Fråga

bra fart enbart till tele2?

  • 26 August 2023
  • 5 svar
  • 67 visningar

Jag har en NR7103 som jag monterat uppe på taket för att ha som failover om befintlig fiber går ner, jag får full mottagning på denna men när jag testar får jag dock max 20mbit till alla utom till tele2 där jag får ut ca 160-240mbit... routar ni trafiken igenom tele2s nät nånstans på vägen till stockholm? allt annat peerar inget vidare bra.  (inklusive om jag testar emot tres egna testserver på speednet

Nyfiken på om det saknas kapacitet i nätet? eller vad kan tänkas vara problemet då det inte är 4g+ länken?

 

Mvh Kim


5 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Mdarkice 

Är det bredbandskollen / speedtest du gör eller ? Och gör test emot en server som appen väljer . Eller hur utför du testet . Eller kanske t.o.m. utför testet i Zyxel appen ?

Vad får du full mottagning för ? Är det 4G / 5G eller vilka frekvensband kopplar den upp sig till . 

/ F 

Hej @frodrik91 

Det jag testat ovan är speedtest, låter jag den välja server själv väljer den er mätserver den ger mig fnv 35/18mbit 
väljer jag Manuellt server Tele2 Kista får jag 203/18mbit 
 

Här i Lidköping är det dessvärre bara 4G nedan kommer info från routern , men känns som att det inte bör vara den som är problemet eftersom jag får såpass hög fart emot tele2s testservrar.

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Har du Zyxel Air appen ? Den stödjer 7103 , osäker på hur den ställer sig till inomhusroutern dock . ( står ej med på listan Zyxel EX3301 ) . 
 

Där kan du iaf göra två tester . Ett test som är direkt ifrån routern till internet ( diagnostic )  . Och det andra ( speedtest ) , som är mellan din wifi enhet och internet . 
 

Kan vara så att testerna finns vid Webgui/Avancerade inloggningen , men va ett tag sedan jag rota där ;) så säger det osagt . 

Om du gör tester från Webbläsare , så kan det nog också skilja åt vilken slags du använder .  
 

Sen hur är du kopplad när du gör testet ? Wifi / Nätverkskabel ? 
 

/ F 

Hej @frodrik91 

det är en utomhus Antenn/Router som sitter på en metall stång på skorstenen. 
har testat via Appen med och får endast ut runt 20mbit där med.
den är inkopplad i en POE Switch på ett eget vlan som jag både plockar ut på mitt failover interface i min brandvägg
samt till en virtuell test windows 10 maskin i min vmware host , har även testat att lägga den som untagged till en bärbar via en port i switchen och fått samma resultat .även testat att byta min utomhus cat6 kabel emot den ni skickat med med samma resultat, allt är kablat här och även min 1gbit fiber går på ett eget vlan utan problem som primär wan då.

Så känslan är att det är något i Tre’s nät som är galet 

 

/Kim

Användarnivå 6
Emblem +40

Blev lite fundersam att du får ”LTE-Advanced /  LTE+ , men det står bara att du är ansluten till 1 frekvensband . 
Vad jag vet så ska det behövas två band kopplade för skapa CA som visas som LTE+ eller LTE-A . 
 

Carrier Aggregation, vilket innebär att två frekvensband kombineras för att man ska kunna uppnå högre hastigheter. Dvs, det är på sitt sätt rätt att säga att bredbandet kopplar upp sig mot två sändare - detta eftersom det ofta krävs flera antenner för att kunna sända olika frekvensband.

Har du testat och starta om routern för se om den ansluter till fler frekvensband ? Om den står på auto i inställningar . 
 

/ F 

Svara