Skip to main content
Fråga

Byte av router

• June 20, 2026
  • 5 svar
  • 16 visningar

Hejsan! 

Ända sedan jag bytte bredband till 3 så har mitt nätverk varit EXTREMT instabilt vid onlinespelande. Ping som hoppar upp och ner, latency problem och allt möjligt. Jag skulle vilja testa en annan router än den jag fick vid beställning av bredbandet men den jag hade sedan tidigare verkar inte fungera, jag får inte något uppkoppling. Gissar på att det har med simkortet i första routern att göra? Den routern jag vill testa har inget fack för simkort, kan jag använda den ändå? I sådana fall, hur får jag det att fungera?

PS. routern från 3 som jag använder nu är kopplad med ethernet direkt till datorn och lampan på den lyser blått så jag vet inte riktigt vad som är problemet, därav jag vill testa en annan router.

Tack på förhand!
/ M 

5 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • June 22, 2026

@M M M Hej,

för att en router ska fungera med 5G-bredband behöver den ha stöd för ett SIM-kort. 

Vilken router är det du har idag? Är det andra enheter anslutna till routern, antingen via sladd eller WiFi?

• Trådskapare
  • Nykomling
  • June 22, 2026

Routern jag använder nu, den jag fick från 3, är Zyxel NR5103EV3. 
Den jag tänkte testa är TP-Link Archer AX23 Dual Band Wi-fi 6. Den saknar uttag för simkort, så jag måste skaffa en med uttag för simkort antar jag?

Det enda som är anslutet till routern utöver datorn är mobiltelefonen via wifi och den används till nästan ingenting alls. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • June 22, 2026

@M M M Hmm, vad hade du för bredband innan du bytte till Tre? Har du testat att flytta runt din router för att se om det fungerar bättre om du placerar den på någon annan plats? Om du testar din hastighet, vad får du för resultat då? 

Din TP-Link fungerar inte med ett mobilt bredband, du behöver en router som har stöd för det. 

• Trådskapare
  • Nykomling
  • June 22, 2026

Jag hade Boxer innan. Har inte direkt flyttat runt routern, den står på ett borde ungefär två meter från datorn och tre meter från närmsta fönster. När jag mäter hastigheten via bredbandskollen så har det varierat, senaste mätningen precis nu 107 mb/s ner och 35 mb/s upp.

Mobilt bredband har jag inte längre, jag uppgraderade till Bredband Max 1000 för över en månad sedan tror jag det var.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • June 22, 2026

@M M M Om du skulle ställa routern i ett fönster och göra ett test då, blir det bättre? Har du fönster åt flera olika håll, testa gärna i de olika fönstren. 

Bredband Max 1000 använder 4G eller 5G-nätet för anslutningen också, det är en typ av mobilt bredband men med villkor som passar bättre som en ersättare för fast bredband.