Besvarat

Full 4G täckning men farten saknas

  • 30 August 2019
  • 3 svar
  • 387 visningar

Hej,
Har full 4G på både telefonen och Bredband Hemma routern (som har utomhusantenn dessutom).
Farten saknas, ligger på mellan 0,01-2Mbit ner och 20Mbit upp. Vanligt fel?

Brukar ligga på runt 30Mbit både ner och upp.

Mvh
PeO

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till Bredband
icon

Bäst svar av Pettersson 31 August 2019, 23:56

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

när det gäller mobilnät så finns det flera saker som kan påverka hastigheten, men en så pass stor förändring som du beskriver låter ganska ovanligt. Har du testat att starta om routern för att se om det hjälper? Gör den gärna strömlös i en minut och testa sedan igen.

Som jag förstår det har det fungerat bättre tidigare och om en omstart inte löser problemet låter det som att det är något annat som krånglar. Det bästa du kan göra då, är att kontakta 3Kundservice på 0735-300 400 (öppet på vardagar) för att göra en felanmälan. När du ringer kan det vara bra om du har gjort några tester på www.bredbandskollen.se och antecknat resultatet samt tiden testet gjordes, testa gärna vid olika tidpunkter på dygnet.
Användarnivå 7
Emblem +36
Halloj @SPeOR och varm välkommen till forumet! 😁

Snyggt svar @Pettersson! Hur har det gått sen dess med detta PeO? ☺️
Hej,
Senare på kvällen kom farten tillbaka på både Bredband Hemma och telefonen.

Men just idag har vi låg (1-6 Mbit)hastighet på Bredband Hemma, medan telefonen har 40-50 Mbit.

Omstart är alltid det första jag gör. Det brukade ofta lösa problemet hos GavleNet.

Jag kanske tänker fel att Bredband Hemma borde vara snabbare än telefonen, då det har en antenn högst upp på(ovanför) taket.

Svara