Hej,
det låter beklagligt om du blivit lovad en hastighet, men får en helt annan. Med mobilnät så varierar ju hastigheten exempelvis beroende på var man befinner sig och hur många som använder nätet.
Har du testat att flytta runt routern för att se om du får bättre hastigheter? Ibland kan det fungera bättre en bit in i ett rum, än direkt vid fönstret - ibland precis tvärt om. Ibland fungerar det bättre i ett annat rum och fönster osv. Testa gärna att flytta runt routern för att se hur hastigheten förändras. Var helst ansluten med kabel till routern när du testar hastigheten för att utesluta andra saker som kan påverka :)
Hej @Johan Alf!
Mina kollegor på kundservice och säljavdelningen kan se vilken hastighet man kan förvänta sig på angiven plats och det är nog den informationen du har fått i samtalet. Men precis som @Pettersson skriver så finns det dessvärre fler parametrar som kan påverka hastigheten både positivt och negativt.
Det händer att routern “bestämmer sig” för att ansluta mot en mast som ligger längre bort även om du har en mast på andra sidan huset, av denna anledning kan det vara absolut värt att testa placera i ett annat fönster.
Du kan också prova att tvinga routern att gå mot ett specifikt nät (3G/4G) eller band (3G -2100Mhz, 4G - 2100Mhz, 4G - 2600Mhz). Sistnämnda beroende på vilken modell du har. Tänkt på att en omstart av routern krävs efter att du har valt ett band. Testa och se vilket som fungerar bäst!
Nu vet jag inte vilken router du har men inställningar ser mer eller mindre lika ut på samtliga. Kika gärna på denna guide.
Du kan naturligtvis också ringa vår tekniska support som kan hjälpa dig med den biten.
Om du mot all förmodan inte får högre hastigheter så ska du ringa dem i vilket fall då dina mätresultat är under minimum.
3G - Minst 7Mbit
4G - Minst 10Mbit