Fråga

Korrigering tidigare post n5103e

  • 25 August 2023
  • 0 svar
  • 36 visningar

Användarnivå 1

När jag började testa router n5103e så var jag en smula besviken (post här:NR5103 dålig prestanda | Tre Community)

Känner att det är dags för beröm till tre och framförallt till “Karl Von Bredband” 

Allt eftersom tiden har gått så har jag utökad mina egna kunskaper kring hur man får ut optimal prestanda från olika externa antenner och 5G routers. Samtidigt har tre arbetat vidare på att uppdatera mjukvaran i n5103e som gjort underverk. Idag leverar denna router för mig över 1Gbit (snittar runt 900Mbit ned och 140Mbit upp och 13ms ping). Det kan jämföras med min senaste modfierade x65 baserade snapdragon router som enbart klarar 200-400Mbit mer än n5103e  (5103e baseras på ett 750 modem från mediatek). Vilket är riktigt imponerande för n5103e.  

 

Jag har nu jobbat med rätt många olika antenntyper och förhållanden men favoriterna är xpol-v2-003 (ca max 1000meter till mast fri sikt).  Samt ISKRA-P60 (max 1800meter till mast skymd sikt)

Mina tips för bra mottagning (obs arbetar inte med detta, tycker bara det är kul)

  1. Klipp av kablarna för alla antenner runt 10-15cm från enheten.
  2. Anslut LMR400 eller LMR600 kablar istället.
  3. Placera alltid antennerna över nock.
  4. Ha så kort kabellängd som möjligt max 5m LMR400 eller 6m LMR600.
  5. Placera routern så nära  som möjligt så som en vind eller något så antennkablarna blir korta som möjligt (obs ta hänsyn till brandrisk och annat)
  6. Använd alltid minst 4st antenner. Se till att de är vinklade 45grader (22,5grader per antenn eller antenn par) mot varandra med ett avstånd på ca: 96cm (66cm fungerar med, men 96cm är lite bättre)
  7. Rikta antennerna en i taget genom att låsa enbart 2600bandet (eller det högsta LTE bandet du har där du är) kontrollera att antennerna blir i linje med varandra @ 22,5grader x2 (45grader). Idag kör tre 5G NSA så du måste ha en bra signal till det eller de band som är bärare för 5G. När du vinklar om respektive antenn ta max 5-10cm åt gången och håll koll på signalsyrkan i appen (läs på kring sinr,rsrq,rsrp) 
  8. Stäng av WiFi på routern och aktivera bridge mode och använd enbart 5G routrar generellt som ett modem och ha en annan router eller mesh system om du har ett stort hus (använd gärna en router som har minst 2,5Gbit WAN uttag då e5103e har detta)
  9. Använd korta x4 ts9 piggtail kablar av minst rg175 tjocklek (max 10cm)

Även på ställen med dålig mottagning så kommer du få utmärkt prestanda med n5103e trots att chipet enbart är ett mediatek-750. det som är bra med n5103e är den har x4 ts9 uttag för externa antenner som är utmärkta och du kan enkelt byta mellan de interna eller externa

med knappen på baksidan. Ofta måste man annars modfiera sin routers interna antenner för kunna få fina resultat men det behövs inte med denna.

 

Lägger med ett par bilder på två olika installation samt en modifierad xpol.

 

Observera att jag inte arbetar med att installera antenner utan enbart håller på privat för att 5G är roligt.

 

 

 

 


Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara