Skip to main content

Hej jag har nyss skaffat 3s Zyxel Router, och har hög nedladdning och uppladdning hastighet och på Zyxel air har den bra täckning men av någon anledning får jag hög ping på min dator med ethernet kabel direkt in i routern.

Får mellan 90-110 ping när jag med ett annat abonnemang tidigare låg på 40-50 ping och bor nära en 3 mast så förstår inte riktigt varför min PING är så hög när allt annat funkar galant. Spelar ingen roll om flera enheter använder det eller om det är natt näst intill samma resultat.

Är det någon annan som upplever hög ping och isåfall finns det något man kan göra för att fixa det?

Hejsan 👋🏻@GideonLind 

 

Vad får du ur för ” Ner /upp & svarstider ”, när du gör bredbandskollens test ? 

Och vad kopplar routern upp till , 3G,4G eller 5G ? 
 

Att pingen är så hög , hur upplever du din laggning i spel ? 

http://www.bredbandskollen.se/

 

Vad va det för abonnemang & router du hade innan denna ? För denna är vad jag förstår ”Zyxel 5103  5G routern ” som såldes nyligen . 

Utan och säga några personliga uppgifter här , men vart ungefär är du på täckningskartan , och vad säger dom om den möjliga tekniska mobiltäckningen där ? 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Det som man se över är att man har allting uppdaterat mjukvarumässigt iaf . Sen testa olika fönster med routern för få ett hum över vart man upplever bäst . Då har vad jag vet zyxel lite hjälpmedel med . 
 

Med vänlig hälsning, F 


NEDLADDNING: 96,74 Mbit/s

UPPLADDNING: 38,51 Mbit/s

SVARSTID: 77,11 ms

Routern är uppkopplad till 4G+

Går inte att spela nästan då det laggar relativt kraftigt

Tidigare hade jag Telenor med någon huwai router

Befinner mig i Varberg och på täckningskartan är det helt lila i mitt område (stödjer 4g) , bor centralt och nära en mast dessutom 

Hur uppdaterar jag mjukvaran till routern? 

I Zyxel air appen får jag -68 dBm och det står excellent så tror inte det är signalstyrkan det är fel på.

 

 

 


@GideonLind Hej,

 

har du någon annan enhet med Tre som du kan testa med för att se hur det fungerar med svarstiden? Alternativt testa sim-kortet från routern i en mobil eller liknande. Jag tänker lite för att försöka se om det är något med nätet eller routern. 

Det låter inte som att det är något fel med täckningen, speciellt inte med tanke på de hastigheter du får ut. Svarstiden på 4G borde vara mellan 20-30 ms i ditt fall. 


Min mobil har 3 med 4G+ och på Bredbandskollen (la den på samma ställe som routern) får jag 39 ping medans jag med wifi får 93 ping, testa att flytta runt routern en massa och får bättre ping på ett ställe där jag har betydligt sämre signal styrka än tidigare men bättre ping? Är så förvirrad kan det va att routerns firmware är fel uppdatering eller vad är det som händer?


NEDLADDNING: 96,74 Mbit/s

UPPLADDNING: 38,51 Mbit/s

SVARSTID: 77,11 ms

Routern är uppkopplad till 4G+

Går inte att spela nästan då det laggar relativt kraftigt

Tidigare hade jag Telenor med någon huwai router

Befinner mig i Varberg och på täckningskartan är det helt lila i mitt område (stödjer 4g) , bor centralt och nära en mast dessutom 

Hur uppdaterar jag mjukvaran till routern? 

I Zyxel air appen får jag -68 dBm och det står excellent så tror inte det är signalstyrkan det är fel på.

 

 

 

 

 

Så som du säger , med -68 dBm , Så får den ju mycket god signal . Du har ju inga problem med hastigheterna så direkt ,

https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-router/

Ser också att du inte har 5G ännu , Men möjligtvis inom en kort får man ju hoppas 😉

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Men iaf att du har mycket god täckning av 3G & 4G . 

 

Vad jag förstår de som , så har du appen och är i inloggat läge ? 

Så ser de ut såhär för dig typ ? 

https://support.zyxel.eu/hc/sv/articles/4405753935634-Zyxel-Air-Den-nya-LTE-Ally-appen-

Även fått fram att Zyxel använder sig av en annan app också , om den utgår eller hur dom tänkt vet jag inte men. Är lite mer åt Cloud web gui , av någon anledning att köra 2 appar..låter konstigt men men  , Men säkert gammalt möter nytt .

“zyxel nebula app” . 

 

Nu har jag inte själv denna , men tänker att man antingen testar att ändra till att den ska bara gå på 4G . Kanske är under APN Configuration eller My Zyxel Device.  

 

Vad jag tror , så ska den känna av när det är dags att hämta uppdatering och laddar ner samt att den installerar när den har lärt sig vilken tidpunkt du inte använder nätet så att säga . Ofta mot nätterna då liksom ! Men detta kan också finnas under “ My Zyxel Device “ .  

Är det “3”  , Masten du ser ifrån Appen somdu nämnde eller ? 

 

“Min mobil har 3 med 4G+ och på Bredbandskollen (la den på samma ställe som routern) får jag 39 ping medans jag med wifi får 93 ping, testa att flytta runt routern en massa och får bättre ping på ett ställe där jag har betydligt sämre signal styrka än tidigare men bättre ping? Är så förvirrad kan det va att routerns firmware är fel uppdatering eller vad är det som händer?#

Förstår du har android iaf , för på iPhone ser man inte + vad jag vet 🙂 Vad har du för mobil märke / modell ? 

Det stället du får bättre ping , vad får du för värden då ? 

Om du får bättre ping , så bör du även ha bra svarstid / låg dBm . Låter som den ändrar mellan 4G / 4g+ eller liknande . 

Jadu , ibland kan det vara något löjligt . Men du ska iaf kunna ha bättre där . Speciellt med denna routern . Du bör ha likasinnad signal och hastighet som du har på din mobil i jämförelse. 

 

Ja vi kan ju se om den har senaste firmware uppdateringen nästa tänker jag .

Om jag hittat rätt , så ska senaste firmware uppdateringen heta något med detta : 

1.00(ACCG.2)C0 eller 1.00(ACCG.1(C0a , Men det är till Zyxel NR5101 , Zyxel gömmer sina saker bra ! Men kan vara samma ändå . 

Om du hittar funktion med att se senaste firmware / mjukvaran i appen så klicka där om den kan kontrollera över senaste mjukvara.

Annars tror jag att denna adressen bör funka för att logga in på routerns webbgränssnitt , via webbläsaren . På dator är nog lättast , men ska funka på alla webbläsare så . Mest bara lättare och se på en större skärm , samt att man är ansluten med kabel . Måste vara ansluten med antingen wifi eller nätverkskabel så man kommer åt detta . 

 

http://192.168.1.1 , Kan även funka med denna adressen : http://nebula.zyxel.com

( admin är iaf användarnamnet. Sen står lösenordet bredvid på undersidan . ) 

Step 4) Login with the username and password from the backside of your router.

(if there is none on the backside of your router, the username is admin and password 1234)

( Dessa uppgifter , bör stå på samma etikett på undersidan av routern . ) .

 

 

 


Lämna en kommentar