Fråga

Driftstörning på bredband

  • 10 February 2021
  • 4 svar
  • 226 visningar

Tjena! Har mobilt bredband med obegränsad surf här hemma. 
Modem Huawei B818, har även testat olika utomhus antenner. Nu har jag en antenn som endast stödjer 2600 bandet, vilket jag låst modemet på.

Dagtid får jag riktigt bra signaler.
RSRQ -6
RSRP -82
RSSI -57
SINR 23

Men kvällstid när fler o fler använder masterna så får jag mycket störningar, SINR droppar till 15-17 (vilket fortfarande är OK)
Men RSRQ ligger jag på runt -13 / -14 vilket är mindre bra, får ständigt drops när man sitter och spelar vilket är otroligt frustrerande.

Antar att masten blir såpass överbelastad på kvällstid? eller finns de något mer jag kan göra för att minska bruset kvällstid?


4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Rallz Hej,

 

om du skulle använda routern inbyggda antenner - hur fungerar då anslutningen på dagtid gentemot kvällstid? Om du även låser routern på olika frekvenser, finns det någon som fungerar bättre - tre använder ju 800, 2100 och 2600MHz för 4G och ibland kan det fungera bättre med en viss frekvens olika tider på dygnet. Ofta brukar det dock fungera bäst med Carrier Aggregation vid utmaningar med hög belastning på en viss site. 

med den andra antennen jag hade så provade jag dom olika frekvenserna, tyckte det blev likvärdigt resultat. 
Nu har jag somsagt en antenn som bara stöjder 2600 för att minimera störningar. 

Imorse låg jag på
rsrq -7
rsrp -82
rssi -57
sinr 22

nu ikväll har jag
rsrq -14
rsrp -81
rssi -57
sinr 15

rsrq blir i mitt tycke för dålig kvällstid.
de e ju märkbart att masten får mycket mer belastning kvällstid. och det är ju förståeligt, får väl sätta mig på taket någon kväll (När det är lite varmare :rolling_eyes: ) och se om jag kan hitta någon annan mast med bättre signaler.

Gjorde lite traceroute ikväll. verkar dock som att det är till diverse servrar till spelet Rocket League som problemet uppstår.
2 bilder bifogade, 1 till google och 1 till en slumpmässig rocket league server.

 

Har jämfört lite tracert med en kompis och hans resultat mot samma ip. Han hoppar drygt 9 gånger innan han når fram. jag är uppe på 14 hopp. 
Gjorde en ny idag, såhär ser den ut.
Hjälper inte med vare sig interna eller extern antenn, eller byta frekvensband, 

känns lite hopplöst.

Första hoppen är riktigt bra, sen blir de riktigt dåligt. 

 

kör jag trace mot google eller sunet, blir de drygt 10 hopp, och alla faktiskt väldigt bra resultat. men så fort ja pingar en spelserver så blir de knas.

 

Svara