Högsbo levererar 5g!

  • 14 December 2021
  • 9 svar
  • 392 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Mitt bland bostäder i Högsbo uppgraderade 3 förra veckan en befintlig site men nya fräscha Ericsson Air-antenner! Som snabbast fick jag hela 1005 Mbit och snittade jag tio mätningar på rak så blev snittet 850 Mbit. Det är bra! 💥💣💨💯 Svarstid ungefär 15 ms.

 

 


9 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Otroligt kul att se! Känns tryggt att du är där ute och kontrollerar att allt står rätt till :sunglasses:

Användarnivå 6
Emblem +14

@JeppePeppe Klart jag följer utbyggnaden! 👍👍

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjenixen ,

Spännande resultat du får . Jag har försökt få 4 siffrigt från olika sajterna men bara landat på mkt bra 870/50.

Med hårdvaran Iphone 13 max pro ! 

Du kör någon 5G mobil med Android os antar jag , för den informationen i undre delen av bilden har jag inte hittat för Ios motsvariga app.  Hur tusan lokaliserar du dom nya “site” / “platserna “ så fort ? :) 

 

Ursäkta härifrån från mig nu - Jag flög med “lite” i ämnet och formade visst det till stort nog att det nästan skulle varit ett eget ämne haha . 

Men kanske någon som vill fylla på & tycka till vettja 😉 Nog längsta jag skrivit sen skoldagens sista uppgift en gång i tiden :) 
 

 

 

Men tänkte på det att det är ett sjukt steg vi går ifrån 3G,4G till 5G och (6G förväntat ca 2030 om inte jag har läst fel . Men Huawei vill nog fördröja där o då med :)  . För där har ju verkligen haft hastigheter mellan skog & stad på 1-2 Mbits till 40 Mbits o vidare med 3G/4G (Stickorna till en början med surf pott , hur klarade man av det när man tänker efter påt ! )  . Till nu snart snabbare än vad “Tele2 “Com hem” kan trycka ur sin sina glödande coax uttag i fiber lägenheter. ;) 

fiber lägenheter. ( 1200 mbits ner / 50 upp ca .) På ungefärliga liknande svarstider , Jitter & balans. 

 

Har någon av er en plan för vad ni ska nyttja 5G för ? Avskaffa ADSL, Mobil gammal teknik eller säga upp fiber på hemmaplan tex .  

 

Stabilitet, Räckvidd & Funktion 

Jag föredrar tex stabilitet ,räckvidd & 300 mbits , det klarar man ju idag utan problem med en lyxighet på 50 mbits upp ( för hela familjen + släktingar på Kahoot 😛 ) .

 

Är ju fortfarande tex kunder som får “undersöka” över Placering av modem/router för Hastighet, stabilitet eller helt enkelt ta hjälp av 3/4G Repeaters på utomhus byggnation när det är för illa med sändare/mottagare inomhus eller på för låg höjd .  

 

Blir istället mobil tillverkarna som får lösa biffen med stödjandet av mer frekvensband & operatörer att täcka upp ytan i Sverige ,  Och det som “gud glömde efter min (Nokia 3310 eller Ericsson R310S tiderna” Det väder känsliga & hyfsat “ outvecklade “ batteriet som glömdes av under tiden det var stort fokus på prestanda, prestanda & fotografi tex . Enheterna är idag grymt bra men om batteriutvecklingen hade hängt med i samma takt så hade vi aldrig haft behovet av Powerbank , Qi-laddning , Magsafe / Magnetisk powerbank . 

                                          Gammalt utdrag med några månader tillbaka sedan jag snappade upp . 

“ Enligt en dom från Förvaltningsrätten tidigare idag hindras Huawei från att delta i utbyggnaden av Sveriges 5G-nät.” 

Vad jag förstått det som så har dom bara nekats till mast distribution , dvs självaste mast hårdvaran/mjukvara . ( Antar inte att den överklagningen är avslutad för gott”. Men dom får leverera “Huawei Modem/Routers” till svenska operatörer vars dom får använda dom till sina kunder mot tex Ericssons master ? 

Eller vad har “3” för kriterier för nästa generations router dvs när ni slår upp portarna för det mobila.  

Som tex jämfört med den bästa ni har nu : ( Jämför inte med den mobila på språng routern ) 

Men jag blir fundersam över “ 5G Ready , 

Uttag för extern antenn (3G/4G/5G)

TS9 2x

När det står : Nätverks typ 3G, 4G

Så vad är den förberedd för egentligen , bara 3G,4G eller + 5G ? :P 

Sen kan jag tänka mig att många kunder upplever problem med täckning på grund av att dom har: 

  1. Köpt hårdvara själv alt använder gammal hårdvara efter tex bindningstiden tagit slut, i tro om att det är billigast och bäst så och har bara abonnemang. Och ej gjort ett aktivt val om möjligtvis binda sig för ny hårdvara passande samhällets infrastruktur gällande täckning. Men ändå besviken & vill yttra sin besvikelse genom kundservice som tar upp tid som kanske hade undvikits om kunden i fråga får rätt router till rätt tjänst så att säga :) 

      2 .  ANVÄNDNING INOMHUS påverkas av byggnadens konstruktion och material, och nya                 energieffektiva byggnader dämpar effektivt signalerna från mobilnäten och ger dålig täckning.

Här hade man tex kunnat antingen erbjuda eller gå i partnerskap med tex “Kjell o co” om hårdvara att erbjuda/lotsa till dom för tex utanpåsittande Db förstärkare för 4G med en bra fäst anordning (starka sugproppar & platt genomförbar kabel av ts9 / sma i mimo kablage . Samt “Mesh” system om problematiken är inomhus i tex ett energihus eller helt enkelt stor hus /våningar . 

  1. Många enheter är 2.4 GHz kompatibla & konsumenter kör 2,4 GHz-bandet på det Trådlösa med andra ord “Wi-Fi “ att det ofta överlappar och skapar störningar i tex om man bor i höghus där flera har 2.4 och frekvenserna går in i varandra .Fördelen med 2.4 GHz är att den har längre räckvidd , nackdelen är att hastigheten är lägre Det räcker att 3 st. grannar har samma band ,Kanal 1, 6 och 11 är kanalerna som används i praktiken. men kommer det en 4e granne så blir det störningar då det överlappar någon av kanal 1,6 eller 11 . 

 

  1. Och här kommer då 5 GHz bandet in som är lite modernare och snabbare men “kortare räckvidd. Det finns heller inte lika mycket störningar från annan hemelektronik som det gör på 2,4 GHz-bandet. Det gör att de verkliga överföringshastigheterna blir betydligt högre på 5 GHz-bandet, även om det för med sig en nackdel i form av räckvidden. I detta samman­hang blir 5 GHz-bandets korta räckvidd något positivt. Eftersom 5 GHz-signalen inte når lika långt kan grannar som bor tätt dra nytta av alla dessa kanaler samtidigt utan att störa varandra.

 https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/kanalplanering

 

Huawei B818 (Dagens) Framtida möjliga 5G Router ?! 

Stöd för MIMO

4x4 MIMO

Stöd för Mimo minst 4x4

´´Så man har högsta möjlighet till täckning & färre chans för klagomål. “ 

Förinstallerat SIM-kort Förinstallerat SIM-kort / E-Sim 
Nätverks typ 3G, 4G Nätverks typ 3G, 4G & 5G

Wifi-version

802.11a/b/g/n/ac (WiFi 5)

Wifi-version

802.11a/b/g/n/ac,ax,ax(6E)  (WiFi 6E)

Uttag för extern antenn (3G/4G/5G)

TS9 2x

Uttag för extern antenn (3G/4G/5G)

TS9 2x Alt Sma 

   
   
   

Hittat tex att denna är “5G” Ready

https://www.5g-cell.com/huawei-4g-router-3-prime-b818-review/

 

Det vore ju grymt om man kunde använda i framtida syfte, olika slags kategorier för router/modem. 

Tex 3 olika avancerade efter plånbok. Bra/Bättre/Bäst router . (Normal användare, medel krävande & extremt krävande gällande tekniken. 

Med möjlighet med en lösning av köp av “yttre” förstärkare för den som vill verkligen få ut det alla extra i form av täckning, hastighet & stabilitet.  

Här kommer jag uppdatera imorgon : nu blev jag trött  :rofl:

Tänkte över vilka band “3” kommer sända ut tex 5G på . Funkar det tex och få ut 5G på U900  =  900 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 8 , L800 =  800 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 20 . Eller annat .

Då blir ju räckvidden längre men hastigheten lägre. Men kanske mycket bra ändå .  Eller är det bara C bandet som gäller ?

 C3500 = 3500 Mhz  -  NR / 5G - Band 78 sänder kort men rappt . Då behövs det ju förtätningar dvs fler master om man enbart ska använda den tekniken och då är la inte det med att det är “ billigare teknik/drift jämfört med nät med längre räckvidd ?! När man behöver så många fler stationer.  Antar det är en blandad kompott av det hela beroende på storstad, by , ort & landskap . 

______________

Dessa band / frekvenser - Vad har dom för bör värden på hur långt respektive band kan sända i meter/km och i 3g,4g,5g om det gör någon skillnad . 

+/- Skog ,Höga byggnader 

Samt hur Rundstrålande är dessa master från tex Ericsson som verkas användas . Tex om sändaren är i centrum som ligger i en dal/svacka “ där mest folk för det mesta är ”Under specifika tider/dagar ”  . Och det är stigande landskap på båda sidor upp mot där folk bor när alla har gjort klart stan och ska kosa sig hemma och dra igång sin surf från “3” .

 

“Nätutbyggnad - Senaste nytt” 

Våra band/frekvenser:

U2100  =  2100 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 1
L2100 =  2100 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600  =  2600 Mhz  -  LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 8
U900  =  900 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 8
L800 =  800 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 20
C3500 = 3500 Mhz  -  NR / 5G - Band 78

____________________ 

 

Jag tänker lite likt med bilar med snabba mobila hastigheten . Oavsett märke, prestanda o sånt . Så får man ändå bara hålla hastigheten till 100/110 km/h på motorväg tex .Eller nu när elbilar kommer och tar ner en Volvos accelerations förmåga från säga 10 sek från 0-100 km/h till kanske sjuka 4 sek när man ändå bara kan komma upp till begränsad hastighet :P 

 

Här är för övrigt lite rolig fakta om 5G : 

Fick övrigt inte fram någon information angående hur många 5G aktiverade kunder det finns totalt och för respektive Operatör . Men hört en fågel viska att “3” har bara Tele2 framför sig(Redan idag täcker Tre 16% av befolkningen med 5G och 2023 kommer majoriteten av kunderna ha tillgång till höghastighets-5G. Under 2021 bygger Tre först ut i stadskärnorna Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping och Helsingborg, därefter byggs det i första hand ut i städer med fler än 20 000 invånare)

 

Här skulle jag gärna vilja få aningen mer täcknings yta & hastighet, stabilitet över var sida ”Södra spec. Även Aspen & Jonsered “ av Lerums centrum/Aspen/Jonsered station. För här funkar det så dåligt och då båda sidor om Lerums centrum går uppför i terräng. “ just pga jag flyttat ifrån mitt goa 5G i Lunden...så e de gråt & är öken när jag pendlar mellan 3-20 mbits och svarstider på 30-60 vid stabilt , jämfört 800 och svarstid på högst 16 :) 

. Medans Telia sover ( ska ha täckt 90 % år 2023 och Telenor är Telenor. 

https://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressreleases/nu-lanserar-tre-hoeghastighets-5g-i-gggggoeteborg-3115425

https://global.techradar.com/sv-se/news/vad-ar-5g-har-ar-allt-du-behover-veta

https://www.induo.com/5g-fakta/

 

Ha de gött , Hoppas vi kan slänga ihop en utförlig 5G Tråd tillslut kanske , med allt från råd & rön ,sant & falskt . 

 

@Martin - 3 kund i 15år  @JeppePeppe 

Användarnivå 7
Emblem +36

WOW! Tack för en fantastisk läsning @frodrik91! Extremt bra input och feedback all around, jag tar med det jag kan till ansvariga! 
Det är mycket vi inte kan svara på i detta skede då mycket inte är bestämt ännu, men jag hoppas som du att framtiden kommer snart :nerd:  

 

Du ställer väldigt bra frågor! Jag tänker specifikt på:

Har någon av er en plan för vad ni ska nyttja 5G för ?


Väldigt spännande och se vad andra har för planer. Jag har själv inte hunnit reflektera över det, men ja - varför ska man ha fiber/ADSL då? Är det stabiliteten av fiber som man kanske känner en trygghet för i sådana fall? Jag ser i alla fall enbart fördelar med att istället köra 5G mobilt. Men kul att höra andras tankar!

 

 

Vad jag förstått det som så har dom bara nekats till mast distribution , dvs självaste mast hårdvaran/mjukvara . ( Antar inte att den överklagningen är avslutad för gott”. Men dom får leverera “Huawei Modem/Routers” till svenska operatörer vars dom får använda dom till sina kunder mot tex Ericssons master ? 

Eller vad har “3” för kriterier för nästa generations router dvs när ni slår upp portarna för det mobila.  

Som tex jämfört med den bästa ni har nu

 

Jag gillar dina tankar kring hur 5G-routrar kommer vara när det väl är dags. @Karl, har du någon input kring det? :grin:

Mitt bland bostäder i Högsbo uppgraderade 3 förra veckan en befintlig site men nya fräscha Ericsson Air-antenner! Som snabbast fick jag hela 1005 Mbit och snittade jag tio mätningar på rak så blev snittet 850 Mbit. Det är bra! 💥💣💨💯 Svarstid ungefär 15 ms.

 

 

Bor själv i Högsbo men tyvärr i någon sorts radioskugga för jag har ingen 5g täckning alls, Riksdalersgatan 🤣

Användarnivå 6
Emblem +14

@Rogge69 Den gatan är väldigt lång 😁 Mig medvetet så finns det tre siter som ska täcka längs den gatan. Två av dom siterna sänder även på C-bandet (5G NSA) Jag får bra täckning i området när jag kör och mäter där. 

Användarnivå 5
Emblem +21

WOW! Tack för en fantastisk läsning @frodrik91! Extremt bra input och feedback all around, jag tar med det jag kan till ansvariga! 
Det är mycket vi inte kan svara på i detta skede då mycket inte är bestämt ännu, men jag hoppas som du att framtiden kommer snart :nerd:  

 

Du ställer väldigt bra frågor! Jag tänker specifikt på:

Har någon av er en plan för vad ni ska nyttja 5G för ?


Väldigt spännande och se vad andra har för planer. Jag har själv inte hunnit reflektera över det, men ja - varför ska man ha fiber/ADSL då? Är det stabiliteten av fiber som man kanske känner en trygghet för i sådana fall? Jag ser i alla fall enbart fördelar med att istället köra 5G mobilt. Men kul att höra andras tankar!

 

 

Vad jag förstått det som så har dom bara nekats till mast distribution , dvs självaste mast hårdvaran/mjukvara . ( Antar inte att den överklagningen är avslutad för gott”. Men dom får leverera “Huawei Modem/Routers” till svenska operatörer vars dom får använda dom till sina kunder mot tex Ericssons master ? 

Eller vad har “3” för kriterier för nästa generations router dvs när ni slår upp portarna för det mobila.  

Som tex jämfört med den bästa ni har nu

 

Jag gillar dina tankar kring hur 5G-routrar kommer vara när det väl är dags. @Karl, har du någon input kring det? :grin:

Hej!

 

Märkligt att det står att B818 är 5G ready…. 🤔

Modemet som den använder har inte stöd för 5G. Så har ingen förståelse för hur det skulle gå till…

 

Jag gissar på att det har med att routern klarar av 5G speeds (1600mbit/s). Eftersom dom hastigheterna är helt otänkbara på 4G så kanske tanken är att den ska klara av att agera router åt ett 5G modem? 🤔

 

Du har bra tankar om framtida 5G routrar! Jag jobbar nära våra inköpare med vilken typ av routrar och vilka funktioner den ska ha. Jag framför dina önskemål där. :smile:

Om du har några fler tankar/förslag på eventuella funktioner (exempelvis stöd för bryggläge etc) så får du gärna hojta till, så får vi ta med det i planen framåt för routrar. :slight_smile:

Användarnivå 6
Emblem +40

WOW! Tack för en fantastisk läsning @frodrik91! Extremt bra input och feedback all around, jag tar med det jag kan till ansvariga! 
Det är mycket vi inte kan svara på i detta skede då mycket inte är bestämt ännu, men jag hoppas som du att framtiden kommer snart :nerd:  

 

Du ställer väldigt bra frågor! Jag tänker specifikt på:

Har någon av er en plan för vad ni ska nyttja 5G för ?


Väldigt spännande och se vad andra har för planer. Jag har själv inte hunnit reflektera över det, men ja - varför ska man ha fiber/ADSL då? Är det stabiliteten av fiber som man kanske känner en trygghet för i sådana fall? Jag ser i alla fall enbart fördelar med att istället köra 5G mobilt. Men kul att höra andras tankar!

 

 

Vad jag förstått det som så har dom bara nekats till mast distribution , dvs självaste mast hårdvaran/mjukvara . ( Antar inte att den överklagningen är avslutad för gott”. Men dom får leverera “Huawei Modem/Routers” till svenska operatörer vars dom får använda dom till sina kunder mot tex Ericssons master ? 

Eller vad har “3” för kriterier för nästa generations router dvs när ni slår upp portarna för det mobila.  

Som tex jämfört med den bästa ni har nu

 

Jag gillar dina tankar kring hur 5G-routrar kommer vara när det väl är dags. @Karl, har du någon input kring det? :grin:

Hej!

 

Märkligt att det står att B818 är 5G ready…. 🤔

Modemet som den använder har inte stöd för 5G. Så har ingen förståelse för hur det skulle gå till…

 

Jag gissar på att det har med att routern klarar av 5G speeds (1600mbit/s). Eftersom dom hastigheterna är helt otänkbara på 4G så kanske tanken är att den ska klara av att agera router åt ett 5G modem? 🤔

 

Du har bra tankar om framtida 5G routrar! Jag jobbar nära våra inköpare med vilken typ av routrar och vilka funktioner den ska ha. Jag framför dina önskemål där. :smile:

Om du har några fler tankar/förslag på eventuella funktioner (exempelvis stöd för bryggläge etc) så får du gärna hojta till, så får vi ta med det i planen framåt för routrar. :slight_smile:

 

Hej , 

Haha ah nu vet jag inte vart jag såg det , sånt e för gammalt för mitt minne haha 😉 Jag har la en tanke på att det är ibland lite luddigt /klantigt ifrån vissa “tillverkare” att kalla  5G när dom egentligen menar 5 GHz bandet på routerns wifi . 2,4 respektive 5 . Om det är försäljningsargument eller ej är då frågan 😉 Kan nog få en del och få köpt det pga. att det anger en 5a som egentligen många inte har koll på .

“Kan ge ett exempel på misstolkning när jag va på besök hos tandläkare och väntade . Då va ett äldre par sittandes väntande, och frun blev skogstokig för att hon inte fick 5G i symbol fältet . Inget viktigt över hur surfen funkade eller så 😉 utan bara noga med ikonen fanns där så hon antagligen kunde få sin trygghet och sova gott senare.  Det dom tex inte vet om är ju att 5G kan visas på 2 sätt. Aktivt & passivt läge på vissa telefontillverkare  :) 

“ Dagens ilands problem :P 

 

Men med bra hårdvara till rätt kunder så kan det ge positiva effekter så som minskat återkommande till kundtjänst om synpunkter, klagomål / täcknings anmälningar & missförstånd . En högre nöjdkundhet & en ökad kundbas i form av att folk är mer “trogen/lojal ” mot sin operatör som det mer va förr i tiden. Nu är det färskvara om man ska beskriva det så .

Sen ger de ju positiva vibbar i form av att man som operatör får utmärkelser för ligga steget före med hög kund nöjdhet osv osv . Att möta kunden i deras perspektiv är viktigt så att säga!

 

Och också att man kan “ minska” kostnader för vissa kunder då det är många som tex har hårdvara som är fel för deras behov tex Gammal utrustning för mobilt bredband som kanske hänger kvar och är avbetalad men ett rullande abonnemang  utan bindningstid kvar.  Eller telefon för den delen också. 

Och slutändan så går kunden till tex en teknik butik och köper “mesh” system som dom förövrigt kanske inte vet något om eller behöver , Mer än vad försäljaren berättar att det ska bli bättre och simpelt att koppla in och till en kostnad av tex 3000 kr 😉 den simpla vägen blir effekten av problem med teknik .Oftast dyrast och kanske löser problemet lite halvt när ändå grund enheten är grundproblemet eller att ens telefon är av äldre slag som kanske bara stödjer 3G som mobil telefoni & 2.4 Wifi..(trådlöst hemma eller övriga wifi nät man kan ha tillgång till på språng. 

 Tex ett exempel på gammal teknik som hänger med  är om man har 2.4 GHz wifi och är 4 bostäder inom räckhåll för täckningen så uppstår det problem när frekvenserna överlappar varandra vid användning samtidigt och uppkommer som störningar, ostabil anslutning och sämre för tex “Gaming” . Då man använder kanaler 1,6,11 .Likväl att större delen av våra enheter i hemmen har haft 2.4 Ghz som bas tills nu när 5,6,6e GHz gör entré . Men visst måste gammalt ut och nytt in för hänga med i svängen och få bort gammalt revolutionerande teknik man tyckte då :P 

Därför föredra teknik med “5 GHz för större spann och mer kanaler . Och även att det är snabbare , men kortare räckvidd och därmed har större chans i att inte hamna i konflikt med andra hushålls wifi .   ( Kanaler 36, 40, 44 eller 48) ) Snappade upp denna tråd som beskriver bra :) 

https://www.tre.se/blogg/vad-ar-skillnaden-mellan-24-ghz-och-5-ghz-och-spelar-det-nagon-roll

 

Och då har vi inte ens gått in på “ Wifi 6 och Wifi6E “ :) Med respektive hårdvara .

 

Därav dåligt på flera faktorer att vara kvar i äldre teknik. Täckning, Stabilitet, Säkerhet & funktion blir begränsat. 

 

haha jadu , alla har ju olika behov gällande funktioner . Men det kan man nog allt få fram tydligt kanske över vad operatören “3” kunder framför för önskemål/krav. Även dom mesta enkla funktionerna som man tar förgivet kan missas så att säga :)  . En kund enkät kan ju funka med ! 

Men ingen brist på tankarna här, det är bara att dom får skrivas ner för att kunna återgå till det haha ;) 

Men kan tänka mig nu vid detta teknikskifte att man som operatör har möjlighet att ta stora marknadsandelar om man för en större aggressiv utbyggnad för privatkunder men speciellt en större öppning när det gäller företag. Då stora företag drömmer om sin industri 4.0 

 

Och det känns som 3 & Tele2 ligger i framkant jämfört med dom andra:) Dom andra är i ide kanske ! 

 

 

Har en kluring för den som har lite hum : 

Allt är ju beroende såklart av olika faktorer så som skog, byggnader mm

Räckvidd för respektive band ? 

Olika räckvidd för samma band om det sänds 3G ,4G eller 5G ? 

Rätta mig om jag har fel , men visst är det tanken/funktionen att man kan sända 5G på tex u900 dvs 3G bandet ? Eller ett 4G band . Annars vore sändarna som monteras i dagsläget bestå av sjukt många noder/sändare.  Och att även att äldre täcknings teknik fasas ut för ge plats för ny teknik på samma frekvenser.

När man sänder 5G på ett annat band som har längre räckvidd så småningom .Tänker att hastigheten blir lägre men ändå vid en helt acceptabel nivå. Tex en uppskattning på 300 mbits ,( Mer än mycket dugligt i dagens samhälle ( speciellt för landsbyggd/mindre städer/orter.   Men svarstiden består på tex dagens ca 15 ms/ping ? :) 

Men man tar band 78 nu i början för det funkar mest i storstäder där folk finns i mer utsträckning eftersom utrullningen utgår därifrån i dagsläget för 5G .Förstått det som att sändarna behöver sitta inom viss antal hundra meter från varandra då det är kort räckvidd men rapp hastighet samt svarstid. Och även att kommunikationen går genom luften istället för nergrävd fiber mellan masterna . 

 

  Och kanske också dom “första” kunderna finns där för senare utökning i landet . 

 

Våra band/frekvenser:

U2100  =  2100 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 1
L2100 =  2100 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600  =  2600 Mhz  -  LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 8
U900  =  900 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 8
L800 =  800 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 20
C3500 = 3500 Mhz  -  NR / 5G - Band 78

 

För övrigt så fick jag en chock när jag hamnade på “grann community” när jag använde ny webbläsare i ett annat syfte och sökte på “3community”. Trodde nästan på en ny lanserad plattform :) 

https://community.three.ie/?nobounce=

 

Som vanligt , får jag ursäkta det intressanta ämnet hehe ;)

Användarnivå 5
Emblem +21

WOW! Tack för en fantastisk läsning @frodrik91! Extremt bra input och feedback all around, jag tar med det jag kan till ansvariga! 
Det är mycket vi inte kan svara på i detta skede då mycket inte är bestämt ännu, men jag hoppas som du att framtiden kommer snart :nerd:  

 

Du ställer väldigt bra frågor! Jag tänker specifikt på:

Har någon av er en plan för vad ni ska nyttja 5G för ?


Väldigt spännande och se vad andra har för planer. Jag har själv inte hunnit reflektera över det, men ja - varför ska man ha fiber/ADSL då? Är det stabiliteten av fiber som man kanske känner en trygghet för i sådana fall? Jag ser i alla fall enbart fördelar med att istället köra 5G mobilt. Men kul att höra andras tankar!

 

 

Vad jag förstått det som så har dom bara nekats till mast distribution , dvs självaste mast hårdvaran/mjukvara . ( Antar inte att den överklagningen är avslutad för gott”. Men dom får leverera “Huawei Modem/Routers” till svenska operatörer vars dom får använda dom till sina kunder mot tex Ericssons master ? 

Eller vad har “3” för kriterier för nästa generations router dvs när ni slår upp portarna för det mobila.  

Som tex jämfört med den bästa ni har nu

 

Jag gillar dina tankar kring hur 5G-routrar kommer vara när det väl är dags. @Karl, har du någon input kring det? :grin:

Hej!

 

Märkligt att det står att B818 är 5G ready…. 🤔

Modemet som den använder har inte stöd för 5G. Så har ingen förståelse för hur det skulle gå till…

 

Jag gissar på att det har med att routern klarar av 5G speeds (1600mbit/s). Eftersom dom hastigheterna är helt otänkbara på 4G så kanske tanken är att den ska klara av att agera router åt ett 5G modem? 🤔

 

Du har bra tankar om framtida 5G routrar! Jag jobbar nära våra inköpare med vilken typ av routrar och vilka funktioner den ska ha. Jag framför dina önskemål där. :smile:

Om du har några fler tankar/förslag på eventuella funktioner (exempelvis stöd för bryggläge etc) så får du gärna hojta till, så får vi ta med det i planen framåt för routrar. :slight_smile:

 

Har en kluring för den som har lite hum : 

Allt är ju beroende såklart av olika faktorer så som skog, byggnader mm

Räckvidd för respektive band ? 

Olika räckvidd för samma band om det sänds 3G ,4G eller 5G ? 

Rätta mig om jag har fel , men visst är det tanken/funktionen att man kan sända 5G på tex u900 dvs 3G bandet ? Eller ett 4G band . Annars vore sändarna som monteras i dagsläget bestå av sjukt många noder/sändare.  Och att även att äldre täcknings teknik fasas ut för ge plats för ny teknik på samma frekvenser.

När man sänder 5G på ett annat band som har längre räckvidd så småningom .Tänker att hastigheten blir lägre men ändå vid en helt acceptabel nivå. Tex en uppskattning på 300 mbits ,( Mer än mycket dugligt i dagens samhälle ( speciellt för landsbyggd/mindre städer/orter.   Men svarstiden består på tex dagens ca 15 ms/ping ? :) 

Men man tar band 78 nu i början för det funkar mest i storstäder där folk finns i mer utsträckning eftersom utrullningen utgår därifrån i dagsläget för 5G .Förstått det som att sändarna behöver sitta inom viss antal hundra meter från varandra då det är kort räckvidd men rapp hastighet samt svarstid. Och även att kommunikationen går genom luften istället för nergrävd fiber mellan masterna . 

 

  Och kanske också dom “första” kunderna finns där för senare utökning i landet . 

 

Våra band/frekvenser:

U2100  =  2100 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 1
L2100 =  2100 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600  =  2600 Mhz  -  LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 8
U900  =  900 Mhz  -  UMTS / 3G - Band 8
L800 =  800 Mhz  -  LTE / 4G (FDD) - Band 20
C3500 = 3500 Mhz  -  NR / 5G - Band 78

 

För övrigt så fick jag en chock när jag hamnade på “grann community” när jag använde ny webbläsare i ett annat syfte och sökte på “3community”. Trodde nästan på en ny lanserad plattform :) 

https://community.three.ie/?nobounce=

 

Som vanligt , får jag ursäkta det intressanta ämnet hehe ;)

 

Hej!

 

Det var en bra fråga. Behövde dubbelkolla med en av våra tekniker. 

Räckvidden på exempelvis på 2100 mhz (som finns på 3G, 4G och 5G) är densamma om uteffekten på siten är densamma. Så frekvensen i sig spelar liten roll i vilken räckvidd den kommer få i dessa fall.:relaxed:

Det stämmer också att man kan använda vilken som helst av dom frekvenserna man har på 5G. Så man skulle rent tekniskt kunna använda 900 mhz på 5G.

 

Dock så går ju tillstånden för 3G frekvenserna ut om något år (minns inte exakt när på rak arm)...

 

Svara