Fråga

Låg bredbandshastighet

  • 12 September 2023
  • 1 svar
  • 71 visningar

Hej,

Testade för första gången 3s mobila 5g bredband. Jag är mitt i en flytt så har under dagen testat på två olika platser och blivit förvånad hur låg hastigheten varit på bredbandskollen. 

Centrala Göteborg: 60-70 mbit nedladdning 

Partille med 5g täckning: 20-30 mbit nedladdning

Kan det verkligen stämma eller är något knasigt med bredbandet, långt ifrån utlovad normal hastighet.


1 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @marcus01 

I Göteborg så är det betydligt mer utbyggt än vad det är i Partille.Speciellt med 5G+ som ger dom snabbare hastigheterna och dom positiva lägre svarstiderna .

I Partille verkar det vara lite blandat 5G och 5G+ på båda sidorna av motorvägen och en bit ifrån centrum åt båda hållen. Men det är väl utbyggt av 4G. 

Enligt Täckningskartan & planerad byggnation. Så är det inte upplagd någon utbyggnation i området. Men skulle inte bli förvånad om det kommer inom kort för fortsätta få bredd på täckningen i kommunen.

Vilket område i Partille får du dessa hastigheter ? 

Det finns en tråd man kan följa utbyggnationen. Om man väljer att “Aktivera Notiser” på sidan , så får man ett mail när det skett en uppdatering vad som har blivit utbyggt senaste . Här får man reda på det tidigare än täckningskartan , eftersom den uppdateras 1 gång i månaden . 

https://community.tre.se/product-updates

(Om inget annat så lär man märka skillnad när det skett en utökning i mobilnätet i sitt område , på hastigheter och svarstider.)

Normala Hastigheter i mobilnätet för 5G/5G+ :

5G: 10 - 100 Mbit/s  ( Då är man kopplad på 5G N1 2100 Mhz + 4G Band )

5G+: 200 - 600 Mbit/s ( Här är man kopplad på 5G+ N78 3500 Mhz C band + 4G band. ) 

Så centralt i Göteborg kan tyckas det var lågt , bor själv centralt i götet . Och jag får mellan 300-600 och en svarstid på 12-20 ca. Är jag utomhus med mobilen så springer det iväg ytterligare.

Mycket beror på hur god signal man får . Det kan skilja mycket beroende på vilket fönster och riktning man väljer.Och det ger stora skillnader i hastighet mellan 5G och 5G+ . 

/F

 

 

Svara