Skip to main content

Hej Tre och alla andra,

Jag upptäckte nyligen att ni fixat 5G där jag bor så om ett år, när jag inte är bunden till min tråkiga och dyra nuvarande leverantör och dessutom betalat av min externa antenn, tänkte jag helt sonika byta till er. Två frågor poppar upp, den första är om min antenn kommer att fungera i erat nät?

Fråga två gäller det där med obegränsad data. Nuvarande leverantör har inte samma lilla friskrivning som ni har utan där är det (som jag förstår det) obegränsat utan reservationer. Nu används det rätt mycket internet i huset och jag förstår av formuleringen i villkoren att ni gärna håller det luddigt men en fingervisning hade varit bra. Det streamas ljud och bild många timmar om dagen, laddas ner spel till konsoller osv till en datamängd av ca 1TB i månaden, ibland lite mer.

//z 

@zylax Hej,

när jag kollar på specifikationerna för Nokia Fastmile 5G14-B ser det ut som att den kommer fungera med Tre. Det kan vara så att din nuvarande operatör dock har justerat mjukvara så att alla frekvenser inte kan användas, det är något som är svårt att veta dock. Hårdvarumässigt ska den fungera fint med Tre. 

När det kommer till mobila tjänster, och i flera fall även fasta, har operatörerna friskrivning för Fair Usage Policy. Det bör finnas hos din nuvarande operatör också. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem med 1TB data för ett bredbandsabonnemang. Friskrivningen finns väl antagligen där för att bredbandet inte ska användas på ett sådant sätt så att nätet tar skada eller där trafiken är konstant och så hög att det används i ett annat syfte än bredband i ett hem. Utöver detta har Tre inte heller någon bindningstid på sina bredbandsabonnemang, så skulle det mot förmodan inte passa era behov går det enkelt att se över andra lösningar.

Hallåj,

Just det abonnemanget är kanske inte så mycket att bekymra sig om på så sätt, bara bökigt att ta sig till antennen och byta SIM 😀.

Bra poäng, jag tror inte det går att se i inställningarna. Jag får fråga nuvarande operatör, förhoppningsvis sliper jag få reda på att jag köper något som bara går att använda hos dom…

//z

@zylax Om du har täckning med 3,5GHz hos din nuvarande operatör och även Tre har 3,5GHz-täckning på adressen bör det fungera felfritt. Det är nog mer om det skulle vara 2100MHz som används det skulle kunna påverkas av mjukvaran. 

På Tres täckningskarta kan du se täckningen på 2100MHz om du väljer “5G” och 3,5GHz om du väler “5G+”

Surf obegränsat. Jag ligger på runt 1.5 TB per månad för en familj om 4 som streamar och streamar.

Supportade band på din Nokia-router ser ut att stödja de band som finns i Sverige idag.

Låter bra, tack till er båda. Skall bli spännande att se hur det blir om ett år 😀.

Äh, nu strulade jag till det tror jag. Jag ville ge både agpath och Pettersson cred och samtidigt markera frågan som besvarad. Tack till er båda igen. 

Lämna en kommentar