Besvarat

Inte längre publikt IP

  • 10 June 2019
  • 5 svar
  • 2849 visningar

Hej!
När jag testade ert mobila bredband obegränsad så var en av förutsättningarna att jag kunde få en publik ip (genom att sätta modemet i bryggat läge). Kom i kontakt med supporten som hjälpte mig med detta. Allt fungerade klockrent fram tills igår då alla mina portforwards slutade fungera och jag kunde längre kommunicera med saker från remote site. Efter lite efterforskningar så ser jag att ni gjort om ert nät och jag sitter nu på en intern ip adress igen (100.66.x.x) även om jag tidigare hade en 192-adress så ger det här tyvärr samma effekt som dubbel NAT. Hur löser vi det här?!? Jag testade och accepterade avtalet på de grunder som förespeglades mig under testperioden men nu har ni ändrat på förutsättningarna helt.
Finns det någon bra teknisk lösning på det här eller hur gör vi?
icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 12 June 2019, 08:57

Visa original

5 svar

Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj @Coxeros!

Vilken router har du?

Per standard har alla våra kunder dynamiska IP-adresser som ändras per kalenderdag eller vid ny anslutning. Vi erbjuder statiska IP-adresser som man kan ordna i kontakt med kundservice. En statisk IP-adress kostar 73,75 kronor i månaden. I övrigt är IP-adresserna inte annorlunda för vårt obegränsade bredband och vi har inte gjort någon ändring i våra IP-dresser.
Hej!

Routern är en Asus RT-ac68u (Har jag för mig) och som jag nämnde tidigare så fick jag publik ip (alltså inte Private net typ CGN /LSN) tilldelad till mig tidigare men inte längre. Inga uppdateringar gjorda från min sida under den här perioden. Ska jag behöva lägga till 900 spänn om året för att nätet ändrats utan förvarning?
Användarnivå 4
Emblem +9
Hej!

Routern är en Asus RT-ac68u (Har jag för mig)

Är det den du bryggar igenom? Tänker vart IP-adressen hämtas ifrån.

@Karl, från en experts perspektiv - vad tror du?
Användarnivå 5
Emblem +21
Samtliga av våra bredbandsabonnemang ska ha en publik IP. Jag har själv fått olika beskedd gällande detta tidigare men har nu fått det bekräftat av våra nättekniker. Oavsett om du har en statisk eller dynamisk IP.

Du har inte fått någon router alls från oss och brukar den som ett modem tillsammans med Asus routern?
För att få bort dubbel NAT kan då ytterligare konfiguration av den routern du har fått från oss krävas.

Om du upplever att det blir problem med att IP-adressen byts så rekommenderar jag starkt att du införskaffar en statisk IP.

Gällande din portforwarding, är den konfigurerad att gå via WAN IP, LAN IP eller WLAN IP?

Om det är så att du har portforwardat med en WLAN IP skulle jag rekommendera att du testar sätta på statisk DHCP för den enheten det gäller, detta för att undvika att den får en ny lokal IP vid en eventuell omstart av antingen router eller produkten du använder.

Om det är så att du vill kommunicera med saker på distans i ditt nätverk så kommer detta att kräva en statisk IP adress. Om det är så att du väljer att införskaffa en sådan så är det bra att veta att man behöver ändra APN på routern från bredband.tre.se/data.tre.se till static.tre.se.
Hej!

Adressen jag fick var en "carrier private " (100.66.x.x) och således inte en publik. Modemet / routern från TRE var ställd i bryggat läge med hjälp av supporten. Körde dyndns som funkade bra tills dess att jag fick den privata adressen. Nu har supporten fixat en statisk adress o allt fungerar nu som vanligt igen, helt outstanding support som verkligen engagerar sig o hjälper sina kunder så långt det bara är möjligt. Kan varmt rekommendera deras tjänster. Mitt ärende är som sagt löst o jag är väldigt glad att det här fungerar igen 🙂

Svara