Besvarat

Hur ansluter jag mitt Wi-FI till Smart-TV

  • 20 July 2019
  • 5 svar
  • 6221 visningar

Hejsan!
Köpte en s.k. smart-tv i veckan och tänkte komma igång med internet-material på den. Upptäcker att man tydligen behöver någon form av hemmanätverk för att styra tv'n trådlöst via mobiltelefon eller dator. WiFi?
Hur får man till ett sådant nätverk?
icon

Bäst svar av Chipsgeneralen 21 July 2019, 20:00

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, har du någon form av bredband idag?
eller har du bara mobilen som internet?

För det borde gå att internet-dela från mobil till tv, och då
söka efter mobilen med tv:n. Tyvärr blir det nog svårt med ”cast” till tv från mobil men du lär kunna använda smart-tv. .
annars kan du nog från en ”internet-uttag. Koppla till tv med sladd.
Jag har bredband via 3 till min laptop-dator med huawei-modem typ sticka. Men då tv'n vill veta namnet på mitt hemmanätverk blir jag ställd. Min mobil är en android - också den med 3 som levererar telen och surfen.

Hade inte en aning om att det skulle vara såpass snårigt att kunna använda smart-tv trådlöst. Sladdöverföring är inget jag vill hålla på med.
Användarnivå 7
Emblem +38
Förstår, har du testat (vet att det kanske är en trist lösning) att koppla in stickan rakt in i TVs USB-port?

ja, den vill såklart veta Wi-Fi/liknande.
har ingen erfarenhet av just sticka med internet. Men jag delar internet från min mobil till smart tv och det fungerar.
ditt hemma-nätverk är vilket Wi-Fi som helst.
men, om inte annat kanske det går att uppgradera sticka till ett ordentligt modem, för att lösa problemet på sådant sett.
"ditt hemma-nätverk är vilket Wi-Fi som helst"
Menar du att av de nät som tv'n föreslår - och vill att jag ev. ska välja - kan vilket som helst av dem funka? Måste man inte veta om datorn och/eller mobilen har/får kontakt genom dessa nät ? Eller är det bara att pröva sig fram?

Det här begreppet WiFi tycker jag är svårt att greppa både teoretiskt och praktiskt.

Men om 3 vore vänliga nog att placera ut en bredbandsrouter hos mej vore det betydligt lättare att förstå!
Användarnivå 7
Emblem +38
Hej igen, förstår att det ibland kan te sig lite luddigt. Wi-Fi är alltså det trådlösa nätverk du tex kopplar upp din dator till. men eftersom du beskriver att du har en USB-sticka med internet. Så saknar du antagligen Wi-Fi.
då är det lättaste att på något vis skaffa en router som går att koppla upp ett mobilt bredband på.

Jag skulle rekommendera något i den stilen, då får du ett Wi-Fi-nätverk men du kan koppla in sin-kortet som sitter i stickan där. Och på sådant sätt få tv att fungera med alla smarta funktioner som finns. Även datorn och andra enheter kan med lätthet koppla upp sig.

jag vet att tre säljer vissa olika lösningar för detta också. Där kan du alltid kontakta 3kundtjänst för att se över vad som kan passa dig och prismässigt mm.

hoppas det har klarnat lite. Ber om ursäkt om jag är otydlig på vissa delar och hoppas att det löser sig! 🙂

Svara