du hör av dig till dom . SÅ har man något o gå på .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 

Ordinarie öppettider

Måndag–fredag: 09.00–18.00
Lördag–söndag: Stängt

 

 

Vad har du för hårdvara i form av telefon & mobil router?  Tänker om du har nya grejer nu när du har bytt operatör . 

Vad som kan va till hjälp är att göra tester vid olika tider och notera svarstid , nedladdning & uppladdning av data . Föredrar länken nedan : 

https://www.speedtest.net/sv

En teori kan vara att tre nätet är hårt belastat och har inte utrymme tillräckligt . Kan vara helt enkelt att tele2 som är större operatör helt enkelt har större utrymme/utbyggnad just där . Fast jag kan tycka att även hastigheterna du berättar om från “Tele2” skulle jag också kalla dåliga . Men inget säger om svarstiderna från båda operatörerna ;) 

 

Och om är lite mer nördig så kan man göra detta nedan : 

Gäller och läsa och ta ut rätt data då så att säga . 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.716092/signalstyrka-iphone

 

Bara hojta till när du har mer info som vi kan gå på ;) 

Mvh F 

 

@krinil

 

 

Hej Frodrik91 och tack för ett utförligt svar och tack för att du försöker hjälpa mig!

Jag har samma iPhone 8 och samma TP-Link router som tidigare. Jag har testat att låsa telefon och router på både 3G och 4G. Jag har också testat att låsa på annan operatör. Jag får sämre bandbredd generellt  när jag låser 3G. Routern visar lite bättre prestanda när jag låser den på 4G. Vi reser mycket med husvagn och har varit nöjda med Tele2:s bandbredd. Den har försörjt surf och streamat både TV och musik utan problem i hela EU. Nu har jag bara testat Tre här hemma, men det är främst on the road vi vill ha bredband! Hemma kör vi 500 Mbit fiber. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej Frodrik91 och tack för ett utförligt svar och tack för att du försöker hjälpa mig!

Jag har samma iPhone 8 och samma TP-Link router som tidigare. Jag har testat att låsa telefon och router på både 3G och 4G. Jag har också testat att låsa på annan operatör. Jag får sämre bandbredd generellt  när jag låser 3G. Routern visar lite bättre prestanda när jag låser den på 4G. Vi reser mycket med husvagn och har varit nöjda med Tele2:s bandbredd. Den har försörjt surf och streamat både TV och musik utan problem i hela EU. Nu har jag bara testat Tre här hemma, men det är främst on the road vi vill ha bredband! Hemma kör vi 500 Mbit fiber. 

Hej igen , 

Inga problem , får försöka med den kunskapen jag kan iaf :) 

Okej , då är jag med . Är det TP-link mr200 du har av en tidig version ? 

 brukar stå på etikett undertill . 

 

Mest en chansning det med ner till 3G ist för 4G för det kan finnas sådana fall.

 

På resande fot så skulle jag nog tro att tele2 är mer täckande då dom är större operatör, iaf på hemmaplan .

Ut i världen så används “Roaming” , så där snyltar man ju på deras operatörs nät så att säga . Så där skulle jag tro inte det spelade roll varken tele 2 eller 3 , så länge man har “fri surf “ (3 världen “ ) inbäddat i sitt avtal / abonnemang . 

Har själv varit mkt på resande fot med mina fötter istället för husvagn och då surfat och använt surf med Iphone X och funkat kanon i dom länderna jag varit i då . Men har för mig att mitt “mobila bredband “ inte skulle funka där pga , att det antingen fel avtal eller vad det va då 😛 Nu vet jag inte , förråns jag får börja kika på det själv för resdags hehe 😛 . Så där kan det vara bra för dig att kika innan du reser utomlands att sim kortet funkar utomlands. För mobiler gör ju det , men vet ej om det skett förändring sen jag försökte med modem :) 

Rent generellt skulle jag säga att jag har själv erfarenhet av “TP-Link Mr200 tror det va v1 eller v2 .(om det nu är den du har )  Men oavsett så skulle jag tycka den är för gammal även i ny form av version 6 om dom gått så långt ! Den skulle jag säga är för dålig oavsett operatör . Om du inte vill campa bredvid en mast :P 

Nu vet jag inte exakt vad du har för avtal / surf osv med 3 . Men jag skulle tipsa dig om att antingen ha det mobila bredbandet med ny teknik . Tex 3 har “Huawei  B818 “ som man både kan få inkluderad när man tecknar avtal med obegränsat surf eller betala den löst . Den har jag själv och är ett stort tack för den löser mina täcknings problem som jag hade med “mr200 “ . Det är som natt och dag . Det finns såklart TP-LINK mr600 som är klart bättre inom det märket , Men skulle nog föredra mest 3s mobila router ifrån Huawei .

https://www.tre.se/handla/router/huawei/b818?articleId=BO3ZnT625f2m77gie_TNQw%3D%3D&b=fb&o=n&offerId=v3Q4PYyzblb3K2wBK5iDGcrcTnz2oATdgLFKWVsZIfrtDjKFk1He8Snspx_ObCwIemjNF3jubGK2MV2wEw0CaY0g%3D%3D&pricePlanId=AVeeuNV1QNFQ3OMwf2lG3Q%3D%3D

Och jag tänker på att det du säger att ni är iväg med husvagn i Sverige och vida världen.

Där skulle jag föredra att faktiskt investera i en antenn förstärkare.(Decibel förstärkare )  Antingen fastmonterad på taket och man märker den inte mer än så . Eller av något enklare slag tex bordsantenn eller sätter fast på något på samma sätt man sätter sina cykel hållare mm . 

Då tex Routern Huawei b818 har 2 st TS-9 uttag så kan man bruka tex en förstärkare med mimo . (2 kablar från en förstärkare .

Man använder helt enkelt båda uttagen på routern och får lite decibel som hjälp .

( Just det här skulle jag skaffa om jag reste på det sättet, att gardera upp sig ) 

Tex om huawei B818 Routern , kanske lite gregiska och förstå allt :P säg till så förenklar jag :) 

“ https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/antenn-till-mobilt-bredband/4g-antenn

Tack vare avancerad 4x4 MIMO-teknik förbättras täckningen med upp till 40% (jämfört med den äldre 2x2-tekniken).” 

Likväl , även om du har fiber hemma så har placeringen för det mobila internet viktig roll i att få en bra placering . Man kan testa sig till lite , vissa routrar har appar för lättare kunna se tex huawei b818 har en bra . 

 

Jag skulle nog nästan säga att hårdvaran behöver bytas för bättre resultat & stabilitet iaf mobila internet dvs routern . Sen blir den bättre , ja då blir ju såklart din hastighet & stabilitet bättre på wifi till din “Iphone 8 “ 

Mitt tips till dig är att ringa till “Kundtjänst “ , berätta problemen och få gjort en täckningsanmälan . Och se vad det kan komma fram till med tekniker . Antar inte det är “jättehög “ arbetstakt i någon form av utbyggnad eller förnyelse  just nu när det är jul o nyår . Men anmälan kan man ju få in iaf :) 

Sen får du tänka på där med ditt mobila där då . Med hårdvaran . Inte säker men det kan man fråga i kontakten , vad gäller för “ångerrätt” . Om man ändå inte upplever förbättring så att säga. Vet ej om jag själv tog routern separat eller va med när jag ändrade abonnemang. 

 

För att få bättre på hemmaplan , i sverige & utomlands så skulle iaf jag på detta sättet. Antar man inte är ensam på campingarna om att husvagnarna har liknande teknik .

Sen e det ju gött med fibern hemma som du säger 😉 Det blir istället andra svaga länkar när det blir sådana hastigheter :) 

Tänkte även din Iphone 8 där, skulle även råda dig om att den också är av äldre gänget . 

 

Generationen som kommer nu med telefoner & teknik är tänkt att lösa många problem vi önskat om länge. Och det sker i hela världen dygnet runt . 

 

Hoppas mitt sömnlösa novell ger dig någon insikt och hjälp :) 

Bara och höra av mig över nästa skvaller på stan ! :) 

MVh F @krinil  

Hej igen Frodrik! Du går verkligen all in! Det uppskattar jag!  =)

Skillnaderna är uppmätta med samma hårdvara. Vet att min iPhone 8 inte är top notch, men faktum kvarstår att här hemma gav den mig avsevärt bättre bandbredd med Tele2 än den nu gör med Tre. Routern är en TP-Link Archer 600 4G+, med möjlighet till utvändiga Mimoantenner där mottagningen är svag, dvs en ganska rejäl AC-router. Den kunde vara ruskigt snabb med Tele2. Gav ett lite lägre resultat här hemma ca 30-45 Mbit/s, men på resor har den ofta tangerat 100 Mbit/s. Här hemma orkade Tre ge den 10-15 Mbit/s i mina första mätningar. Men tack var din iver har jag testat vidare. Har förutom Bredbandskollen också provat bandbredden med “Speedtest by Ookla” och TP-Link Archers inbyggda Speed test. Då får jag helt klart bättre resultat. Runt 20 Mbit/s, vilket är en klar förbättring. Men det är fortfarande betydligt lägre bandbredd än jag fick med Tele2. Så jag undrar fortfarande om Tre ger lägre bandbredder generellt i hela landet? Vilken uppfattning har Tre:s Community om det här? Det måste väl vara mer än jag som har erfarenhet av flera operatörer och mätt eller i vart fall skattat skillnader. Utomlands kan jag inte mäta förrän framåt sommaren, men eftersom jag skaffat ett 2 års avtal lär jag få tid att mäta! =) 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , haha ah jag har mina stunder . Svårt och undvika teknik dessa dar om man säger så ! 

Det låter ju bra med den routern . Då slipper vi oroa oss för gamla lik :P  

 

Men ta på dig glasögonen , för det kan behövas nu , för nu kör vi :P  ( behövde jag 100%) 

 

Tyvärr får man fortfarande kämpa för sin täckning gällande mobilt ( Lite kvar att man får stå på högsta kullen på sitt sommarställe ute i skogen )  , iaf på en del ställen i Sverige . Vi har lite att täcka så att säga !  Och ligger efter jämfört med andra länder vad jag kan tolka det som .

Men man får möta operatören lite över vad man har för “optimala förhållanden “ så att säga . Man kan ju trycka långt in i skogen och 50 mil till närmaste granne , då är det inte jätte attraktivt för en operatör att fixa generös surf just där 😉 Överdriver lite kanske , men säkert någon person som har så ändå dock ! Mest poängen :) 

Sen kan jag nog tänka mig att det är bra täckning på campingar där folk är , störst intresse för en operatör att fånga så många kunder som möjligt såklart .

 

Värt och nämna är ju att föredra “ låga svarstider “ före höga hastigheter . Då tex man ser något “live “ så som sport ofta njuts av . Då är det avgörande . Men om man tex “strömmar” film/serie “ så “buffrar” dvs lagrar det i förväg vad som ska visas och därmed undviker stillbilder/lagg. Men visst vill man ändå ha “bra “ Nerladdnings hastighet iaf , Om du inte skickar tunga filer eller drar server då är ju hög uppladdnings hastighet relevant också. 

Det är ju gött att det är något bättre så sett 🙂 Men täckning är täckning så att säga . Det är som vi människor med humör för dagen :) 

Vad jag kan erfara är ju att “3” är 3/4e störst operatör i Sverige , Antar Telia ,Tele2 & Telesnor är större och rent generellt har mer master och täckning Sverige över . Dom erbjuder ju också fler tjänster så som tv, fiber osv därav mängden . ( Och företag har gått ihop )

Men det finns ju samarbeten över täckning på vissa håll och kanter.  Men jag har varit hos 3 länge och känner att vi växer oss starka och attackerar hårt med 5G satsningen ( där jag tror 3 vinner marknad ) . Och tror även har färre klagomål och högre kund nöjdhet . Jag själv tycker iaf “3” är tydligast i sina tjänster jämfört med andra operatörer. 

Men för din del så skulle jag göra följande : 

 

  • 1 . Göra felanmälan för din adress på kundtjänst . 
  • 2. ( kan testas innan punkt .1 “ om du känner för det ) Är att byta antennerna som sitter på . Dvs SMA 4G (kanske + )  mot tex bords antenn eller något man kan få på utsidan . Där täckningen finns. Men som sagt så har du ju fiber säkert hemma så…  Är lite hur intresserad och enveten man är . ( där är Kjell o Co bra med kunskap & möjligtvis en bra antenn ( Mimo  dvs 2 kablar och 2 antenner i samma pjäs ) . Men det är inget garanterat att det löser din situation . Man kan möjligtvis få öppet köp hos dom , då dom är så måna och duktiga ( man får charma o inte terrorisera förpackningen helt enkelt så fall )

Men antar din största önskan är att få bra fart & stabilitet på husvagns- turerna :) 

  • ( har haft svårt och få fram vad “TP- Link säger för styrka om sina egna antenner om dom äns förstärker mobilt , kan vara så att dom är wifi antenner . Men får ha det osagt( min gissning kanske 5-9 decibel styrka om dom nu är 4G antenner . ) 

 

Sen kan det ju finnas “förluster “ i form av wifi täckning också lokalt där man bor såklart . Det är ju alltid snabbast med kabel till pc fortfarande . Vid tex flerfamiljshus / lägenheter kan det spöka mkt med frekvensbanden . 

 

Saker som kan störa är väggar, annan teknik ,grannar mm . ( tänk att grannar kan störa mer än bara på fredag nätter ) . 

 

Därför är tex 5 Ghz bandet att föredra . Men är ju mer då nyare teknik som har denna teknik att nyttja . Värt och säga är ju att 5 ghz är snabbare men kortare räckvidd . Därav har 2.4 Ghz fortfarande en funktion där den når längre och genom bättre material (väggar osv ) men på bekostnad av hastighet och trängseln på kanaler ( lägenheter ) . 

 

Kan vara osagt , men rent teoretiskt kan ju detta ske även på camping , då antagligen ni själva inte är ensamma med mobil teknik :)

 

 

Vad jag sett lite lätt nu såhär på kvällskvisten ,beroende på hur teknisk du är men ska försöka hjälpa dig så gott jag kan då jag ej har hårdvaran själv i ägo :) 

Vad jag förstår det som så kör iaf TP-Link med “Tether” som app på ios / android . Vet inte riktigt vad begränsningen är där men man kanske kan se signal styrka möjligtvis decibel styrka ?  Annars är det ju då via webbläsaren och där har jag sett iaf att man kan se signal styrkan . Och då får man väll helt enkelt jämföra lite på olika platser i hemmet tyvärr . Kanske går smidigt med appen och mobilen , annars webbläsaren då . Lägre db dvs decibel , är bättre . helst under -100. 

Här är tex på vad jag menar : https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-router/

 

Men vid byte av antenn så är ju desto högre db antal. Desto “ mer vinst “ . 

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobil-kommunikation/battre-mobilt-bredband

 

Men vad jag kan se så har ju deras routrar iaf kvar 1-4 staplarna som lyser på mitten framsida routern . Står för 25% / 50 % /75% och 100 % täckning helt enkelt. 

https://www.youtube.com/watch?v=i-qs1Ht8_68

 

Om man ska komplicera det lite, så kan man även titta så man iaf har den senaste programvaran på routern. Oavsett operatör så är det inte fel och hålla detta uppdaterat av flera anledningar så som säkerhet, stabilitet och prestanda osv osv. 

 

Om du nu har v.2 . Står nog på undersidan . Annars får du ändra till v.1 på länken nedan. Tror inte v.1 kommer godkänna v.2 mjukvara ändå iofs.

 

https://www.tp-link.com/se/support/download/archer-mr600/#Firmware

Och den senaste för version 1 högst upp , respektive v.2 den undre .

Archer MR600(EU)_V1_ISP_19502401

Archer MR600(EU)_V2_210208

 

Kom in på något som kanske kan passa dig som läsning för husvagns täckning . 

 

https://www.husbilsklubben.se/threads/antenn-till-router-tp-link-archer-mr600.127445/

 

“Värt och nämna utöver detta att ha senaste mjukvara på “router”  är att det är alltid bra och se att man är uppdaterad av senaste mjukvara & Appar på sina mobiler . Tex “allmänt → Programuppdatering” på Iphone . Värt och nämna är ju att du kan din pin kod innan , annars lär du ha lärt dig den efteråt i form av hitta den på simkort /hemsidan eller kundtjänst :P 

Likväl Appstore då för “appar / program “ .  Har en del att göra med Säkerhet, Buggar/problem,  nya tjänster osv . 

 

Ursäkta om jag slirar och skriver brett och kanske är för “teknisk “ invecklad . Hojta till så fall om det är något oklart . Men det blev en roman idag med…… 

 

Ha en gör go onsdag & fortsättning följer :) 

Svara