Skip to main content

Jag har en TP-link Archer C50 router och den saknar plats för sim-kort. Hur aktiverar jag då mitt internet från 3?

Hejsan 👋🏻 , @Farneman87 

Den routern du har , är en vanlig router som inte har 3G /4G eller 5G teknik inbyggt och därmed saknar SIM-Kort plats . 

Tre har en jättebra router som är förberedd för detta på sin hemsida .

/ F 

// Inlägget har flyttats till Bredband //

? Det ār nu jag som vąntar på svar....

@Miran spiran Vad väntar du på för svar? Vad behöver du hjälp med? 

Har simkort (isatt)men står 'simkort saknas") bôr jag gôra vad? 

Fõr òvr. Vill gârna bet. May mânads faktura i tid fôr omvâxlings skulle😉. Tacksam få OCR + totalsumman. MVH miran

Hej !

Kan man använda en sim korts läsare istället för att köpa en ny router ?

@Nicklas innebandy Hej,

om din router har stöd för en extern simkortsläsare bör det fungera. Gissningsvis är stödet för detta begränsat då det behövs mer hårdvara och antenner. Tre kommer inte lämna någon funktionsgaranti, du bör därför kontrollera med tillverkaren av din router för att se vad den har för stöd. 

Hej !

Kan man använda en sim korts läsare istället för att köpa en ny router ?

Nej, det kommer inte att funka (utan att gissa, nej).

Okej

så du tror att det inte blir bra kvalitet exempelvis när man ska titta på sport på tvn ?

@Nicklas innebandy Du behöver en 4G eller 5G-router för att det ska fungera. Du kan inte köpa en simkortsläsare till vilken router som helst. 

Vad har du för router? Modellnamn brukar stå på bak- eller undersidan av routern. 

Okej

så du tror att det inte blir bra kvalitet exempelvis när man ska titta på sport på tvn ?

Nej, jag menar att det inte kommer att funka alls. Du behöver en mobil router med stöd för detta i både hård- och mjukvara. Du behöver köpa en ny router med stöd för 5G.

Okej

Då känns det som att en extern sim kort läsare är en dumsnål  lösning 

min router är en asus AC51U

Agpath 

Okej du tänker alltså en router som har ett fack för sim kort ?

@Nicklas innebandy Din router har stöd för om du köper ett USB-modem för 3G eller 4G. Hur stabil uppkopplingen blir vet jag inte - men det ska fungera enligt ASUS hemsida, dock krävs det att du köper ett modem som din router har stöd för. Du bör kontakta ASUS för att få reda på vilka modem som de har stöd för. Det är sedan ASUS som kan hjälpa dig om du behöver vidare hjälp, du hittar kontakuppgifter här: https://www.asus.com/se/support/

Generellt sett är det bättre med en router som har ett fack för simkort och inbyggt stöd för 4G/5G.

Agpath 

Okej du tänker alltså en router som har ett fack för sim kort ?

Ok, nu förstår jag hur du tänker och vilken router du har. Ja, vissa routrar har stöd för USB-modem. Dessa brukar som bäst vara LTE Cat4, MIMO2. Dvs du kan inte få 4G+ eller 5G med dessa. De jobbar alltså som första generationens 4G-mobiler (10 år gammal teknik). Syftet är att de ska fungera som en backup om den ordinarie linan går ned och är inte tänkt för primär uppkoppling.

Med det sagt måste du inte köpa en dyr 5G-router. Du kan få en bra 4G+ router för runt 1200 kr som ger lika bra fart på 4G som en 5G-router ger på n1. Det är om det finns C-band som det blir en större skillnad.

Exempel på billig och bra 4G+-router (som jag själv har använt) är TP-Link Archer MR600.

Lämna en kommentar