Besvarat

Dåligt uppdaterad täckningskarta

  • 28 August 2022
  • 2 svar
  • 222 visningar

Användarnivå 1

Alla väntar på 5g.

Märker att det kryper allt närmare mig. Men varför uppdateras täckningskartan så sällan? 29 juni har stått länge. Nu idag uppdaterad till 24 aug, men märker att den inte stämmer. Har full 5g i ett område som står som helt 5g tomt i skogen. Synd, det måste ju helt klart vara viktigt även för konkurrensen... Hur funkar det där med täckningskartor? Gör tre det manuellt? 

icon

Bäst svar av Martin 3 kund i 18år 29 August 2022, 10:05

Visa original

2 svar

Användarnivå 6
Emblem +14

Att täckningskartan inte har uppdaterats under sommaren beror på semestertider och att utbyggnaden av 5g-siter har haft lite semester. Annars uppdateras den varannan vecka ungefär.

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Sen är det också så här att Information om täckning är endast vägledande och det går aldrig att garantera täckning på enskilda platser. Täckning och hastighet för mobila tjänster kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis på geografiska förhållanden som berg, dalar och skog.

 

Utöver det , så har jag också märkt samma fenomen om att vara i tex ett 5G nät , där täckningskartan inte överstämmer.  Och jag skulle nog tro att masten har kommit igång tidigare än vad det blivit inlaglt i täckningskart. Därför kan man bli förvånad över viss täckning som är bättre än kartan nämner , men även förvånad över att kartan visar bättre täckning än vad man upplever i verkligheten . Och det har med ovan text att göra rent allmänt kan man säga .

 

Mvh F

Svara