Skip to main content
Rookie
April 10, 2022
Fråga

Ingen Carrier Aggregation (TPLink Archer MR600)

• April 10, 2022
  • 12 svar
  • 1360 visningar

Kanske världen vanligaste 4G router, nyaste firmware, strålande täckning. Har en gång fått den att rapportera två band samtidigt i ett par sekunder. 

Routern rapporterar 4G+ men bara ett band. Känns nästan som min 10 år gamla abbonemangsform som från början varit 3G, inte stödjer CA. Tre menar master är moderna och stödjer det. 

Nån som har en idé hur man kan felsöka? Tycker tekniska frågor blir obesvarade via kundtjänst. De kan inte ta fram en lograd från en handshake. Men refererar ändå till routern som felkällan. 

12 svar

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
April 17, 2022

@Chaab 

Nope , Dom mesta som skriver här är engagerade kunder. Ofta personer som haft operatören många år och har ett gemensamt intresse för teknik skulle jag säga.

Skrev du PM till @Karl angående svaret högre upp ? Ta en kik i din inkorg strax !

Jag skulle tipsa dig att välja router/modem som “3” har testat och lagt mycket tid på för att garantera funktionalitet. Antingen om du är obunden , och kan binda om och få obegränsat surf med router tex . Eller router som extra val om man är bunden . Finns många alternativ i guess . En annan är att vänta ut sin bindningstid eller avvakta några månader . Den Netgear Orbit är ju inte dum vad jag hört iaf !

Sen är det som han säger , och man kommer få samma svar oavsett operatör .Så att hoppa runt bland Operatörer och ha samma otestade Router/Modem , kommer med stor sannolikhet fortsätta ge samma resultat.

Sen längs med vägen jag sökt så är de inte problem i bara Sverige . Så varför dom inte utvecklar en stabilare Firmware /Software är frågan . Märket finns hos många teknik-butiker , så dom kanske säljer bra , men till så liten kostnad för utveckling från företaget som möjligt och därav problemen . Folk kan ju surfa tänker dom skulle jag tänka mig och tro iaf ! 

Operatören väljer efter sina parametrar och därefter testar så det funkar efter deras nät och struktur . Så det är lite anledningen till varför det är bäst att man tex skaffar mobil med abonnemang från operatören eller i detta fallet router/modem med bredbandssurf. För då är det testat och anpassat hos operatören .

Sen har jag varken bra eller dåligt och säga om TP-Link . Men vad jag vet så är det ingen Operatör i Sverige som säljer surf/bredband med TP-Link.

Men sen i slutändan , så har jag inte riktigt fått begrepp över vad du upplever för problem med ditt 4G surf från 3 .  Det jag är med på är att du vill att det ska stå 2 band vid inloggningen . Men du har bra täckning , bra signal & det kan vara så att det kanske inte är bättre just där .

Men man kan ju kika på hur det ser ut på täckningskartan hur det ser ut där du är & även i nättråden om det görs någon uppdatering nära dig . Det lär du märka ändå oavsett ;)

För du får ut ca 30 Mbits Ner & kanske lite lägre upp och en hyfsad svarstid ?

Jag skulle nog säga att man inte ska förvänta sig så mycket av tekniken , för tyvärr är den inte tillräckligt bra . Det är så mycket parametrar som väger in . För mig som bor mitt i storstaden , är teknikerna mer stabila. Men så fort man kommer lite utanför , handlar bara om någon mil eller så , så är det ett annat scenario . Jag brukar beskriva mobil täckning som en persons humör . Ena dagen är aldrig den andra lik så att säga haha !

Mvh F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Hjälte
May 29, 2024

Uppdatering av denna gamla tråd: Archer MR600 har fortfarande inte fått någon uppdatering som löser CA. Senaste firmware är från 2022. Trots två antenningångar klarar den bara att hantera ett band åt gången, vilket i praktiken innebär max 75 Mbps istället för teoretiska 150. Jag har denna router endast för wifi på 2.4 Mhz pga av lampor som är konfigurerade mot den en gång i tiden.

En router som jag hittade i mina gömmer är en ZTE som jag fått av Telia en gång i tiden. Jag drog igång den med Tre-kortet, kopplade in kablarna till balkongantenn och vips så har jag CA med band 1, 7 och 20 simultant. Precis som med Zyxel-router (som tyvärr inte kan ha extern antenn för 4G+). Signalstyrka -60dB på band 1 och 7 numera (jämfört med -75 dB på Zyxels inomhus-routern). I grunden är mitt problem ett träd utanför huset som dämpar signalen ca  10dB när det grönskar. Kommunalt sådant så jag kan inte göra så mycket mer åt den än att köra med utomhusantenn på sommaren.