Hejsan , @DanielThomas
Med stor sannolikhet så tror jag inte den är kompatibel till 5103e . Om ens inomhus routern går att köpa löst är frågan . Eller deras utomhus router. Såg att tex deras “Zyxel 7101 “ säljs , kostar ca 7.000 kr . Men hur kompatibelt saker och ting är ju nästa fråga då.Utöver priset hehe !
Jag skulle nog tipsa om extern till den du redan har . Man får mycket för pengarna.
Poynting XPOL 1 5G V2 4x4 mimo
https://www.dustinhome.se/product/5011277245/a-xpol-version-2-5g-lte-4x4-mimo-antenn
https://www.computersalg.se/i/5967007/poynting-antennen-5g-lte-mast-wand-a-xpol-0002-v3-01-sma-m-11dbi-flat-mimo-sma-5-meter-kabel?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=3F1B51BC31F625135842CDA5202B31E120E90A38
Kan tänka mig att det kostar ganska så mycket att köpa ut sig från abonnemanget , då routrarna inte funnits så länge som utbud hos 3.
Att få 100 Mbits ner & 50 upp med 4G skulle jag säga är en mycket bra siffra. Du kan använda Zyxel Air appen , för att se vart du får bäst Signal Styrka i hemmet/bästa fönster . Desto lägre “RSRP mätt i dBm” som visas , desto större chans för bättre hastigheter & speciellt Svarstider. Som enligt mig är det viktigast.
Får du dessa hastigheter på 2.4 / 5 Ghz trådlösa banden ? eller via pc & nätverkskabel ? Svarstider?
Sen förhoppningvis får ditt område också nyttja 5G fördelarna inom kort. Att du får så höga hastigheter på 4G , får jag lite känsla av att du inte bor så långt ifrån större ort.
Att du har en mast nära dig , behöver inte betyda att det är just från 3 . Kan även vara andra operatörer. Eftersom man försöker hålla det hemligt , för minska skadegörelse med mera. Här kan 3 Kundservice hjälpa dig, för guida mot bästa mast. Men du bör vara ansluten till någon i närheten med dom hastigheterna.
Det är tyvärr svårt och säga i förväg om externa antenner gör någon skillnad eller uppfyller det man förväntar sig. Det är så mycket som ska spela in . Men en fördel är ju att bo i Villa , så man inte behöver fråga om lov först & hålla sig till regler över hur det ska monteras osv.
Om jag själv skulle bott i villa , så hade jag inte tvekat 1 sekund på externt monterade antenner till min 5103a . Om jag inte hade valt 7103 med inomhusrouter direkt så att säga. Men är som sagt inget som kan lovas , utan det är testa och se.
Vad jag vet , så kan man ofta återlämna externa antenner om man inte är helt nöjd, så länge man inte förstört / skavt sakerna för mycket eller låtar lång tidsperiod gå .
Man kan tex ha externa antennerna lösa högt upp/ på taket inkopplade eller provmonterade för att se om man upplever någon förbättring .
/F