Besvarat

Hur kan jag förbättra min hastighet på bredbandet?

  • 27 juli 2019
  • 7 svar
  • 324 visningar

Hej! Jag har varit i kontakt med eran support från och till över säkert ett år. Mitt bredband är fullkomligt värdelöst och så har det varit under hela abonnemangs-tiden utom de 2 allra första månaderna. Jag betalar varje månad och ingen på supporten har löst problemet. Min nedladdning hoppar mellan 0,63 mbit till 29 mbit - oftast har jag 3 upp till 7 mbit.
Titta på dessa siffror...
27 juli 2019, 19:47 – Stockholm
Tre
2.92 Mbit/s 4.25 Mbit/s 20.51 ms
27 juli 2019, 19:47 – Stockholm
Tre
6.77 Mbit/s 2.92 Mbit/s 34.96 ms
27 juli 2019, 13:01 – Stockholm
Tre
29.56 Mbit/s 15.71 Mbit/s 18.25 ms
26 juli 2019, 22:53 – Stockholm
Tre
0.52 Mbit/s 7.20 Mbit/s 21.33 ms
26 juli 2019, 22:53 – Stockholm
Tre
5.50 Mbit/s 8.65 Mbit/s 23.51 ms
26 juli 2019, 22:52 – Stockholm
Tre
8.49 Mbit/s 7.56 Mbit/s 17.96 ms
26 juli 2019, 22:41 – Stockholm
Tre
0.74 Mbit/s 5.27 Mbit/s 21.63 ms
26 juli 2019, 22:33 – Stockholm
Tre
3.45 Mbit/s 8.62 Mbit/s 17.59 ms
26 juli 2019, 22:21 – Stockholm
Tre
3.51 Mbit/s 13.95 Mbit/s 19.59 ms
26 juli 2019, 22:14 – Stockholm
Tre
0.48 Mbit/s 0.00 Mbit/s 20.66 ms
26 juli 2019, 22:13 – Stockholm
Tre
1.41 Mbit/s 0.00 Mbit/s 20.06 ms
26 juli 2019, 22:03 – Göteborg
M247 Europe SRL
2.52 Mbit/s 2.99 Mbit/s 255.84 ms
26 juli 2019, 22:02 – Göteborg
M247 Europe SRL
0.42 Mbit/s 2.41 Mbit/s 245.18 ms
26 juli 2019, 22:01 – Göteborg
M247 Europe SRL
2.86 Mbit/s 2.60 Mbit/s 238.70 ms
26 juli 2019, 21:51 – Göteborg
M247 Europe SRL
4.90 Mbit/s 0.00 Mbit/s 255.77 ms
26 juli 2019, 19:46 – Göteborg
Secure Data Systems SRL
9.78 Mbit/s 2.00 Mbit/s 239.19 ms
22 juli 2019, 21:58 – Stockholm
Tre
9.59 Mbit/s 0.00 Mbit/s 18.69 ms
22 juli 2019, 21:38 – Stockholm
Tre
0.56 Mbit/s 13.22 Mbit/s 19.91 ms
22 juli 2019, 21:35 – Stockholm
Tre
0.69 Mbit/s 12.48 Mbit/s 19.91 ms

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till bredband
icon

Bästa svar av Jimbo 29 juli 2019, 11:04

Hej Anders,

Det var tråkigt att du inte är nöjd med ditt bredband hos oss. Variation i geografisk position, men även vilken tid på dygnet du använder bredbandet, kan göra skillnad i hur hastigheten upplevs. Var du befinner dig ändrar styrkan för täckningen, och tidpunkt kan avgöra hur många som använder nätet i ditt närområde vid tillfället. Det är exempelvis oftast mycket fler användare online kl. 22:00 än 13:00.

En sak som kan ligga till grund för så stor variation i hastighet är att routern ofta byter mellan 3G- och 4G-nätet, och de olika nätet kan ha olika förutsättning för god hastighet. Du kan testa att gå in i din routers gränssnitt och sedan låsa den mot antingen 3G- eller 4G. Testa gärna båda och se vilken som ger bäst resultat. Detta kan hjälpa för att bibehålla högre hastighet.

Vill du ha hjälp med att ändra inställningarna i din router kan du kontakta vår bredbandssupport som kan se över det tillsammans med dig. Du når dem på 0735 300 400 (helgfri vardag, 08:00-20:00). För vidare frågor gällande bredbandet och abonnemanget specifikt vill jag även hänvisa till kundservice, eftersom det kräver en del känsliga uppgifter som en helst inte visar på forumet. ☺

Allt gott!
Visa original

7 svar

Hej Anders,

Det var tråkigt att du inte är nöjd med ditt bredband hos oss. Variation i geografisk position, men även vilken tid på dygnet du använder bredbandet, kan göra skillnad i hur hastigheten upplevs. Var du befinner dig ändrar styrkan för täckningen, och tidpunkt kan avgöra hur många som använder nätet i ditt närområde vid tillfället. Det är exempelvis oftast mycket fler användare online kl. 22:00 än 13:00.

En sak som kan ligga till grund för så stor variation i hastighet är att routern ofta byter mellan 3G- och 4G-nätet, och de olika nätet kan ha olika förutsättning för god hastighet. Du kan testa att gå in i din routers gränssnitt och sedan låsa den mot antingen 3G- eller 4G. Testa gärna båda och se vilken som ger bäst resultat. Detta kan hjälpa för att bibehålla högre hastighet.

Vill du ha hjälp med att ändra inställningarna i din router kan du kontakta vår bredbandssupport som kan se över det tillsammans med dig. Du når dem på 0735 300 400 (helgfri vardag, 08:00-20:00). För vidare frågor gällande bredbandet och abonnemanget specifikt vill jag även hänvisa till kundservice, eftersom det kräver en del känsliga uppgifter som en helst inte visar på forumet. ☺

Allt gott!
Hej! Jag har många ggr testat att låsa routern mellan olika nät och det gör ingen skillnad överhuvudtaget. Jag har även skaffat en antennförstärkare och har antennen högt upp hustaket ca 5m ovan mark (dubbla antenner)
Nej, det är eran skitdåliga mast som är helt värdelös, det är sannolikt för många som belastar den.
Det är eran teknik som felar och det är då tröttsamt att ni letar fel hos kunderna när problem uppstår. Hur kommer det sig att de första månaderna (är linan stabil mellan 50-60 mbit/sek för att sedan fallera till att bli skit? Jag har pratat med flera i detta område och de vittnar om exakt samma sak. Lös problemen med era master, ha inte fler användare än vad nätet fixar. Kvalitee före kvantitet men - ni tjänar pengar på det sistnämda och folks okunskap. Ni dribblar sedan bort kritiska synpunkter och problem genom att rapa upp samma meningslösa åtgärer. Teknisk support? I helvete heller.
I vissa fall hade jag kraftigare bredband 1993. Ni levererar oftast några fjuttiga mbit, det är ju fullkomligt bedrövligt år 2019.

Jag har bett om kompensation många ggr utan något somhelst resultat. Jag får gå tillbaka till adsl från telia, då fick man åtminstånde 10 mbit/sek och det var stabilt.
Ni lurar folk på pengar precis som vilka bovar som helst. Det är min bestämda uppfattning och slutsats efter denna tid. Egentligen borde jag stämma er men vem fan orkar.
Jag beklagar verkligen din upplevelse med bredbandet. I så fall rekommenderar jag dig att kontakta vår kundservice per telefon för att göra en täckningsfelanmälan, så kommer de att hjälpa dig se över nätproblematiken.

/Jim

Jag upplever samma problem. Vissa dagar kan jag har farter på upp emot 10 Mbit/s både upp och nedströms, men framför allt på kvällarna går hastigheten ner till under 1 Mbit/s. När man pratar med kundservice säger de att det kan vara täckningen, men det förklarar ju inte riktigt dygnsvariationen… Fast en täckninsfelanmälan var iofs helt poänglös ändå, eftersom svaret blev att de inte har någon planerad utbyggnad i området. 


Upplever samma problem mitt inne i Stockholm där jag har mitt andra boende, även om maxfarten är betydligt högre, så är hastigheterna på kvällen ofta för dålig för att exv titta på Netflix eller HBO. 

Användarnivå 4
Emblem +7

Hej igen @Jowan 

 

Jättetråkigt att höra att det fortfarande strular för dig. Jag rekommenderar även i detta fall att tala med vår tekniska kundservice och framföra en beskrivning av ärendet. 

Ytterligare en gång? Endast en idiot gör samma misstag gång på gång och förväntar sig annat resultat, som det brukar heta…

 Har nu beställt Telia

Felanmälan

Nu har jag testat allt som är möjligt med ridigare router och antennförstärkare och även allt med den nya super-routern.

Er Tre Mast är ca 1 kilometer från min nya och super-antenn - installerad högt upp på mitt tak. Det lyser stadigt grönt. 

När jag installerade denna Super Router gav den stabila 50 mbit/sek i ungefär en timme sen började det gå åt helvete. 

Hur kan den tappa 40 mbit/sek? För att sedan öka lite och sedan tappa. Nej, Masten är inte belastad, tvärt om. Redan konstaterat.   

Ni kanske kan pallra er iväg till masten? Det är nog dags, idag när jag åkte förbi så stod en lucka öppen på vid gavel men ingen var där. Underhållet av denna mast tror jag lyser med sin frånvaro, precis som hastigheten här i området.

/A

 

 

Svara