Besvarat

låg upp/nedladdning?

  • 5 September 2023
  • 11 svar
  • 172 visningar

Hej. JAg har alldeles nyligen bytt till 3 bredband och fått en ZyxelNR5103e router som jag pluggat in i datorn med Ethernet kabel.

Jag försökte spela World Of Tanks här om dagen, vilket var helt omöjligt..sjukt mycket lagg, vilket jag aldrig råkat ut för tidigare.

Nu idag försökte jag bara uppdatera en mjukvara..tog sjukt lång tid.

Jag mätte hastigheten med Bredbandskollen och siffrorna visar 37,12 Mbit/s upp och 16,3 Mbit/s ner..nästa mätning visade 94,5 Mbit/s upp och 9,19 Mbit/s ner...jag känner mig lite förbryllad ärligt talat eftersom det utlovades betydligt snabbare hastigheter i telefonsamtalet med säljaren.

Jag har kommande jobb där jag håller kurser via Zoom med en hel del program igång och är orolig att det kommer lagga eller vara problem i uppkopplingen.

Jag bor centralt mitt i Stockholm och enligt vad jag kunde se ska det inte vara problem i detta område.

Routern står precis vid ett fönster och min dator är bara 6,7 m bort så det kan inte vara anledningen tycker jag.

Vad kan man ställa för krav som kund på prestandan när det gäller bredband egentligen? Vilka hastigheter är normalt idag? Jag hade tidigare Comhem och bytte eftersom jag blev lovad ett bättre pris och därtill snabbare hastighet..

Hälsningar Tom

icon

Bäst svar av frodrik91 6 September 2023, 20:32

Visa original

11 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @tombeimel 

Vad får du för resultat om du testar ett annat fönster med annan riktning ? 

I villet område mer specifikt får du dessa hastigheter ? 
Har du Zyxel Air appen på din telefon ? 
Så fall vad står det för ” Signal Status ” & Signal Strength . 

/ F 

 

Hejsan och tack för svar.

Jag bor kring Hötorget i centrala Stockholm. Alla fönster vetter åt ett håll och det fönste som route står placerad vid är närmast jobbdatorn som jag har mätt med.

Jag har appen.

Signal Status är 5G och Signal Strength säger -62

 

Gjorde en ny Bedbandskollen-mätning nyss och då är nerladdning 87,83 Mbit/s och ner 38,96 Mbit/s. Resultatet är “acceptabelt” enligt Bredbandskollen. Det verkar diffa väldigt mycket under en och samma dag..

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Om du tittar på din routers baksida , så sitter en etikett med inloggning till web login . 

Då går du in på denna länk i webbläsaren . 

http://192.168.1.1/login

admin med små bokstäver . 
Ditt lösenord står under admin inloggningen. 

Sen när du är inloggad , så går du denna väg nedan : 

Cellular Info - > Höger om ”Signal Strength” så finns en pil . Tryck på den . 
 

Längre ner ser du ” Service Information” . 
 

Där står det tex : ( exempel för hur det ser ut för mig ) . 

  • Access Technology
  • NR5G-NSA
  • Band
  • LTE_BC20(LTE FDD 800 DD),LTE_BC1(LTE FDD 2100),n78(TDD 3500)


 

Vad står det för ”Band” du är ansluten till där  ? 
 

/ F 

 

Tack än en gång för besväret. :)

Jo jag gjorde som du sa och det står:

LTE_BC20(LTE FDD 800 DD)

..under Band

Användarnivå 6
Emblem +40

Inga problem vettu ! 

Okej , då kan man förstå varför du får svajigt när den bara är kopplad till 1 band som är 4G , och dessutom ett täckningsband. Sen kanske den kopplar till och från något band av någon anledning. 

Testa och gör en omstart , och låt det gå några minuter . Sen loggar du in igen och ser om den ansluter till fler band . Runt Hötorget bör du ha tillgång till betydligt fler 4G band och även N78 3500 MHz .

Användarnivå 6
Emblem +40

Blev det någon skillnad ? Stabilare / flera band anslutna osv. 😉

 

/F

Hej.

Jag hann inte testa, ska försöka i morgon..blir det ingen skillnad får jag ringa supporten.

Användarnivå 6
Emblem +40

Ja exakt , precis det jag tänkte säga . Att kontakta dom om det inte blir bättre . Så kan dom undersöka det vidare. Ska iaf fungera bättre med förhållandena som finns där.

/F

Jag har samma problem med låg hastighet i Linköping, bor ganska centralt i ett 5G+-område men ligger runt 50Mbps, har fönster åt två håll men gör ingen skillnad på placering av router. Routern kopplar sällan upp mot 5G trots att det som sagt ska vara 5G+ här.

Kommer troligtvis byta tillbaka till fiber om det inte blir bättre.

 

Loggar jag in på routern (Zyxel NR5103E) står följande:

Access technology: LTE-A

Band: LTE_BC7(LTE FDD 2600),LTE_BC1(LTE FDD 2100),n78(TDD 3500)

Användarnivå 6
Emblem +40

@V42 
Bor du inom detta område ? Kan ju vara så att du bor i utkanten av utbyggnationen . Då det inte byggts ut så mycket där ännu . Men bör ju bli bättre när det väl blir mer utbrett av byggnationen i staden .


konstigt att det står : LTE-A när det borde stå :

  • Access Technology
  • NR5G-NSA

Eftersom du är kopplad till 5G+ . 2 st 4G band + N78 som är 5G+

Testa och gör en omstart och se vad den ansluter till för band samt även vad den anger för Acess Technology . 

Det kommer ske utbyggnation av 5G /5G+ i området framöver . Står inom 6 månader , dock vet jag ej hur länge den varit inlagd , så det är svårt att uppskatta . Samt att det kan ske förändringar med tidsplanen. 
 

Här kan du följa utbyggnationen. Om man väljer att aktivera notiser , så får man Mail när det gjorts en uppdatering av senaste utbyggnationen . Detta lär sannolikt visa uppdateringarna tidigare än vad täckningskartan uppdateras dvs 1 gång i månaden . 
( om inget annat så bör man märka skillnad i teorin tidigare än så , om det skett utökning där man bor / är ) 

 

https://community.tre.se/product-updates

/ F 

Jag bor i princip mitt i den kartbilden (mellan k och ö i “Linköping”), kollade routern en stund senare och då stod det Accesss technology NR5G-NSA.

Nu när jag kollar står det 

  • Access technology LTE
  • Band LTE_BC20(LTE FDD 800 DD)

Verkar gå lite upp och ner.

Jag ska prova och se om något hjälper med omstart och placering.

Svara