Fråga

Dålig uppkoppling på internet

  • 8 November 2023
  • 7 svar
  • 102 visningar

Efter att jag bytte ut mitt kort i routern, så funkar internet väldigt dåligt. Har INTE varit problem innan att fler i hushållet använt Wi-Fi samtidigt. Ofta det är så dålig uppkoppling att det går inte ens att få uppgifter från BREDBANDKOLLEN. Jag betalar för ett internet som inte funkar om en surfar på mobilen och tittar på en film samtidigt


7 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Lenqan 

Hur kommer det sig att du bytte SIM-Kort ? Eftersom det låter som det fungerade bra innan. Bytt operatör kanske.

Vilken router är det du har & i vilket “område” är det du upplever dessa problem ?

Om dom övriga telefonerna har 3 som Operatör. Vad får dom för resultat om dom gör ett bredbandskoll test ?

/F

 

Jag förlängde mitt abonnemang o fick ett nytt kort, alla har 3 som operatör. Den heter Huawei. Bor i Kalmar😊 gjorde ett test när bara en person är ute på sin mobil, då är nedladdning 0,9 & uppladdning 0,04. Har inte varit så dåligt innan, brukar ligga runt 50-60  När man ska titta på på en film/serie på till exempel Netflix så laggar den mest om sonen är ute på sin mobil samtidigt☹️

Användarnivå 6
Emblem +40

Gick du in på tre.se och aktiverade det nya SIM-Kortet ? Så det är rätt kort aktivt . Man behöver inte byta kort när man förnyar egentligen , även om man får ett nytt . Om det nu inte är “aktiverat i förväg” men tror inte det är det.Då skulle antagligen det tidigare kortet va ur bruk i väntan på det nya. Vilket inte är bra 😉

Va det testet utan att vara kopplad på Wi-Fi från en av era telefoner som använder Tre abonnemang ? Typ kopplad till 3G/4G. Tror inte det har kommit upp någon 5G däromkring ännu.

Kan det vara denna Huawei B818 routern ?

Eller denna denna “Huawei B535” . Finns även en liknande äldre som heter “525” med Silvrig avlång detalj på framsidan.

/F

Har inte aktiverat kortet själv, antar att 3 gjorde det när det andra avslutades🫣 hade Wi-Fi på när jag använder bredbandskollen. Jag har den som är på första bilden. Inte lätt att få fram ett telefonnummer till 3 heller som man ringa och höra med dem🤔

Användarnivå 6
Emblem +40

Vad får du för resultat om du gör ett test på en telefon utan att vara kopplad på det trådlösa Wi-Fi ? Dvs att du får 3G eller 4G symbol i övre hörnet bredvid signal staplarna.

Förlängde du i 3Butik eller via telefon/hemsidan ? Tänker om du fick det nya “SIM-Kortet” på posten eller i butik. Kan ju vara så att det gamla är aktivt och detta nya inte är aktiverat. Beror lite på vad du får för resultat av ett test på en telefon utan Wi-Fi tänker jag.

/F

Lite bättre utan Wi-Fii. Jag fick ett på posten då de ringde mig. När jag förlängde mitt abonnemang, då skickade hon mig ett kort utan att jag bett om det. Visade sig när jag tittade på fakturan hade jag helt plötsligt hade 2 bredbandsabonnemang fast har ju bara en router. Så jag fick ringa 3, & ifrågasatte detta. Då avslutade killen det ”gamla” SIM-kortet (var 1månads uppsägningstid) & sa att jag skulle sätta i det ”nya” SIM-kortet i stället. 

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej ! Det räcker inte så långt med den hastigheten heller tyvärr. Känns ju som någon mast i närheten är nere . Skulle tänka mig att ni får lite bättre resultat bara genom att göra ett test med en mobil utanför hemmet .Utomhus i närheten. Men hjälper inget med problemen mer än att det är intressant över vad det blir för resultat. Man kan även testa vid ett annat fönster och se om man får bättre resultat på mobilen . Så fall kan man flytta routern dit om det är möjligt.

Kan du möjligtvis ta ett kort på hur symbolerna lyser på framsidan av routern ?

Hade själv den routern tidigare , så kommer ihåg att det även fanns en tillhörande app. Som heter “Huawei AI Life “ . Där kunde man se lite information om täckning , vilket mobilnät man är kopplad till osv.

Har glömt fråga om det bara strulat idag eller hur länge har det varit så låga hastigheter?

Om ni testar att starta om samtliga enheter. Och om det inte funkar bättre imorgon . Så är det bra att kontakta Kundservice , så får dom vetskap och kan titta vidare på det. Skulle tänka mig att kontakta dom på chatt är det absolut snabbaste sättet.

-→ Kontakta Kundservice <--- 

Problem med täckning.

https://www.tre.se/support?vaId=communityGen#kontaktaoss

Svara