Skip to main content
Fråga

Låg bredbandshastighet

• 12 september 2023
  • 1 svar
  • 114 visningar

Hej,

Testade för första gången 3s mobila 5g bredband. Jag är mitt i en flytt så har under dagen testat på två olika platser och blivit förvånad hur låg hastigheten varit på bredbandskollen. 

Centrala Göteborg: 60-70 mbit nedladdning 

Partille med 5g täckning: 20-30 mbit nedladdning

Kan det verkligen stämma eller är något knasigt med bredbandet, långt ifrån utlovad normal hastighet.

1 svar

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 13 september 2023

Hejsan 😉, @marcus01 

I Göteborg så är det betydligt mer utbyggt än vad det är i Partille.Speciellt med 5G+ som ger dom snabbare hastigheterna och dom positiva lägre svarstiderna .

I Partille verkar det vara lite blandat 5G och 5G+ på båda sidorna av motorvägen och en bit ifrån centrum åt båda hållen. Men det är väl utbyggt av 4G. 

Enligt Täckningskartan & planerad byggnation. Så är det inte upplagd någon utbyggnation i området. Men skulle inte bli förvånad om det kommer inom kort för fortsätta få bredd på täckningen i kommunen.

Vilket område i Partille får du dessa hastigheter ? 

Det finns en tråd man kan följa utbyggnationen. Om man väljer att “Aktivera Notiser” på sidan , så får man ett mail när det skett en uppdatering vad som har blivit utbyggt senaste . Här får man reda på det tidigare än täckningskartan , eftersom den uppdateras 1 gång i månaden . 

https://community.tre.se/product-updates

(Om inget annat så lär man märka skillnad när det skett en utökning i mobilnätet i sitt område , på hastigheter och svarstider.)

Normala Hastigheter i mobilnätet för 5G/5G+ :

5G: 10 - 100 Mbit/s  ( Då är man kopplad på 5G N1 2100 Mhz + 4G Band )

5G+: 200 - 600 Mbit/s ( Här är man kopplad på 5G+ N78 3500 Mhz C band + 4G band. ) 

Så centralt i Göteborg kan tyckas det var lågt , bor själv centralt i götet . Och jag får mellan 300-600 och en svarstid på 12-20 ca. Är jag utomhus med mobilen så springer det iväg ytterligare.

Mycket beror på hur god signal man får . Det kan skilja mycket beroende på vilket fönster och riktning man väljer.Och det ger stora skillnader i hastighet mellan 5G och 5G+ . 

/F

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies