Skip to main content
Svar

Dubbel betalning för bredband

• August 21, 2025
  • 4 svar
  • 77 visningar

Jag tecknade ett avtal med tre för ca en månad sedan inne i en TRE butik. De sa att de skulle säga upp mitt bredband på Telenor. När jag var i kontakt med Telenor så var det inte uppsagt utan jag fick säga upp abonnemangen och det avslutas  2025-09-30,

Det innebär att jag får betala dubbelt för bredbandet. 

Hur ska vi lösa detta?

Bäst svar av Limpen

Hej ​@Mikael65 och ​@Tedenda! 👋🏻

I det här fallet skulle jag rekommendera att ni kontaktar kundservice för att få hjälp. 

Om det är så att man tecknar nya mobilabonnemang hos en ny operatör, kan denna operatör avsluta mobilabonnemangen hos den gamla operatören. Detta beror på att man flyttar sina telefonnummer, och att abonnemangen avslutas i samband med att ens nummer flyttas. Därför säger också många säljare att de sköter själva avsluten. När det däremot gäller datakort, som i era fall, finns inget nummer att flytta, och därav inte heller någon möjlighet för säljaren att hjälpa till med avslutet. I sådana fall måste abonnemangsägaren själv höra av sig till operatören för att säga upp abonnemanget. Då man inte varit tydlig med denna information vid säljtillfället skulle jag alltså rekommendera att ni båda kontaktar kundservice för att vi ska kunna se över den kostnad som tillkommit på grund av detta.

4 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Jag tecknade ett avtal med tre för ca en månad sedan inne i en TRE butik. De sa att de skulle säga upp mitt bredband på Telenor. När jag var i kontakt med Telenor så var det inte uppsagt utan jag fick säga upp abonnemangen och det avslutas  2025-09-30,

Det innebär att jag får betala dubbelt för bredbandet. 

Hur ska vi lösa detta?

@Mikael65 Hej 👋

Gäller detta bredband med routers så är det ingen operatör som säger upp ett abonnemang hos en annan leverantör / operatör. Det får man som kund göra själv. 

Måste blivit ett missförstånd i 3 butiken, tyvärr... 

• Rookie
  • August 24, 2025

Jag kan tyvärr inflika att det samma gäller mig, men i mitt fall så var det Moville som gav mig skenet att jag inte behövde göra något. Men när allt var porterat och klart så låg mina två datakort kvar på Telenor. Dessa får jag snällt betala för en extra månad. Jag fick inte information om att säga upp dessa själv tyvärr. Fick tyvärr mer felaktig information av Moville men det är en annan historia som inte hör henna i denna tråd.

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • August 25, 2025

Hej ​@Mikael65 och ​@Tedenda! 👋🏻

I det här fallet skulle jag rekommendera att ni kontaktar kundservice för att få hjälp. 

Om det är så att man tecknar nya mobilabonnemang hos en ny operatör, kan denna operatör avsluta mobilabonnemangen hos den gamla operatören. Detta beror på att man flyttar sina telefonnummer, och att abonnemangen avslutas i samband med att ens nummer flyttas. Därför säger också många säljare att de sköter själva avsluten. När det däremot gäller datakort, som i era fall, finns inget nummer att flytta, och därav inte heller någon möjlighet för säljaren att hjälpa till med avslutet. I sådana fall måste abonnemangsägaren själv höra av sig till operatören för att säga upp abonnemanget. Då man inte varit tydlig med denna information vid säljtillfället skulle jag alltså rekommendera att ni båda kontaktar kundservice för att vi ska kunna se över den kostnad som tillkommit på grund av detta.

• Nykomling
  • September 6, 2025

Jag blev kontaktad av en underleverantör TILLMOBIL till TRE som utgav sig för att vara TRE. I samtalet var jag säker på att det var TRE jag pratade med eftersom jag frågade flera gånger och personen försäkrade mig om att det var så.
Jag ville inte ändra något med mitt abonnemang då det inte var bundet och jag var inte i behov av en ny mobil, men säljaren erbjöd den absolut bästa rabattenn som fanns som den uttryckte som 290kr billigare i månaden än det jag hade och att det var dumt att jag skulle betala så mycket som jag gjorde i onödan. 
För en gångs skull tänkte jag att jag skulle lita på en säljare och godkände avtalet.

Det visade sig att man ALDRIG ska lita på en säljare från TRE, då jag nu istället för de 715kr/månaden jag hade får två fakturor, en på 535kr/månaden och en på 834kr/månaden. Så min kostnad blev inte 300kr billigare utan blev istället dubbelt så dyr, och i 36 månader dessutom. Det var verkligen inte det som sas på telefonen att det skulle vara 36 månader.
Allt som sades var en stor fet lögn och avtalet stämde inte alls med det som sagts av säljaren på TILLMOBIL och jag blev grundlurad.

När jag ringde supporten och berättade detta bedrägeri till 4 personer på alla flera avdelningar på TRE, jag bad om att få detta falska avtal annullerat, men blev bara bemött av att det inte kunde hjälpa och att jag skrivit på avtalet och då får skylla mig själv. Underleverantören är en hal lögnande orm som TRE säger är en partner till dom och att detta bolag får agera i TREs’s namn. 
Jag har läst att man kan överklaga detta hos TRE, men fick ingen hjälp alls från någon avdelning från TRE. Så pinsamt sopppigt beteende. 

TRE gömmer sig bakom att detta bolag TILLMOBIL är en partner till TRE och tar inget ansvar för deras parters lögner. 
När jag kollar upp detta på nätet står det katastrofalt dåliga reconnoiter om detta tredjepartsbolag TILLMOBIL och att det till och med kan dyka upp en till faktura från TILLMOBIL. 

Även min gamla godtrogna mamma blev uppringd av detta bolag efter, men som tur hade jag hunnit informera om detta. Fy fan vad äckligt. Det är inte undra på att telefonförsäljning är på väg att förbjudas. 

Att ni står och förnekar detta som att ni är oskyldiga i detta TRE?
Jag har varit en lojal kund i 20 år men nu kommer jag hata er tills den dag jag kan flytta mitt abonnemang från er. 
Under tiden kommer jag se till att anmäla detta till allmänna reklamationsnämnden, sprida detta till allt och alla för att se till att alla jag känner och träffar lämnar detta skämt till telefonbolag. 
Bra jobbat TRE, vilket jävla skämt till service från några som säger att ni kan det här!