Skip to main content
Fråga

koppla samman Zyxel nr7103 med nr5103ev3

• November 1, 2025
  • 6 svar
  • 70 visningar

Jag har precis fått hem en utomhusrouter zyxel nr7303 och en wX3100-TO. Nu skulle jag istället för att koppla 7303 till en zyxel NR5103ev3 som jag har sedan tidigare, för att sedan kunna köra 3100 som en extender. Något gör jag dock fel, för när jag kopplar in min ethernetkabel från 7303 POE-enhet i min 5103 kontak LAN/WAN så lyser lampan för internetkontakt ändå röd. Däremot får jag fin uppkoppling när jag kopplar 7303 till 3100.

Är det någon annan som provat något liknande och kan tipsa mig om vad jag gör fel?

6 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 1, 2025

@EnSnubbe Hej,

det är inte riktigt som det är tänkt helt, men det bör fungera. Du behöver dock logga in i inställningarna på din NR5103 och välja att du ska använda Ethernet/WAN som internetanslutning och inte själva 5G-anslutningen. Du behöver även sätta din nya NR7303 i IP Passthrough-läge för att inte störa routerfunktionaliteten i din NR5103. 

Spontant skulle jag inte rekommendera denna uppsättning, eftersom du har två routrar efter varandra då både NR5103 och NR7303 fungerar som routrar. Om jag inte har fel säljer Tre även WiFi-extenders som fungerar med deras lösning. 

• Trådskapare
  • Rookie
  • November 2, 2025

Tack för informativt svar! Tänkte bara att jag skulle nyttja det jag har innan jag köpte på mig ytterligare prylar. Ska prova att ställa om 5103 som du tipsar om, och se om det räcker. 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 2, 2025

@EnSnubbe Sätt även NR7303 i IP Passthrough-läge, annars har du två routrar som kommer vilja göra samma jobb. Du behöver även byta IP-adress på en av dem. 

Byta IP-adress på NR7303

1. När du är inloggad, välj “LAN”
  2. Under “LAN IP Setup”, ändra IP Address till 192.168.0.1
  3. Under “IP Addressing Values”, ändra så att adresserna blir 192.168.0.2 till 192.168.0.254
  4. Spara
  5. Din nya IP för att komma åt NR7303 är nu adressen enligt ovan, det kan ta ett tag innan NR7303 blir nåbar efter att du sparat detta

Aktivera IP-Passthrough på NR7303

1. När du är inloggad (på adressen du valde ovan), tryck på hamburgermenyn/de tre liggande strecken uppe till höger
  2. Network Setting → Broadband. Välj här “Cellular APN”
  3. Välj den som är högst upp och “enable” - tryck på “Modify”
  4. Aktivera IP-Passthrough, välj “Dynamic” under “Passthrough-mode”
  5. Spara
  6. Det kan nu ta ett tag för NR7303 att bli tillgänglig igen

När du aktiverat IP-Passthrough på NR7303 bör du inte koppla in WX3100 direkt till den eftersom den inte fungerar som en router längre. Det kommer nu bli NR5103 som agerar router för dig. 

• Trådskapare
  • Rookie
  • November 2, 2025

@Pettersson Stort tack för utförlig instruktion! Är dock osäker på om jag vågar gå in för djupt i 7303, vill inte riskera att den slutar att fungera… Ska fundera ett tag på om jag vågar - om något hänger sig kan man väl i och för sig alltid återställa till fabriksinställningar. Annars tänker jag att signalen från 7303 inte borde skilja sig från en signal från en fiberanslutning, och en sådan kan man väl dra direkt in i 5103? Bara man gör din föreslagna omställning av 5103 wan?

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 2, 2025

@EnSnubbe Om du inte ändrar enligt ovan kommer det krångla, du har då två routrar med samma IP-adress efter varandra vilket de inte gillar. Du får även två NAT, tjänster som kräver en direkt anslutning kommer krångla, hastigheten kan bli lidande osv. Ibland fungerar det inte alls, ibland kan det fungera till och från. Det är egentligen därför det inte är rekommenderat att koppla så, men det går att lösa.

Ja, du kan alltid fabriksåterställa NR7303 så blir inställningarna som innan. Om du följer instruktionen kan du egentligen inte ha sönder något, den enda inställningen du behöver ändra tillbaka är IP-passthrough om du önskar använder WX3100 igen eftersom det inte är en router i sig - utan det är NR7303 som är routern.

• Trådskapare
  • Rookie
  • November 3, 2025

Ok, tack! Ska pröva när jag är tillbaka på landet igen om någon vecka. Det intressanta är att min tidigare lösning (också från Tre) var en stor, kvadratisk utomhusrouter (kommer inte ihåg numret nu) kopplad till vad som säkert är en inomhusrouter (också zyxel, kommer inte ihåg numret, har vad jag minns simkortsplats etc). Antar att de var prekonfigurerade på liknande vis som du beskriver. Tvingade den ena (kommer inte ihåg vilken) att ladda hem senaste firmware för några år sedan och därefter har den hängt sig och krävt omstart typ en gång per dygn. Antagligen för att de inställningar de prekonfigurerat med då fallit bort. 
Tack än en gång för all hjälp ​@Pettersson , jag återrapporterar om ett par, tre veckor!