Skip to main content
Fråga

Dålig uppkoppling

  • April 18, 2025
  • 7 svar
  • 186 visningar

Forum|alt.badge.img

Hej 

Har märkt att hastigheten i mitt bredband varit väldigt lågt en tid nu. Brukar ligga på runt 170Mbps ner och 50Mbps upp men senaste tiden har den legat på 34Mbps ner och 41Mbps upp. 
Vad beror det på? 

7 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Hej 

Har märkt att hastigheten i mitt bredband varit väldigt lågt en tid nu. Brukar ligga på runt 170Mbps ner och 50Mbps upp men senaste tiden har den legat på 34Mbps ner och 41Mbps upp. 
Vad beror det på? 

@Banderberg Hej 👋

Har du lite mer information om vad du använder för router, var du bor och om du försökt återställa?

Eventuellt problem kan både vara internt och externt. Återkom gärna med mer information så ska vi försöka hjälpa dig. 


Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Rookie
  • April 19, 2025

Hej 

Bor i Löddeköpinge och har en Zyxel NR5103E

och jag har startat om router ett antal gånger


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • April 22, 2025

Hej ​@Banderberg, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Att hastigheten förändras kan bero på många olika saker. Till exempel kan det bero på hur mycket trafik en mast tar emot. Därför kan man märka att hastigheten inte är lika hög på kvällar, då folk kommit hem från jobb/skola och använder internet. Märker du någon skillnad om du genomför mätningar dag-/kvällstid?

Det kan också bero på routern såklart. Det du skulle kunna testa är att fabriksåterställa routern. 

För att fabriksåterställa routern håller du in knappen (det lilla hålet till vänster där det står “Reset” på bilden nedan) i cirka 20 sekunder eller tills du ser att lamporna börjar blinka! Du kan klicka på bilden för att förstora den.

 

Återkom med hur detta fungerar för dig! 🙂


Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Rookie
  • May 1, 2025

Hej 

Har haft hyfsad hastighet senaste tiden men nu

Har det även börjat tappa kontakten helt med omvärlden några minuter och sen kommer det tillbaka igen. Verkligen irriterande och tröttsamt… 


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • May 6, 2025

Hej ​@Banderberg!

Kul att hastigheten ordnat upp sig en aning. Problemen med att du tappar kontakten helt låter däremot inte så bra, har det varit så tidigare eller har problemet uppstått nu under senare tid? Vet du ungefär när problemet uppstod?


Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Rookie
  • May 19, 2025

Kommer inte riktigt ihåg när det började och det sker ganska sporadiskt. Idag har jag tappat kontakten 2ggr inom loppet av 5minuter. 
 


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • May 22, 2025

@Banderberg Jag skulle rekommendera att du ringer in och pratar med vår kundservice. Ringer du oss kan du välja bland knappvalen för att prata med bredbandsavdelningen. De kommer att kunna hjälpa dig vidare med detta!